The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Carla Varela
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.4000/medievalista.1504
Resumo: The Tomb (Cenotaph) of D. Rodrigo Sanches (illegitimate son of King Sancho I) was recently removed from the arcosolium that housed it in the cloister of the Monastery of S. Salvador Grijó since 1626.This transfer, which had as its main consequence the possibility of visualization of the remaining sides of the chest tomb, as well as the improved visualization of the tomb effigy and other figures of the slab brought interesting news to the panorama of History of Portuguese Medieval Art, from the iconographic point of view and also from the plastic/aesthetic point of view, since all faces are carved. Therefore this is the moment to rewrite the analysis of this work of late-Romanesque sculpture, to place it regarding all the represented, to attempt to decode the main intentions of his commissioner and seek its integration into a broader geographic universe, from the artistic point of view, (peninsular and trans-Pyrenean). The responsibility of being the first time that the work is studied in its entirety, leads to the presentation of proposals, interpretive hypotheses, rather than conclusions.   Bibliography AFONSO, Luís Urbano – O Ser e o Tempo. As Idades do Homem no Gótico Português. Lisboa: Caleidoscópio, 2003. ISBN- 972-8801-08-4. ALMEIDA, Carlos Alberto Ferreira de; BARROCA, Mário Jorge – História da Arte em Portugal. O Gótico. Lisboa: Presença, 2002. ISBN: 972-23-2841-7 BANGO TORVISO, Isidro G. dir. –Maravillas de la España medieval. Tesoro Sagrado y Monarquía. Vol. I. León: Junta de Castilla y León/ Caja de España, 2001. ISBN: 84-877739-97-0 BARROCA, Mário Jorge– Epigrafia Medieval Portuguesa (862-1422). Corpus Epigráfico Medieval Português, Vol. II, Tome I. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000. ISBN – 972-31-0869-0 BARROCA, Mário Jorge– “Jacente de D. Rodrigo Sanches”. In BARROCA, Mário Jorge; MONTEIRO, João Gouveia (coord.) – Pera Guerrejar. Armamento Medieval no Espaço Português. Palmela: Câmara Municipal, 2000. ISBN: 972-8497-10-5. p. 83 CASTIÑEIRAS, Manuel – “La pintura sobre tabla”. In CASTIÑEIRAS, Manuel; DURAN-PORTA, Joan – El Románico en las Colecciones del MNAC. Barcelona: MNAC, 2008. ISBN: 978-84-8043-195-9. pp. 89-116. COOK, Walter William Spencer; GUDIOL, José – Pintura e imaginería românicas. Ars Hispaniae. História Universal del Arte Hispânico. Vol. 6. Madrid: Plus Ultra, 1950. FERNANDES, Carla Varela – “Construção imagética do Herói-Mártir. O caso de D. Rodrigo Sanches”. in ARTIS, Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa. ISSN:2182-8571. Vol. 9/10 (2011), pp. 109-124 FERNANDES, Carla Varela – “PATHOS– the bodies of Christ on the Cross. Rhetoric of suffering in wooden sculpture found in Portugal, twelfth-fourteenth centuries. A few examples". In RIHA Journal l0078 (28 November 2013): http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-oct-dec/fernandes-christ FRANCO, Anísio; PENALVA, Luísa – “Cruz processional”. in d’OREY, Maria Leonor Borges de Sousa (coord.) – Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais. Cruzes Processionais – Séculos XII-XV. Lisboa: Ministério da Cultura/ Instituto Português de Museus, 2003. ISBN: 972-776-062-7. p. 71 LAVAURE, Annik – L’Image de Joseph au Moyen Âge. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. ISBN : 978-2-7535-2195-7 LE POGAM, Pierre-Yves – “Les Retables à l’époque romane”, and “Les Retables au XIIIe siècle”. in POGAM, Pierre-Yves (dir.) –  Les Primieres Retables (XIIe – début du XVe Siècle). Une Mise en Cene du Sacré. (Exhibition catalogue). Paris: Musée du Louvre Éditions, 2009. ISBN 978-2-35031-238-5. pp. 21-49 and 51-83 MALDONADO, Margarita Ruiz – Escultura Funeraria de siglo XIII: Los Sepulcros de los Lopez de Haro. