Soap operas and cyberspace phenomena
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116 |
Resumo: | The purpose of this paper is reflect about digital changes. In thinking about the digital phenomenon, based on concepts that permeate the historical moment of technological change we are experiencing, we are led to believe that the introduction of the Internet constitutes a turning point for both media, and for the public and communicative processes. Particularly in relation to television products, there is a slight migration of audiences to the Internet, including the apparent manifestation of the most successful genres like soap operas, which began to appear, mainly through the action of the fans on sites like YouTube. This paper aims to see the concepts developed by some authors who have addressed this issue and outline a preliminary study on the presence of YouTube videos of fiction titles which were most television audience in Portugal. Key-words: telenovela, new tecnologies, fandom, YouTube |
id |
RCAP_97355642d3d886020efe0421f5c8837d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/116 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Soap operas and cyberspace phenomenaTelenovelas e os fenómenos do ciberespaçotelenovelanew tecnologiesfandomYouTubetelenovelanovas tecnologiasfandomYouTubeThe purpose of this paper is reflect about digital changes. In thinking about the digital phenomenon, based on concepts that permeate the historical moment of technological change we are experiencing, we are led to believe that the introduction of the Internet constitutes a turning point for both media, and for the public and communicative processes. Particularly in relation to television products, there is a slight migration of audiences to the Internet, including the apparent manifestation of the most successful genres like soap operas, which began to appear, mainly through the action of the fans on sites like YouTube. This paper aims to see the concepts developed by some authors who have addressed this issue and outline a preliminary study on the presence of YouTube videos of fiction titles which were most television audience in Portugal. Key-words: telenovela, new tecnologies, fandom, YouTubeAo refletir acerca dos fenômenos digitais, a partir de conceitos que permeiam o momento histórico de mudanças tecnológicas que estamos a vivenciar, somos levados a acreditar que a introdução da internet constitui um momento de viragem, tanto para os media, como para os públicos e para os processos comunicativos. Sobretudo em relação aos produtos televisivos, observa-se uma ligeira migração das audiências para a internet, manifestação perceptível inclusive nos géneros de maior sucesso como as telenovelas, que passam a figurar, principalmente por meio da ação dos fãs, em sites como o YouTube, por exemplo. O texto busca perpassar os conceitos desenvolvidos por alguns autores que abordaram esta temática, bem como delinear um estudo preliminar sobre a presença de vídeos no YouTube dos títulos de ficção que registaram maior audiência televisiva em Portugal.Sopcom2012-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 245 - 261Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 245 - 261Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 245 - 2612182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/116https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/116/60Castilho, Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:51Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/116Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:30.085949Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Soap operas and cyberspace phenomena Telenovelas e os fenómenos do ciberespaço |
title |
Soap operas and cyberspace phenomena |
spellingShingle |
Soap operas and cyberspace phenomena Castilho, Fernanda telenovela new tecnologies fandom YouTube telenovela novas tecnologias fandom YouTube |
title_short |
Soap operas and cyberspace phenomena |
title_full |
Soap operas and cyberspace phenomena |
title_fullStr |
Soap operas and cyberspace phenomena |
title_full_unstemmed |
Soap operas and cyberspace phenomena |
title_sort |
Soap operas and cyberspace phenomena |
author |
Castilho, Fernanda |
author_facet |
Castilho, Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castilho, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
telenovela new tecnologies fandom YouTube telenovela novas tecnologias fandom YouTube |
topic |
telenovela new tecnologies fandom YouTube telenovela novas tecnologias fandom YouTube |
description |
The purpose of this paper is reflect about digital changes. In thinking about the digital phenomenon, based on concepts that permeate the historical moment of technological change we are experiencing, we are led to believe that the introduction of the Internet constitutes a turning point for both media, and for the public and communicative processes. Particularly in relation to television products, there is a slight migration of audiences to the Internet, including the apparent manifestation of the most successful genres like soap operas, which began to appear, mainly through the action of the fans on sites like YouTube. This paper aims to see the concepts developed by some authors who have addressed this issue and outline a preliminary study on the presence of YouTube videos of fiction titles which were most television audience in Portugal. Key-words: telenovela, new tecnologies, fandom, YouTube |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116 https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/116 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/116/60 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 245 - 261 Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 245 - 261 Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 245 - 261 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188224102400 |