Metaphor and musical performance: The case study “A bell against the time”
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/64 |
Resumo: | This article tackles issues of Metaphor for piano and ensemble performance of the piece A bell against the time. Based on Lakoff and Johnson’s statement that metaphor unites reason and imagination and the requirement of a compelling and coherent performance construction, this paper presents a performance analysis and constitutes a case study on those assumptions. The bond between reason and imagination, for the pianist as for the to the ensemble, is unremitted and established through the reasoning and practice of several sections. The performer’s semiotics orientation, based on his own inner truth and constructed by the interrelation of meanings crossover, is determined by a main focus on the poetic sentence generative for this musical work. Due to the close cooperation with composer, the depth knowledge of his ideas and the circumstantial sharing of cultural patrimony between intervenients, one demonstrates the collaboration with composer as a prime factor of performer’s metaphorical construction. However, a guideline provided by Cook’s views is adopted, which defends the primacy of the performer’s imagery upon the work compositional assumptions. |
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Metaphor and musical performance: The case study “A bell against the time”A METÁFORA PARA A INTERPRETAÇÃO MUSICAL: O ESTUDO DE CASO “UM SINO CONTRA O TEMPO”MetáforaAnálise para a interpretaçãoMúsica contemporânea portuguesaPianoMetaphorPerformance analysisPortuguese contemporary musicPianoThis article tackles issues of Metaphor for piano and ensemble performance of the piece A bell against the time. Based on Lakoff and Johnson’s statement that metaphor unites reason and imagination and the requirement of a compelling and coherent performance construction, this paper presents a performance analysis and constitutes a case study on those assumptions. The bond between reason and imagination, for the pianist as for the to the ensemble, is unremitted and established through the reasoning and practice of several sections. The performer’s semiotics orientation, based on his own inner truth and constructed by the interrelation of meanings crossover, is determined by a main focus on the poetic sentence generative for this musical work. Due to the close cooperation with composer, the depth knowledge of his ideas and the circumstantial sharing of cultural patrimony between intervenients, one demonstrates the collaboration with composer as a prime factor of performer’s metaphorical construction. However, a guideline provided by Cook’s views is adopted, which defends the primacy of the performer’s imagery upon the work compositional assumptions.Este artigo focaliza-se no impacto do pensamento metafórico na interpretação, versando sobre as opções pianísticas e do ensemble para o qual a obra Um sino contra o tempo foi composta. Partindo da argumentação de Lakoff e Johnson de que a metáfora unifica razão e imaginação e da premência da construção da narrativa do intérprete para a constituição de uma interpretação apelativa e congruente, este texto constitui-se como uma análise para a interpretação e como um caso estudo sobre a aplicação prática destes pressupostos. A ligação entre razão e imaginação é uma constante, tanto no caso do pianista como do ensemble, e proveniente de exemplos que foram objecto de reflexão e experimentação. Estabelecendo como fócus a frase poética geradora da obra, o intérprete constrói a sua orientação semiótica, baseada na sua verdade interna, construída numa interligação de significados cruzados. Demonstra-se que a colaboração com o compositor foi um factor primordial da construção metafórica do intérprete, devido à estreita colaboração entre ambos, ao conhecimento aprofundado do seu ideário e à circunstância de os intervenientes na construção da obra e sua interpretação partilharem um património cultural que os unifica imageticamente. É, no entanto, dado um especial enfoque à argumentação de Cook e seguida uma linha de pensamento defensora de que as imagens criadas pelo intérprete prevalecem sobre os pressupostos composicionais geradores da obra.MUNDIS2017-03-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/64oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/64ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 8 N.º 2 (2017): 29.ª Edição | ERAS; 1-231647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/64https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/64/77Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, EduardoBernardo, Ana Cristina2022-09-05T13:57:37Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/64Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:42.204977Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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