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1996. ISBN: 8474819822 MIRANDA, Maria Adelaide – A Iluminura Românica em Santa Cruz de Coimbra e Santa Maria de Alcobaça. Subsídios para o estudo da iluminura em Portugal. 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 1996, (Ph.D. Thesis). MIRANDA, Maria Adelaide (coord.) – A Iluminura em Portugal. Identidade e Influência (do séc. X ao XV). (Exhibition catalogue). Lisboa: Ministério da Cultura/ Biblioteca Nacional, 1999. ISBN: 972-565-266-5. MORGAN, Nigel J. – “108. Missal of Henry of Chichester”. in Alexander, Jonathan; Binski, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. London: Royal Academy of Arts, 1987. p. 235. PRÉVILLE, Agnés de; BOESPFLUG, François – “La gloire du Christ transfiguré”.  Le Monde de la Bible. Paris. ISSN: 0154-9049. Vol. 148 (2003), pp. 66-67. RAMÔA, Joana – Christus Patiens. Representações do Calvário na Escultura Tumular Medieval Portuguesa (século XIV). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 2008. ISBN: 978-989-95291-2-0. REAL, Manuel Luís – A Arte Românica de Coimbra (Novos Dados – Novas Hipóteses), 2 vols. Porto: Faculdade de Letras do Porto, 1974. (BA thesis). REAL, Manuel Luís – “Escultura tumular”, unprecedented print (copied) REAL, Manuel Luís, “60. Calvário e Investidura de Santo Ildefonso. Elemento do retábulo da Mártir Santa Comba”. in EUSÉBIO, Maria de Fátima; SOALHEIRO, João (coord.) – Arte, Poder e Religião nos Tempos Medievais. A Identidade de Portugal em Construção. (Exhibition catalogue). Viseu: Câmara Municipal de Viseu, 2009, pp. 244-246. ISBN: 978-972-8215-26-2 RÉAU, Louis – Iconografia del Arte Cristiano. Tome 1/ vol. 2. Barcelona: Ediciones del Serbal,  1996. [reed. of Iconografie de l’Art Chrétien, F.U.F., 1957]. ISBN: 84-7628-189-7 SEIXAS, Miguel Metelo de – “El simbolismo del territorio en la heráldica regia portuguesa. En torno a las armas del Reino Unido de Portugal, Brasil y Algarves”. in Emblemata. Zaragoza, ISSN 1137 – 1056. Vol. 16 (2010), pp. 285-329 and 290-296. SEIXAS, Miguel Metelo de; GALVÃO-TELES, João Bernardo – “Sousas Chichorros e Sousas de Arronches: um enigma heráldico”. in ROSAS, Maria de Lurdes; SEIXAS, Miguel Metelo de (ed.) – Estudos de Heráldica Medieval. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH-UNL, 2012. ISBN: 978-989-97066-5-1. pp. 411-445. TEIXEIRA, Francisco Manuel de Almeida Correia – Arquitectura Monástica e Conventual Feminina em Portugal, nos séculos XIII a XIV. Faro: Universidade do Algarve/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2007. (Ph.D Thesis) TUDOR-CRAIG, Pamela – “Panel Painting”. In ALEXANDER, Jonathan; BINSKI, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. (Exhibition catalogue). London, Royal Academy of Arts, 1987, p. 132. TRULLÉN, Josep M. (dir.) – Museu Episcopal de Vic. Guia de las Colecciones.Vic:  Obispado de Vic/Ayuntamiento de Vic/ Generalitat de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-6318-2. WIRTH, Jean – L’Image à L’Époque Romane, Paris: Cerf, 1999. ISBN : 978-2-0686-8
id RCAP_9c3153b01cb7a7263ca9cb9c4d59eec2
oai_identifier_str oai:ojs2.medteste.fcsh.unl.pt:article/225
