Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34624/id.v5i2.4334 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334 |
Resumo: | This work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda. |
id |
RCAP_957042b96603f618f1f536cb304b4440 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4334 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussãoThis work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda.Ce travail s’inscrit dans le cadre d’une recherche doctorale en cours dont l’objectif est d’analyser les théories de l’éducation et des hypothèses politiques qui sous-tendent le projet pédagogique des cours de formation continue offerts par l’École de développement et l’amélioration des professeurs de São Paulo. Succinctement présenter un bref débat sur la question de la formation des enseignants au Brésil et met en évidence certaines de ces politiques dans l’État de São Paulo présente également les matériaux et les méthodes de recherche et la possibilité d’utiliser le Webqda de logiciels sous la forme de recherche et d’analyse de données . Pour réaliser cette synthèse plus large et la discussion des résultats prendra comme référence les études des politiques nationales récentes sur la formation des enseignants et l’intention de construire une base de données sous la formation des enseignants thématique au Brésil, en utilisant le logiciel Webqda.O presente trabalho faz parte de uma pesquisa de doutorado em andamento, cujo objetivo é analisar, as teorias educacionais e os pressupostos políticos que embasam o projeto pedagógico dos cursos de formação continuada oferecidos pela Escola de Formação e Aperfeiçoamento de Professores do Estado de São Paulo. De forma sucinta apresentamos um breve debate sobre a temática formação de professores no Brasil e alguns destaques destas politicas no Estado de São Paulo, também apresentamos os materiais e os métodos da pesquisa e a possibilidade do uso do software Webqda na pesquisa e a forma de análise dos dados. Para realizar essa síntese mais ampla e a discussão dos resultados tomaremos como referencias os estudos das recentes políticas nacionais sobre a formação do educador e a intenção de montar uma base de dados sob a temática formação de professores no Brasil, utilizando o software Webqda.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 122-131Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 122-1311647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334/3264Silva, Sarah Maria Freitas MachadoGamboa, Silvio Ancizar SanchesSilva, Régis Henrique dos Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:14Zoai:proa.ua.pt:article/4334Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:08.141587Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
title |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
spellingShingle |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão Silva, Sarah Maria Freitas Machado Silva, Sarah Maria Freitas Machado |
title_short |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
title_full |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
title_fullStr |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
title_full_unstemmed |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
title_sort |
Formação de professores do estado de São Paulo/Brasil: estudo qualitativo e epistemológico em discussão |
author |
Silva, Sarah Maria Freitas Machado |
author_facet |
Silva, Sarah Maria Freitas Machado Silva, Sarah Maria Freitas Machado Gamboa, Silvio Ancizar Sanches Silva, Régis Henrique dos Reis Gamboa, Silvio Ancizar Sanches Silva, Régis Henrique dos Reis |
author_role |
author |
author2 |
Gamboa, Silvio Ancizar Sanches Silva, Régis Henrique dos Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sarah Maria Freitas Machado Gamboa, Silvio Ancizar Sanches Silva, Régis Henrique dos Reis |
description |
This work is part of an ongoing doctoral research whose goal is to analyze the educational theories and political assumptions that underlie the pedagogical project of continuing education courses offered by the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo. Succinctly present a brief debate on the issue of teacher training in Brazil and highlights some of these policies in the State of São Paulo also presents the materials and methods of research and the possibility of using the software Webqda in the form of research and data analysis. To accomplish this wider synthesis and discussion of the results will take as reference the studies of recent national policies on teacher education and the intention to build a database under the thematic teacher education in Brazil, using the software Webqda. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334 https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4334/3264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 122-131 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 122-131 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 122-131 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 122-131 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822183337202024448 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34624/id.v5i2.4334 |