Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025 |
Resumo: | The paper intends to reflect upon the way pictography, as used in modern signage, far from being (as it was said to be, during the modernist optimism of the 70s) a sort of "universal", intuitive language, on the contrary seems to have some limitations as a communication form. Not only signage pictography does not have an universal reach once it is, as every other language, historically located in a particular cultural context, but its own "universalistic" pretensions, demanding high degrees of redundancy, tends to lead into the defective use of caricature and stereotype, as communication forms. One also finds the systematic use of the generic male form, or false neuter : frequency of occurrence of male pictograms is much higher than female ones, males being used to represent the people. Our study is based on a contents analysis of 49 signage systems; 2 808 pictograms and signs on the whole, from which 767 showing human figure were selected. |
id |
RCAP_95217e9b37349b279ec0e46fe57d869d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/16025 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinaléticaThe paper intends to reflect upon the way pictography, as used in modern signage, far from being (as it was said to be, during the modernist optimism of the 70s) a sort of "universal", intuitive language, on the contrary seems to have some limitations as a communication form. Not only signage pictography does not have an universal reach once it is, as every other language, historically located in a particular cultural context, but its own "universalistic" pretensions, demanding high degrees of redundancy, tends to lead into the defective use of caricature and stereotype, as communication forms. One also finds the systematic use of the generic male form, or false neuter : frequency of occurrence of male pictograms is much higher than female ones, males being used to represent the people. Our study is based on a contents analysis of 49 signage systems; 2 808 pictograms and signs on the whole, from which 767 showing human figure were selected.Universidade de Aveiro2005-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025https://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/sopcom/article/view/16025https://proa.ua.pt/index.php/sopcom/article/view/16025/11261Bessa, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-20T14:54:05Zoai:proa.ua.pt:article/16025Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:02.046625Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
title |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
spellingShingle |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética Bessa, Pedro |
title_short |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
title_full |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
title_fullStr |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
title_full_unstemmed |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
title_sort |
Mulheres, crianças e neutros: representações de género na linguagem sinalética |
author |
Bessa, Pedro |
author_facet |
Bessa, Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bessa, Pedro |
description |
The paper intends to reflect upon the way pictography, as used in modern signage, far from being (as it was said to be, during the modernist optimism of the 70s) a sort of "universal", intuitive language, on the contrary seems to have some limitations as a communication form. Not only signage pictography does not have an universal reach once it is, as every other language, historically located in a particular cultural context, but its own "universalistic" pretensions, demanding high degrees of redundancy, tends to lead into the defective use of caricature and stereotype, as communication forms. One also finds the systematic use of the generic male form, or false neuter : frequency of occurrence of male pictograms is much higher than female ones, males being used to represent the people. Our study is based on a contents analysis of 49 signage systems; 2 808 pictograms and signs on the whole, from which 767 showing human figure were selected. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025 https://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025 |
url |
https://doi.org/10.34624/sopcom.v0i0.16025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/sopcom/article/view/16025 https://proa.ua.pt/index.php/sopcom/article/view/16025/11261 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017 SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017 SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação; 2005: 4º SOPCOM: “Repensar os Media: Novos Contextos da Comunicação e da Informação”; 1007-1017 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131678757617664 |