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic programO Túmulo de D. Rodrigo Sanches: a redescoberta de um programa iconográficoTomb Sculpture; Romanesque; Adoration of the Magi; Presentation in the Temple; CalvaryTumulária, Românico, Adoração dos Magos, Apresentação no Templo, CalvárioThe Tomb (Cenotaph) of D. Rodrigo Sanches (illegitimate son of King Sancho I) was recently removed from the arcosolium that housed it in the cloister of the Monastery of S. Salvador Grijó since 1626.This transfer, which had as its main consequence the possibility of visualization of the remaining sides of the chest tomb, as well as the improved visualization of the tomb effigy and other figures of the slab brought interesting news to the panorama of History of Portuguese Medieval Art, from the iconographic point of view and also from the plastic/aesthetic point of view, since all faces are carved. Therefore this is the moment to rewrite the analysis of this work of late-Romanesque sculpture, to place it regarding all the represented, to attempt to decode the main intentions of his commissioner and seek its integration into a broader geographic universe, from the artistic point of view, (peninsular and trans-Pyrenean). The responsibility of being the first time that the work is studied in its entirety, leads to the presentation of proposals, interpretive hypotheses, rather than conclusions.   Bibliography AFONSO, Luís Urbano – O Ser e o Tempo. As Idades do Homem no Gótico Português. Lisboa: Caleidoscópio, 2003. ISBN- 972-8801-08-4. ALMEIDA, Carlos Alberto Ferreira de; BARROCA, Mário Jorge – História da Arte em Portugal. O Gótico. Lisboa: Presença, 2002. ISBN: 972-23-2841-7 BANGO TORVISO, Isidro G. dir. –Maravillas de la España medieval. Tesoro Sagrado y Monarquía. Vol. I. León: Junta de Castilla y León/ Caja de España, 2001. ISBN: 84-877739-97-0 BARROCA, Mário Jorge– Epigrafia Medieval Portuguesa (862-1422). Corpus Epigráfico Medieval Português, Vol. II, Tome I. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000. ISBN – 972-31-0869-0 BARROCA, Mário Jorge– “Jacente de D. Rodrigo Sanches”. In BARROCA, Mário Jorge; MONTEIRO, João Gouveia (coord.) – Pera Guerrejar. Armamento Medieval no Espaço Português. Palmela: Câmara Municipal, 2000. ISBN: 972-8497-10-5. p. 83 CASTIÑEIRAS, Manuel – “La pintura sobre tabla”. In CASTIÑEIRAS, Manuel; DURAN-PORTA, Joan – El Románico en las Colecciones del MNAC. Barcelona: MNAC, 2008. ISBN: 978-84-8043-195-9. pp. 89-116. COOK, Walter William Spencer; GUDIOL, José – Pintura e imaginería românicas. Ars Hispaniae. História Universal del Arte Hispânico. Vol. 6. Madrid: Plus Ultra, 1950. FERNANDES, Carla Varela – “Construção imagética do Herói-Mártir. O caso de D. Rodrigo Sanches”. in ARTIS, Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa. ISSN:2182-8571. Vol. 9/10 (2011), pp. 109-124 FERNANDES, Carla Varela – “PATHOS– the bodies of Christ on the Cross. Rhetoric of suffering in wooden sculpture found in Portugal, twelfth-fourteenth centuries. A few examples". In RIHA Journal l0078 (28 November 2013): http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-oct-dec/fernandes-christ FRANCO, Anísio; PENALVA, Luísa – “Cruz processional”. in d’OREY, Maria Leonor Borges de Sousa (coord.) – Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais. Cruzes Processionais – Séculos XII-XV. Lisboa: Ministério da Cultura/ Instituto Português de Museus, 2003. ISBN: 972-776-062-7. p. 71 LAVAURE, Annik – L’Image de Joseph au Moyen Âge. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. ISBN : 978-2-7535-2195-7 LE POGAM, Pierre-Yves – “Les Retables à l’époque romane”, and “Les Retables au XIIIe siècle”. in POGAM, Pierre-Yves (dir.) –  Les Primieres Retables (XIIe – début du XVe Siècle). Une Mise en Cene du Sacré. (Exhibition catalogue). Paris: Musée du Louvre Éditions, 2009. ISBN 978-2-35031-238-5. pp. 21-49 and 51-83 MALDONADO, Margarita Ruiz – Escultura Funeraria de siglo XIII: Los Sepulcros de los Lopez de Haro. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1996. ISBN: 8474819822 MIRANDA, Maria Adelaide – A Iluminura Românica em Santa Cruz de Coimbra e Santa Maria de Alcobaça. Subsídios para o estudo da iluminura em Portugal. 