PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veríssimo, Angélica
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Segadães, Fátima, Barroso, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409
Resumo: Critical Thinking (CT) is a key element in nursing education, and should be promoted during their university education, in order to allow students to become skilled, competent professionals, imbued with up-to-date technical and scientific knowledge, capable of responding in a assertively to the complex demands of the profession. This literature review intends to identify and discuss how CT skills and dispositions are identified as being present in the didactic-pedagogical practices used in nursing degree courses in Europe. This is a critical literature review, following the steps of research, evaluation, synthesis and analysis, with a search in the Scopus database. Seven studies were analyzed, which met the inclusion criteria. Didactic-pedagogical strategies were identified: poem writing, case seminars, narrative writing, photovoice, photovoice plus dramatization and cooperative learning groups. These were used in nursing degree courses in order to enable the training of professionals capable of providing answers to complex problems in the health-disease context. The present discussion did not allow us to go beyond the “if”, because it was identified that in the few studies included in this review, there was no mention of teaching with explicit, systematic and intentional guidance for the development of CT skills and dispositions.    
id RCAP_9bd34c8a82445f7eacf26025ddefa224
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/31409
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?Critical Thinking (CT) is a key element in nursing education, and should be promoted during their university education, in order to allow students to become skilled, competent professionals, imbued with up-to-date technical and scientific knowledge, capable of responding in a assertively to the complex demands of the profession. This literature review intends to identify and discuss how CT skills and dispositions are identified as being present in the didactic-pedagogical practices used in nursing degree courses in Europe. This is a critical literature review, following the steps of research, evaluation, synthesis and analysis, with a search in the Scopus database. Seven studies were analyzed, which met the inclusion criteria. Didactic-pedagogical strategies were identified: poem writing, case seminars, narrative writing, photovoice, photovoice plus dramatization and cooperative learning groups. These were used in nursing degree courses in order to enable the training of professionals capable of providing answers to complex problems in the health-disease context. The present discussion did not allow us to go beyond the “if”, because it was identified that in the few studies included in this review, there was no mention of teaching with explicit, systematic and intentional guidance for the development of CT skills and dispositions.    O Pensamento Crítico (PC) é um elemento-chave na educação em enfermagem, devendo ser promovido durante o seu ensino universitário, de modo a permitir que os estudantes se tornem profissionais habilidosos, competentes, imbuídos de conhecimento técnico e científico atualizado, capazes de responder de forma assertiva às complexas demandas da profissão. Esta revisão de literatura pretende identificar e discutir de que forma as capacidades e disposições de PC são identificadas como estando presentes nas práticas didático-pedagógicas utilizadas nos cursos de licenciatura em enfermagem da Europa. Trata-se de uma revisão de literatura do tipo crítica, seguindo os passos de pesquisa, avaliação, síntese e análise, com busca na base de dados Scopus. Foram analisados 7 estudos, que atenderam aos critérios de inclusão. Foram identificadas as estratégias didático-pedagógicas:  escrita de poemas, seminários de casos, escrita narrativa, photovoice, photovoice mais dramatização e grupos cooperativos de aprendizagem. Estas, foram utilizadas nos cursos de licenciatura em enfermagem com vista a possibilitar a formação de profissionais capazes de fornecerem respostas aos problemas complexos do contexto saúde-doença. A presente discussão não permitiu avançar para além do “se”, porque identificou-se que nos poucos estudos incluídos desta revisão não se fazia menção ao ensino com orientação explícita, sistemática e intencional para o desenvolvimento de capacidades e disposições de PC.  Universidade de Aveiro2023-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409Internet Latent Corpus Journal; Vol 14 No 1 (2024): .; 28-47Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 Núm. 1 (2024): .; 28-47Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 No 1 (2024): .; 28-47Internet Latent Corpus Journal; vol. 14 n.º 1 (2024): .; 28-471647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409/22978Direitos de Autor (c) 2023 Angélica Veríssimo, Fátima Segadães, Cristina Barrosohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVeríssimo, AngélicaSegadães, FátimaBarroso, Cristina2024-01-12T17:30:19Zoai:proa.ua.pt:article/31409Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:36:08.264652Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
title PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
spellingShingle PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
Veríssimo, Angélica
title_short PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
title_full PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
title_fullStr PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
title_full_unstemmed PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
title_sort PENSAMENTO CRÍTICO: FAZ PARTE DAS PRÁTICAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS DOS CURSOS DE LICENCIATURA EM ENFERMAGEM DA EUROPA?
author Veríssimo, Angélica
author_facet Veríssimo, Angélica
Segadães, Fátima
Barroso, Cristina
author_role author
author2 Segadães, Fátima
Barroso, Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veríssimo, Angélica
Segadães, Fátima
Barroso, Cristina
description Critical Thinking (CT) is a key element in nursing education, and should be promoted during their university education, in order to allow students to become skilled, competent professionals, imbued with up-to-date technical and scientific knowledge, capable of responding in a assertively to the complex demands of the profession. This literature review intends to identify and discuss how CT skills and dispositions are identified as being present in the didactic-pedagogical practices used in nursing degree courses in Europe. This is a critical literature review, following the steps of research, evaluation, synthesis and analysis, with a search in the Scopus database. Seven studies were analyzed, which met the inclusion criteria. Didactic-pedagogical strategies were identified: poem writing, case seminars, narrative writing, photovoice, photovoice plus dramatization and cooperative learning groups. These were used in nursing degree courses in order to enable the training of professionals capable of providing answers to complex problems in the health-disease context. The present discussion did not allow us to go beyond the “if”, because it was identified that in the few studies included in this review, there was no mention of teaching with explicit, systematic and intentional guidance for the development of CT skills and dispositions.    
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409
url https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31409/22978
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Angélica Veríssimo, Fátima Segadães, Cristina Barroso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Angélica Veríssimo, Fátima Segadães, Cristina Barroso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 14 No 1 (2024): .; 28-47
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 Núm. 1 (2024): .; 28-47
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 No 1 (2024): .; 28-47
Internet Latent Corpus Journal; vol. 14 n.º 1 (2024): .; 28-47
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136836367417344