Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esser, Jorge Silva
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/45815
Resumo: By means of notorious chameleonic and metamorphic abilities, capitalism modifies societies, through silent historical pathways, indelible processes and accurate objectives. Following its nature, capitalism appropriates the formerly autonomous realm of arts, until then ruled by the independence and specific rules of the artists, bearers of control instruments, and specific mechanisms of choice and selection. The primal incompatibility between the artistic field and capitalism move into a stage where societies are steadily transformed in the consecration of an ‘artsy’ world, present in multiple dimensions, from the fashion industry to architecture, cinema and shopping malls, uttered in tasteless and swift changes. The authors reflect on the existence of a society based on hybridity, a constant search for pleasure, seduction and novelty, enterprising an impoverished artistic economy, disconnected from the erudite culture which reaches its climax in the ‘hypermodern epoch’, being characterised by ‘trans-aesthetic capitalism’ globally.
id RCAP_95ca629a7dc498999280b18566f6bc1a
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/45815
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70LipovetskySerroyReviewBookCapitalismoEstéticoGlobalizaçãoCiências Sociais::Ciências da ComunicaçãoBy means of notorious chameleonic and metamorphic abilities, capitalism modifies societies, through silent historical pathways, indelible processes and accurate objectives. Following its nature, capitalism appropriates the formerly autonomous realm of arts, until then ruled by the independence and specific rules of the artists, bearers of control instruments, and specific mechanisms of choice and selection. The primal incompatibility between the artistic field and capitalism move into a stage where societies are steadily transformed in the consecration of an ‘artsy’ world, present in multiple dimensions, from the fashion industry to architecture, cinema and shopping malls, uttered in tasteless and swift changes. The authors reflect on the existence of a society based on hybridity, a constant search for pleasure, seduction and novelty, enterprising an impoverished artistic economy, disconnected from the erudite culture which reaches its climax in the ‘hypermodern epoch’, being characterised by ‘trans-aesthetic capitalism’ globally.info:eu-repo/semantics/publishedVersionUniversidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)Universidade do MinhoEsser, Jorge Silva20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/45815eng1645-20892183-357510.17231/comsoc.28(2015).2292http://revistacomsoc.pt/index.php/comsoc/article/view/2292info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:35:07Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/45815Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:30:55.695993Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
title Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
spellingShingle Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
Esser, Jorge Silva
Lipovetsky
Serroy
Review
Book
Capitalismo
Estético
Globalização
Ciências Sociais::Ciências da Comunicação
title_short Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
title_full Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
title_fullStr Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
title_full_unstemmed Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
title_sort Lipovetsky, Gilles e Serroy , Jean (2014). O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70
author Esser, Jorge Silva
author_facet Esser, Jorge Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Esser, Jorge Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Lipovetsky
Serroy
Review
Book
Capitalismo
Estético
Globalização
Ciências Sociais::Ciências da Comunicação
topic Lipovetsky
Serroy
Review
Book
Capitalismo
Estético
Globalização
Ciências Sociais::Ciências da Comunicação
description By means of notorious chameleonic and metamorphic abilities, capitalism modifies societies, through silent historical pathways, indelible processes and accurate objectives. Following its nature, capitalism appropriates the formerly autonomous realm of arts, until then ruled by the independence and specific rules of the artists, bearers of control instruments, and specific mechanisms of choice and selection. The primal incompatibility between the artistic field and capitalism move into a stage where societies are steadily transformed in the consecration of an ‘artsy’ world, present in multiple dimensions, from the fashion industry to architecture, cinema and shopping malls, uttered in tasteless and swift changes. The authors reflect on the existence of a society based on hybridity, a constant search for pleasure, seduction and novelty, enterprising an impoverished artistic economy, disconnected from the erudite culture which reaches its climax in the ‘hypermodern epoch’, being characterised by ‘trans-aesthetic capitalism’ globally.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/45815
url http://hdl.handle.net/1822/45815
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1645-2089
2183-3575
10.17231/comsoc.28(2015).2292
http://revistacomsoc.pt/index.php/comsoc/article/view/2292
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132815618473984