Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Maria Daniela Pereira de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/9929
Resumo: Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013
id RCAP_93ff285edb2062b72437abbc328c3ca3
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/9929
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativoEducação artísticaEducação visualMandalaTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013Possui um CD com anexos, planos de aula, pp's de aulas, questionários e análises parcelares, apenas consultável na Biblioteca da FBAULThis research work took place in a public school, set in territory educational priority intervention (TEIP) with students of the 2nd cycle of basic education. Taking as its starting point the objectives envisaged for Arts Education and the syllabus content of Visual and Technological Education, was intended to explore some content through activities involving drawing, painting and constructing Mandalas. The study takes place in several stages, culminating in the development of the Unit of Work-"From the point of the line to line mandala”. The main objective was to determine the receptivity of those involved in the design of mandalas and how the syllabus is reflected in its development. This study evolved in two main areas: - Literature review and selection of information about models and methods used by other educators and psychologists, particularly in the field of art therapy. - Planning, implementation and monitoring of activities with students in the context of the classroom, culminating in the execution of mandalas and a group exhibition of work at the end of the school year. The practical nature of this work falls within the scope of participatory research, defined as an integrative process that combines three activities: research, education and action. Being a research-action, in which the interpretative dimension is predominant, the collected data are mostly qualitative. The study concluded that the activities with mandalas greatly facilitate the understanding of the course content can be presented as a teaching resource, can be worked into thematic units to the liking of students and teachers and reinforce the practical nature of the disciplinePeneda, João Manuel, 1967-Repositório da Universidade de LisboaSousa, Maria Daniela Pereira de2014-01-06T12:09:42Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/9929porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:54:48Zoai:repositorio.ul.pt:10451/9929Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:34:00.449300Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
title Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
spellingShingle Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
Sousa, Maria Daniela Pereira de
Educação artística
Educação visual
Mandala
title_short Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
title_full Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
title_fullStr Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
title_full_unstemmed Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
title_sort Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
author Sousa, Maria Daniela Pereira de
author_facet Sousa, Maria Daniela Pereira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Peneda, João Manuel, 1967-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Maria Daniela Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Educação visual
Mandala
topic Educação artística
Educação visual
Mandala
description Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2012-01-01T00:00:00Z
2014-01-06T12:09:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/9929
url http://hdl.handle.net/10451/9929
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134234698317824