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 1996, (Ph.D. Thesis). MIRANDA, Maria Adelaide (coord.) – A Iluminura em Portugal. Identidade e Influência (do séc. X ao XV). (Exhibition catalogue). Lisboa: Ministério da Cultura/ Biblioteca Nacional, 1999. ISBN: 972-565-266-5. MORGAN, Nigel J. – “108. Missal of Henry of Chichester”. in Alexander, Jonathan; Binski, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. London: Royal Academy of Arts, 1987. p. 235. PRÉVILLE, Agnés de; BOESPFLUG, François – “La gloire du Christ transfiguré”.  Le Monde de la Bible. Paris. ISSN: 0154-9049. Vol. 148 (2003), pp. 66-67. RAMÔA, Joana – Christus Patiens. Representações do Calvário na Escultura Tumular Medieval Portuguesa (século XIV). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 2008. ISBN: 978-989-95291-2-0. REAL, Manuel Luís – A Arte Românica de Coimbra (Novos Dados – Novas Hipóteses), 2 vols. Porto: Faculdade de Letras do Porto, 1974. (BA thesis). REAL, Manuel Luís – “Escultura tumular”, unprecedented print (copied) REAL, Manuel Luís, “60. Calvário e Investidura de Santo Ildefonso. Elemento do retábulo da Mártir Santa Comba”. in EUSÉBIO, Maria de Fátima; SOALHEIRO, João (coord.) – Arte, Poder e Religião nos Tempos Medievais. A Identidade de Portugal em Construção. (Exhibition catalogue). Viseu: Câmara Municipal de Viseu, 2009, pp. 244-246. ISBN: 978-972-8215-26-2 RÉAU, Louis – Iconografia del Arte Cristiano. Tome 1/ vol. 2. Barcelona: Ediciones del Serbal,  1996. [reed. of Iconografie de l’Art Chrétien, F.U.F., 1957]. ISBN: 84-7628-189-7 SEIXAS, Miguel Metelo de – “El simbolismo del territorio en la heráldica regia portuguesa. En torno a las armas del Reino Unido de Portugal, Brasil y Algarves”. in Emblemata. Zaragoza, ISSN 1137 – 1056. Vol. 16 (2010), pp. 285-329 and 290-296. SEIXAS, Miguel Metelo de; GALVÃO-TELES, João Bernardo – “Sousas Chichorros e Sousas de Arronches: um enigma heráldico”. in ROSAS, Maria de Lurdes; SEIXAS, Miguel Metelo de (ed.) – Estudos de Heráldica Medieval. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH-UNL, 2012. ISBN: 978-989-97066-5-1. pp. 411-445. TEIXEIRA, Francisco Manuel de Almeida Correia – Arquitectura Monástica e Conventual Feminina em Portugal, nos séculos XIII a XIV. Faro: Universidade do Algarve/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2007. (Ph.D Thesis) TUDOR-CRAIG, Pamela – “Panel Painting”. In ALEXANDER, Jonathan; BINSKI, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. (Exhibition catalogue). London, Royal Academy of Arts, 1987, p. 132. TRULLÉN, Josep M. (dir.) – Museu Episcopal de Vic. Guia de las Colecciones.Vic:  Obispado de Vic/Ayuntamiento de Vic/ Generalitat de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-6318-2. WIRTH, Jean – L’Image à L’Époque Romane, Paris: Cerf, 1999. ISBN : 978-2-0686-8O túmulo (cenotáfio) de D. Rodrigo Sanches (filho ilegítimo do rei Sancho I) foi retirado recentemente do arcossólio que o acolhia no claustro do Mosteiro de S. Salvador de Grijó, desde 1626. Esta trasladação, que teve como principal consequência a possibilidade de visualização das restantes faces da arca tumular, bem como a melhor visualização do jacente e das outras figuras da tampa, trouxe ao panorama da História da Arte Medieval portuguesa interessantes novidades do ponto de vista iconográfico e também plástico/estético, já que todas as faces se encontram esculpidas. É por isso o momento de rescrever a análise desta obra de escultura tardo-românica, colocar agora em relação todos os temas aí representados, procurar descodificar quais as principais intenções do seu encomendador e, procurar a sua integração num universo geográfico mais amplo, do ponto de vista artístico (peninsular e transpirenaico). A responsabilidade de ser a primeira vez que a obra é estudada na íntegra, leva a que se coloquem propostas, hipóteses de interpretação, mais do que conclusões.   