Actividades práticas e resolução de problemas: um estudo de intervenção com alunos de uma escola profissional
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/13431 |
Resumo: | As abordagens de Resolução de Problemas têm constituído, nos últimos tempos, uma das tendências didácticas para o ensino das ciências que a investigação tem vindo a propor como alternativa às metodologias tradicionais, bastante limitadoras do desenvolvimento intelectual dos alunos. Não restam dúvidas que os alunos apresentam grandes dificuldades quer na utilização e articulação de conhecimentos (Whitehead, 1970), quer no desenvolvimento de outras competências de alto nível intelectual (Neto, 1995; Valente et al., 1987), particularmente quando se vêem confrontados com situações comuns do quotidiano, isto é, com verdadeiros problemas (Garrett, 1995). As aulas práticas das ciências, onde tudo levaria a crer que houvesse o desenvolvimento de actividades onde os alunos aplicassem conhecimentos e aprendessem a resolver verdadeiros problemas, parecem não estar a contribuir para a formação global dos jovens e muito menos para a sua preparação para a vida activa. Perante a necessidade educacional de inverter a situação, é cada vez mais pertinente desenvolver investigação na sala de aula e identificar estratégias que concorram, realmente, para o desenvolvimento da pessoa do aluno. O papel do professor é fundamental na mudança pois, como pessoa mais competente (Vygotsky, 1986), poderá criar mecanismos, promover estratégias didácticas, que ajudem o aluno a desenvolver as competências e atitudes, hoje tão reclamadas para a educação científica e tecnológica. A investigação mais recente na didáctica das ciências tem vindo, nesse âmbito, a reconhecer que, quando se utilizam, em determinados contextos, abordagens de orientação metacognitiva de resolução de problemas, há benefícios reais nas aprendizagens dos alunos, tornando-as mais significativas, quer a nível conceptual quer a nível processual. Conscientes da necessidade de realizar estudos desta natureza e inspirados por outros autores (Lopes, 1993; Neto, 1995; por exemplo) propusémo-nos então desenhar, implementar e avaliar estratégias didácticas de resolução de problemas no contexto das aulas práticas. Ao incidir sobre o módulo "Diversificação em Produção Vegetal", procurou-se, neste estudo, efectuar a articulação entre o programa da Área de Diversificação e Desenvolvimento Rural, os objectivos educacionais e as práticas reais, tendo em conta as recomendações sugeridas pela literatura (Hodson, 1994; Perez e Castro, 1996; Campanário, 1997, entre outros). *** Abstract - The approaches based upon Problem Solving have been, in the last few years, one of the teaching trends for science proposed by investigative procedures as an alternative to traditional methods, which are seen as rather limitative of the students' intellectual development. There are no doubts that students show great difficulties both in utilizing and articulating knowledge (Whitehead, 1970) and in developing other skills of a high intellectual level (Neto, 1995; Valente et al., 1987), especially when they are faced with common daily situations, th4 is, with real problems (Garrett, 1995). Science practical classes, where one would think students could develop activities with which they could apply knowledge and learn how to solve real problems, appear not to be making a significant contribution for the global formation of young people and even less for their preparation for active life. In face of the educational imperative of reversing this situation, it becomes more pertinent to develop investigation in the classroom as well as identifying strategies that could make a real impact on the formation of the student as a person. The teacher's role is fundamental in this change for, as a more competent person (Vygotsky, 1986), he is able to create schemes and promote teaching strategies that can help the student to develop the skills and attitudes that are, today, in such demand for technology and science education. The most recent investigation in science teaching has acknowledged that the use of metacognitive problem solving guidance approaches, in certain contexts, provides real benefits in what concerns the students' learning process, making it more significant both on a conceptual level and on a processual level. With an acute conscience of the need of putting forward studies of this nature, and inspired by other authors (Lopes, 1993; Neto, 1995; for example), we set forth designing strategies based on Problem Solving in the context of science practical classes. We decided to focus this work on the module called "Diversifying Plant Production" and we set forth establishing how to articulate the teaching objectives with the real practices, taking into account the recommendations suggested by literature (Hodson, 1994; Perez e Castro, 1996; Campanário, 1997, among others). After constructing a theoretical and conceptual reference board, the intervention was designed. |
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Ao incidir sobre o módulo "Diversificação em Produção Vegetal", procurou-se, neste estudo, efectuar a articulação entre o programa da Área de Diversificação e Desenvolvimento Rural, os objectivos educacionais e as práticas reais, tendo em conta as recomendações sugeridas pela literatura (Hodson, 1994; Perez e Castro, 1996; Campanário, 1997, entre outros). *** Abstract - The approaches based upon Problem Solving have been, in the last few years, one of the teaching trends for science proposed by investigative procedures as an alternative to traditional methods, which are seen as rather limitative of the students' intellectual development. There are no doubts that students show great difficulties both in utilizing and articulating knowledge (Whitehead, 1970) and in developing other skills of a high intellectual level (Neto, 1995; Valente et al., 1987), especially when they are faced with common daily situations, th4 is, with real problems (Garrett, 1995). 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The most recent investigation in science teaching has acknowledged that the use of metacognitive problem solving guidance approaches, in certain contexts, provides real benefits in what concerns the students' learning process, making it more significant both on a conceptual level and on a processual level. With an acute conscience of the need of putting forward studies of this nature, and inspired by other authors (Lopes, 1993; Neto, 1995; for example), we set forth designing strategies based on Problem Solving in the context of science practical classes. We decided to focus this work on the module called "Diversifying Plant Production" and we set forth establishing how to articulate the teaching objectives with the real practices, taking into account the recommendations suggested by literature (Hodson, 1994; Perez e Castro, 1996; Campanário, 1997, among others). 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