Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Sarah Maria Freitas Machado
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Gamboa, Silvio Ancizar Sanches, Silva, Régis Henrique dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
DOI: 10.34624/id.v5i2.4334
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334
Resumo: This work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda.
id RCAP_957042b96603f618f1f536cb304b4440
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4334
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussãoThis work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda.Ce travail s’inscrit dans le cadre d’une recherche doctorale en cours dont l’objectif est d’analyser les théories de l’éducation et des hypothèses politiques qui sous-tendent le projet pédagogique des cours de formation continue offerts par l’École de développement et l’amélioration des professeurs de São Paulo. Succinctement présenter un bref débat sur la question de la formation des enseignants au Brésil et met en évidence certaines de ces politiques dans l’État de São Paulo présente également les matériaux et les méthodes de recherche et la possibilité d’utiliser le Webqda de logiciels sous la forme de recherche et d’analyse de données . Pour réaliser cette synthèse plus large et la discussion des résultats prendra comme référence les études des politiques nationales récentes sur la formation des enseignants et l’intention de construire une base de données sous la formation des enseignants thématique au Brésil, en utilisant le logiciel Webqda.O presente trabalho faz parte de uma pesquisa de doutorado em andamento, cujo objetivo é analisar, as teorias educacionais e os pressupostos políticos que embasam o projeto pedagógico dos cursos de formação continuada oferecidos pela Escola de Formação e Aperfeiçoamento de Professores do Estado de São Paulo. De forma sucinta apresentamos um breve debate sobre a temática formação de professores no Brasil e alguns destaques destas politicas no Estado de São Paulo, também apresentamos os materiais e os métodos da pesquisa e a possibilidade do uso do software Webqda na pesquisa e a forma de análise dos dados. Para realizar essa síntese mais ampla e a discussão dos resultados tomaremos como referencias os estudos das recentes políticas nacionais sobre a formação do educador e a intenção de montar uma base de dados sob a temática formação de professores no Brasil, utilizando o software Webqda.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 122-1311647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334/3264Silva, Sarah Maria Freitas MachadoGamboa, Silvio Ancizar SanchesSilva, Régis Henrique dos Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:14Zoai:proa.ua.pt:article/4334Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:08.141587Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
title Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
spellingShingle Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
Silva, Sarah Maria Freitas Machado
Silva, Sarah Maria Freitas Machado
title_short Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
title_full Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
title_fullStr Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
title_full_unstemmed Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
title_sort Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
author Silva, Sarah Maria Freitas Machado
author_facet Silva, Sarah Maria Freitas Machado
Silva, Sarah Maria Freitas Machado
Gamboa, Silvio Ancizar Sanches
Silva, Régis Henrique dos Reis
Gamboa, Silvio Ancizar Sanches
Silva, Régis Henrique dos Reis
author_role author
author2 Gamboa, Silvio Ancizar Sanches
Silva, Régis Henrique dos Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sarah Maria Freitas Machado
Gamboa, Silvio Ancizar Sanches
Silva, Régis Henrique dos Reis
description This work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334
url https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334/3264
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 122-131
Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 122-131
Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 122-131
Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 122-131
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822183337202024448
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.34624/id.v5i2.4334