Referências bibliográficas AFONSO, Luís Urbano – O Ser e o Tempo. As Idades do Homem no Gótico Português. Lisboa: Caleidoscópio, 2003. ISBN- 972-8801-08-4. ALMEIDA, Carlos Alberto Ferreira de; BARROCA, Mário Jorge – História da Arte em Portugal. O Gótico. Lisboa: Presença, 2002. ISBN: 972-23-2841-7 BANGO TORVISO, Isidro G. dir. –Maravillas de la España medieval. Tesoro Sagrado y Monarquía. Vol. I. León: Junta de Castilla y León/ Caja de España, 2001. ISBN: 84-877739-97-0 BARROCA, Mário Jorge– Epigrafia Medieval Portuguesa (862-1422). Corpus Epigráfico Medieval Português, Vol. II, Tome I. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000. ISBN – 972-31-0869-0 BARROCA, Mário Jorge– “Jacente de D. Rodrigo Sanches”. In BARROCA, Mário Jorge; MONTEIRO, João Gouveia (coord.) – Pera Guerrejar. Armamento Medieval no Espaço Português. Palmela: Câmara Municipal, 2000. ISBN: 972-8497-10-5. p. 83 CASTIÑEIRAS, Manuel – “La pintura sobre tabla”. In CASTIÑEIRAS, Manuel; DURAN-PORTA, Joan – El Románico en las Colecciones del MNAC. Barcelona: MNAC, 2008. ISBN: 978-84-8043-195-9. pp. 89-116. COOK, Walter William Spencer; GUDIOL, José – Pintura e imaginería românicas. Ars Hispaniae. História Universal del Arte Hispânico. Vol. 6. Madrid: Plus Ultra, 1950. FERNANDES, Carla Varela – “Construção imagética do Herói-Mártir. O caso de D. Rodrigo Sanches”. in ARTIS, Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa. ISSN:2182-8571. Vol. 9/10 (2011), pp. 109-124 FERNANDES, Carla Varela – “PATHOS– the bodies of Christ on the Cross. Rhetoric of suffering in wooden sculpture found in Portugal, twelfth-fourteenth centuries. A few examples". In RIHA Journal l0078 (28 November 2013): http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-oct-dec/fernandes-christ FRANCO, Anísio; PENALVA, Luísa – “Cruz processional”. in d’OREY, Maria Leonor Borges de Sousa (coord.) – Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais. Cruzes Processionais – Séculos XII-XV. Lisboa: Ministério da Cultura/ Instituto Português de Museus, 2003. ISBN: 972-776-062-7. p. 71 LAVAURE, Annik – L’Image de Joseph au Moyen Âge. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. ISBN : 978-2-7535-2195-7 LE POGAM, Pierre-Yves – “Les Retables à l’époque romane”, and “Les Retables au XIIIe siècle”. in POGAM, Pierre-Yves (dir.) –  Les Primieres Retables (XIIe – début du XVe Siècle). Une Mise en Cene du Sacré. (Exhibition catalogue). Paris: Musée du Louvre Éditions, 2009. ISBN 978-2-35031-238-5. pp. 21-49 and 51-83 MALDONADO, Margarita Ruiz – Escultura Funeraria de siglo XIII: Los Sepulcros de los Lopez de Haro. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1996. ISBN: 8474819822 MIRANDA, Maria Adelaide – A Iluminura Românica em Santa Cruz de Coimbra e Santa Maria de Alcobaça. Subsídios para o estudo da iluminura em Portugal. 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 1996, (Ph.D. Thesis). MIRANDA, Maria Adelaide (coord.) – A Iluminura em Portugal. Identidade e Influência (do séc. X ao XV). (Exhibition catalogue). Lisboa: Ministério da Cultura/ Biblioteca Nacional, 1999. ISBN: 972-565-266-5. MORGAN, Nigel J. – “108. Missal of Henry of Chichester”. in Alexander, Jonathan; Binski, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. London: Royal Academy of Arts, 1987. p. 235. PRÉVILLE, Agnés de; BOESPFLUG, François – “La gloire du Christ transfiguré”.  Le Monde de la Bible. Paris. ISSN: 0154-9049. Vol. 148 (2003), pp. 66-67. RAMÔA, Joana – Christus Patiens. Representações do Calvário na Escultura Tumular Medieval Portuguesa (século XIV). