Face, mirror, screen: reflections regarding the cinema of Walter Hugo Khouri
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.516 |
Resumo: | The purpose of this article is to undertake a brief analysis of the relationship between the face and the presence of mirrors in the work of Brazilian director Walter Hugo Khouri. The faces in Khouri’s work are often impassive and difficult to decipher, while the director creates several scenes in which the characters observe their own faces reflected in mirrors, a gesture that can be associated with the mythical narcissistic figure and to the idea of mortality. On the other hand, the inexpressiveness of these faces, when concatenated with other planes in the editing, seems to suggest emotions, as in the Kulechovian experiments. We propose here to establish an exercise of analysis by articulating the actoral gestuality, the symbolism of the mirror and the specular character that the cinematographic faces can possess in Khouri’s work. |
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Face, mirror, screen: reflections regarding the cinema of Walter Hugo KhouriRosto, tela, espelho: reflexões sobre o cinema de Walter Hugo KhourifacemirrorWalter Hugo Khouri.Rostoespelhomise en abymeWalter Hugo KhouriThe purpose of this article is to undertake a brief analysis of the relationship between the face and the presence of mirrors in the work of Brazilian director Walter Hugo Khouri. The faces in Khouri’s work are often impassive and difficult to decipher, while the director creates several scenes in which the characters observe their own faces reflected in mirrors, a gesture that can be associated with the mythical narcissistic figure and to the idea of mortality. On the other hand, the inexpressiveness of these faces, when concatenated with other planes in the editing, seems to suggest emotions, as in the Kulechovian experiments. We propose here to establish an exercise of analysis by articulating the actoral gestuality, the symbolism of the mirror and the specular character that the cinematographic faces can possess in Khouri’s work.O objetivo deste artigo é empreender uma breve análise da relação entre o rosto e a presença de espelhos na obra do realizador brasileiro Walter Hugo Khouri. Os rostos na obra khouriana muitas vezes se mostram impassíveis e difíceis de decifrar, ao mesmo tempo em que o diretor cria diversas cenas em que as personagens observam os próprios rostos refletidos em espelhos, gesto que pode ser associado a figuras míticas como a do Narciso e à ideia da mortalidade. Propomos aqui investigar algumas sequências de reflexão especular a partir do conceito de mise en abyme e acerca de como o aparato de produção e reprodução cinematográficos contribuem para uma duplicação infinita do caráter enigmático do rosto operada por essas três superfícies: rosto, tela e espelho.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.516https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.516Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 115-132Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 115-1322183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/516http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/516/pdfPaz Sales Ximenes Carmo, Isabelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:11Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/516Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:18.031423Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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