Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Armindo dos Santos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313
Resumo: One of the difficulties in discovering the presence of origin myths and their spirituality in the Biblical narratives of Gn 1-11 may be connected with the question as to whether these narratives might be nothing but an imagined story. In reality, the myth, while not a story that actually happened, has all the grandeur of a true story, because its world is the true world of the ultimate sense of the realities of life. Making them go back to the act of divine creation and to the absolute Being, bestows transcendent meaning upon them, making them more real. The primordial ‘time’, absolute and sacred, of the ‘beginning’ comes to renew historical time and to give strength to its acts. Hence, our culture has constant, salutary recourse to the myth, as a ‘symbolic reservoir’, to fuse the conceptual explanation of things with the profound comprehension of its higher sense.
id RCAP_9800d636e6e03a14443f220e5b689fc8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2313
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?One of the difficulties in discovering the presence of origin myths and their spirituality in the Biblical narratives of Gn 1-11 may be connected with the question as to whether these narratives might be nothing but an imagined story. In reality, the myth, while not a story that actually happened, has all the grandeur of a true story, because its world is the true world of the ultimate sense of the realities of life. Making them go back to the act of divine creation and to the absolute Being, bestows transcendent meaning upon them, making them more real. The primordial ‘time’, absolute and sacred, of the ‘beginning’ comes to renew historical time and to give strength to its acts. Hence, our culture has constant, salutary recourse to the myth, as a ‘symbolic reservoir’, to fuse the conceptual explanation of things with the profound comprehension of its higher sense.Uma dificuldade para descobrir nas narrativas bíblicas de Gn 1-11 a presença de mitos de origem e a sua elevada espiritualidade poderia ligar-se à dúvida de que então essas narrações não seriam senão uma história imaginada. Na realidade, o mito, não sendo história acontecida, tem toda a grandeza de uma história verdadeira, porque o seu mundo é o mundo verdadeiro do sentido último das realidades da vida. Fazendo-as remontar à acção criadora divina e ao Ser absoluto, outorga-lhes significado transcendente, tornando-as mais reais. O ‘tempo’ primordial, absoluto e sagrado, do “princípio” vem renovar o tempo histórico e dar força aos seus actos. Por isso, a nossa cultura recorre constantemente e de forma salutar ao mito, como “reservatório simbólico”, para caldear a explicação conceptual das coisas com a compreensão profunda do seu sentido superior.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2313Didaskalia; Vol 42 No 1 (2012): Interrogar as origens; 13-25Didaskalia; v. 42 n. 1 (2012): Interrogar as origens; 13-250253-167410.34632/didaskalia.2012.42.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2313https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2313/2232Direitos de Autor (c) 2012 Armindo dos Santos Vazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Armindo dos Santos2022-09-26T10:57:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2313Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:53.230179Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
title Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
spellingShingle Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
Vaz, Armindo dos Santos
title_short Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
title_full Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
title_fullStr Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
title_full_unstemmed Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
title_sort Mito do eterno retorno ou eterno retorno do mito?
author Vaz, Armindo dos Santos
author_facet Vaz, Armindo dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Armindo dos Santos
description One of the difficulties in discovering the presence of origin myths and their spirituality in the Biblical narratives of Gn 1-11 may be connected with the question as to whether these narratives might be nothing but an imagined story. In reality, the myth, while not a story that actually happened, has all the grandeur of a true story, because its world is the true world of the ultimate sense of the realities of life. Making them go back to the act of divine creation and to the absolute Being, bestows transcendent meaning upon them, making them more real. The primordial ‘time’, absolute and sacred, of the ‘beginning’ comes to renew historical time and to give strength to its acts. Hence, our culture has constant, salutary recourse to the myth, as a ‘symbolic reservoir’, to fuse the conceptual explanation of things with the profound comprehension of its higher sense.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2313
url https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2313
https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2313
https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2313/2232
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Armindo dos Santos Vaz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Armindo dos Santos Vaz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Didaskalia; Vol 42 No 1 (2012): Interrogar as origens; 13-25
Didaskalia; v. 42 n. 1 (2012): Interrogar as origens; 13-25
0253-1674
10.34632/didaskalia.2012.42.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130529749008384