Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira-Vieira, Carla
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Osório, Margarida, Magalhães, Sónia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830
Resumo: The educational quality, in a global perspective, involves the implementation of quality management systems. In Portugal, the A3ES (Evaluation and Accredited Agency for Higher Education Institutions) is in charge of all the necessary processes related to evaluation and accreditation. In this work we will be analyzing the evaluation/accreditation reports of the PhDs, as a reflex of a closer look on quality and its sustainability, as far as the higher education institutions are concerned. In compliance, we will be solely analyzing the educational dimension in this cycle of studies, within public universities. The methodological procedures to collect data were determined by defining the terms of the research, inclusion criteria and qualitative analysis in what concerns the disclosure and preliminary assessment of the evaluation/accreditation reports carried out in 2011 and 2012. From what the analysis has shown, the requisites necessary to the accreditation are patent. Nevertheless, in most reports, one cannot identify improvement suggestions, which could contribute to an effective advance of the quality of teaching/education. Thus, this reveals in some way, the standardization, both in form and content, of the reports of evaluation/accreditation previously referred.
id RCAP_9bdbd2063d53f16235aa761e63a7952d
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14830
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliaçãoThe educational quality, in a global perspective, involves the implementation of quality management systems. In Portugal, the A3ES (Evaluation and Accredited Agency for Higher Education Institutions) is in charge of all the necessary processes related to evaluation and accreditation. In this work we will be analyzing the evaluation/accreditation reports of the PhDs, as a reflex of a closer look on quality and its sustainability, as far as the higher education institutions are concerned. In compliance, we will be solely analyzing the educational dimension in this cycle of studies, within public universities. The methodological procedures to collect data were determined by defining the terms of the research, inclusion criteria and qualitative analysis in what concerns the disclosure and preliminary assessment of the evaluation/accreditation reports carried out in 2011 and 2012. From what the analysis has shown, the requisites necessary to the accreditation are patent. Nevertheless, in most reports, one cannot identify improvement suggestions, which could contribute to an effective advance of the quality of teaching/education. Thus, this reveals in some way, the standardization, both in form and content, of the reports of evaluation/accreditation previously referred.A qualidade educacional, numa perspetiva global, pressupõe a implementação de sistemas de gestão da qualidade. Em Portugal, a A3ES (Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior) é a responsável pelo estabelecimento dos procedimentos necessários para a avaliação e acreditação. No âmbito deste trabalho serão analisados os relatórios de avaliação/acreditação dos doutoramentos, como reflexo de um maior enfoque na qualidade e na sua sustentabilidade, por parte das instituições de ensino superior. Nesta conformidade, analisar-se-á apenas a dimensão da Educação neste ciclo de estudos, no ensino universitário público. Os procedimentos metodológicos para a recolha de dados caracterizaram-se pela definição de termos de pesquisa, critérios de inclusão e pela análise qualitativa ao nível da divulgação e avaliação dos relatórios de avaliação/acreditação preliminares a que foram sujeitos em 2011 e 2012. Da análise efetuada é patente a satisfação dos requisitos para a acreditação. No entanto, na maior parte dos relatórios, não se identificam sugestões de ações de melhoria que contribuam para uma melhoria efetiva da qualidade no ensino, o que, de alguma forma, parece revelar o carácter estandardizado na forma e nos conteúdos dos referidos relatórios de avaliação/acreditação.Universidade de Aveiro2013-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830oai:proa.ua.pt:article/14830Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 6-21Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 6-21Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 6-21Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 6-211647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14830https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14830/10186Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira-Vieira, CarlaOsório, MargaridaMagalhães, Sónia2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14830Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.918933Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
title Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
spellingShingle Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
Ferreira-Vieira, Carla
title_short Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
title_full Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
title_fullStr Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
title_full_unstemmed Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
title_sort Acreditação de doutoramentos: da avaliação da qualidade à qualidade da avaliação
author Ferreira-Vieira, Carla
author_facet Ferreira-Vieira, Carla
Osório, Margarida
Magalhães, Sónia
author_role author
author2 Osório, Margarida
Magalhães, Sónia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira-Vieira, Carla
Osório, Margarida
Magalhães, Sónia
description The educational quality, in a global perspective, involves the implementation of quality management systems. In Portugal, the A3ES (Evaluation and Accredited Agency for Higher Education Institutions) is in charge of all the necessary processes related to evaluation and accreditation. In this work we will be analyzing the evaluation/accreditation reports of the PhDs, as a reflex of a closer look on quality and its sustainability, as far as the higher education institutions are concerned. In compliance, we will be solely analyzing the educational dimension in this cycle of studies, within public universities. The methodological procedures to collect data were determined by defining the terms of the research, inclusion criteria and qualitative analysis in what concerns the disclosure and preliminary assessment of the evaluation/accreditation reports carried out in 2011 and 2012. From what the analysis has shown, the requisites necessary to the accreditation are patent. Nevertheless, in most reports, one cannot identify improvement suggestions, which could contribute to an effective advance of the quality of teaching/education. Thus, this reveals in some way, the standardization, both in form and content, of the reports of evaluation/accreditation previously referred.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830
oai:proa.ua.pt:article/14830
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14830
https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14830
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14830/10186
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 6-21
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 6-21
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 6-21
Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 6-21
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004038090752