A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salgado, Manuel António Brites
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Costa, Carlos Manuel Martins da, Lemos, Fernando Manuel Florim Ribeiro de, Correia, Luís Manuel Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207
Resumo: The study assesses the current situation in tourism studies in higher education in Portugal, interpreting the changes that are occurring in the educational processes after full implementation of the Bologna Process. Thus, the main objective is to meet these changes as well as those arising from the more recent use of evaluation and accreditation systems in the courses of the 1st cycle of scientific knowledge in this area. The analysis of the contribution from the evaluation and accreditation systems of the training offer in tourism can allow perspective future progress in this scientific area, also in other levels of education in order to understand its vertical articulation, especially with courses in 2nd and 3rd cycles. The research methodology is based mainly on the analysis of secondary data collected for this purpose from the A3ES site,due to the need to examine across some scientific curriculum and courses of selected variables in order to understand the scientific nature of tourism, especially creating a holistic perspective of reflection on the results of the assessment and accreditation processes developed by A3ES. Curriculum development and quality of training, in this scientific field, also depend on the weighting of the various scientific areas that contribute to the structuring of curricula of a degree, so it is possible to equate the relative importance of each and the model used by an institution.  
id RCAP_94903b895c7aacc6f379dcd6af59798b
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11207
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em TurismoThe study assesses the current situation in tourism studies in higher education in Portugal, interpreting the changes that are occurring in the educational processes after full implementation of the Bologna Process. Thus, the main objective is to meet these changes as well as those arising from the more recent use of evaluation and accreditation systems in the courses of the 1st cycle of scientific knowledge in this area. The analysis of the contribution from the evaluation and accreditation systems of the training offer in tourism can allow perspective future progress in this scientific area, also in other levels of education in order to understand its vertical articulation, especially with courses in 2nd and 3rd cycles. The research methodology is based mainly on the analysis of secondary data collected for this purpose from the A3ES site,due to the need to examine across some scientific curriculum and courses of selected variables in order to understand the scientific nature of tourism, especially creating a holistic perspective of reflection on the results of the assessment and accreditation processes developed by A3ES. Curriculum development and quality of training, in this scientific field, also depend on the weighting of the various scientific areas that contribute to the structuring of curricula of a degree, so it is possible to equate the relative importance of each and the model used by an institution.   O estudo afere sobre a situação atual da educação em Turismo no ensino superior em Portugal, interpretando as mudanças que estão a ocorrer nos processos educativos após a plena implementação do Processo de Bolonha (PB). Assim, o objetivo principal é o de conhecer essas mudanças, bem como as decorrentes da utilização mais recente dos sistemas de avaliação e acreditação nos cursos de 1.º ciclo nesta área do conhecimento científico. A análise da contribuição dos sistemas de avaliação e acreditação da oferta formativa na área do Turismo pode permitir perspetivar a evolução futura desta área científica, também nos restantes níveis de ensino, com vista a compreender a sua articulação vertical, sobretudo com os cursos de 2.º e 3.º ciclos. A metodologia de pesquisa baseia-se essencialmente na análise de dadossecundários recolhidos para o efeito no site da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), decorrente da necessidade de examinarmos transversalmente algumas variáveis científicas e curriculares dos cursos selecionados, com o intuito de compreender a natureza científica do Turismo, sobretudo criando uma perspetiva holística de reflexão sobre os resultados dos processos de avaliação e de acreditação desenvolvidos pela A3ES. O desenvolvimento curricular e a qualidade da formação, neste domínio científico, dependem também da ponderação das várias áreas científicas, que contribuem para a estruturação dos curricula de licenciatura, pelo que será possível equacionar a importância relativa de cada uma e o modelo adotado pela instituição.  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207oai:proa.ua.pt:article/11207Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 241-254Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 241-2542182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11207https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11207/7303https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSalgado, Manuel António BritesCosta, Carlos Manuel Martins daLemos, Fernando Manuel Florim Ribeiro deCorreia, Luís Manuel Mendes2022-09-26T10:56:51Zoai:proa.ua.pt:article/11207Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:35.277477Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
title A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
spellingShingle A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
Salgado, Manuel António Brites
title_short A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
title_full A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
title_fullStr A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
title_full_unstemmed A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
title_sort A importância das áreas científicas em cursos de licenciatura em Turismo
author Salgado, Manuel António Brites
author_facet Salgado, Manuel António Brites
Costa, Carlos Manuel Martins da
Lemos, Fernando Manuel Florim Ribeiro de
Correia, Luís Manuel Mendes
author_role author
author2 Costa, Carlos Manuel Martins da
Lemos, Fernando Manuel Florim Ribeiro de
Correia, Luís Manuel Mendes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salgado, Manuel António Brites
Costa, Carlos Manuel Martins da
Lemos, Fernando Manuel Florim Ribeiro de
Correia, Luís Manuel Mendes
description The study assesses the current situation in tourism studies in higher education in Portugal, interpreting the changes that are occurring in the educational processes after full implementation of the Bologna Process. Thus, the main objective is to meet these changes as well as those arising from the more recent use of evaluation and accreditation systems in the courses of the 1st cycle of scientific knowledge in this area. The analysis of the contribution from the evaluation and accreditation systems of the training offer in tourism can allow perspective future progress in this scientific area, also in other levels of education in order to understand its vertical articulation, especially with courses in 2nd and 3rd cycles. The research methodology is based mainly on the analysis of secondary data collected for this purpose from the A3ES site,due to the need to examine across some scientific curriculum and courses of selected variables in order to understand the scientific nature of tourism, especially creating a holistic perspective of reflection on the results of the assessment and accreditation processes developed by A3ES. Curriculum development and quality of training, in this scientific field, also depend on the weighting of the various scientific areas that contribute to the structuring of curricula of a degree, so it is possible to equate the relative importance of each and the model used by an institution.  
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207
oai:proa.ua.pt:article/11207
url https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/11207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11207
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11207
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11207/7303
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 241-254
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 241-254
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130517386297344