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 2008. ISBN: 978-989-95291-2-0. REAL, Manuel Luís – A Arte Românica de Coimbra (Novos Dados – Novas Hipóteses), 2 vols. Porto: Faculdade de Letras do Porto, 1974. (BA thesis). REAL, Manuel Luís – “Escultura tumular”, unprecedented print (copied) REAL, Manuel Luís, “60. Calvário e Investidura de Santo Ildefonso. Elemento do retábulo da Mártir Santa Comba”. in EUSÉBIO, Maria de Fátima; SOALHEIRO, João (coord.) – Arte, Poder e Religião nos Tempos Medievais. A Identidade de Portugal em Construção. (Exhibition catalogue). Viseu: Câmara Municipal de Viseu, 2009, pp. 244-246. ISBN: 978-972-8215-26-2 RÉAU, Louis – Iconografia del Arte Cristiano. Tome 1/ vol. 2. Barcelona: Ediciones del Serbal,  1996. [reed. of Iconografie de l’Art Chrétien, F.U.F., 1957]. ISBN: 84-7628-189-7 SEIXAS, Miguel Metelo de – “El simbolismo del territorio en la heráldica regia portuguesa. En torno a las armas del Reino Unido de Portugal, Brasil y Algarves”. in Emblemata. Zaragoza, ISSN 1137 – 1056. Vol. 16 (2010), pp. 285-329 and 290-296. SEIXAS, Miguel Metelo de; GALVÃO-TELES, João Bernardo – “Sousas Chichorros e Sousas de Arronches: um enigma heráldico”. in ROSAS, Maria de Lurdes; SEIXAS, Miguel Metelo de (ed.) – Estudos de Heráldica Medieval. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH-UNL, 2012. ISBN: 978-989-97066-5-1. pp. 411-445. TEIXEIRA, Francisco Manuel de Almeida Correia – Arquitectura Monástica e Conventual Feminina em Portugal, nos séculos XIII a XIV. Faro: Universidade do Algarve/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2007. (Ph.D Thesis) TUDOR-CRAIG, Pamela – “Panel Painting”. In ALEXANDER, Jonathan; BINSKI, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. (Exhibition catalogue). London, Royal Academy of Arts, 1987, p. 132. TRULLÉN, Josep M. (dir.) – Museu Episcopal de Vic. Guia de las Colecciones.Vic:  Obispado de Vic/Ayuntamiento de Vic/ Generalitat de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-6318-2. WIRTH, Jean – L’Image à L’Époque Romane, Paris: Cerf, 1999. ISBN : 978-2-0686-8IEM - Instituto de Estudos Medievais2014-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.4000/medievalista.1504https://doi.org/10.4000/medievalista.1504Medievalista; No 16 (2014): MedievalistaMedievalista; No 16 (2014): MedievalistaMedievalista; n. 16 (2014): Medievalista1646-740Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/225https://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/225/215Direitos de Autor (c) 2014 Medievalistainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Carla Varela2023-03-28T12:32:11Zoai:ojs2.medteste.fcsh.unl.pt:article/225Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:46:53.135307Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
O Túmulo de D. Rodrigo Sanches: a redescoberta de um programa iconográfico
title The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
spellingShingle The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
Fernandes, Carla Varela
Tomb Sculpture; Romanesque; Adoration of the Magi; Presentation in the Temple; Calvary
Tumulária, Românico, Adoração dos Magos, Apresentação no Templo, Calvário
title_short The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
title_full The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
title_fullStr The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
title_full_unstemmed The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
title_sort The Tomb of D. Rodrigo Sanches: the rediscovery of an iconographic program
author Fernandes, Carla Varela
author_facet Fernandes, Carla Varela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Carla Varela
dc.subject.por.fl_str_mv Tomb Sculpture; Romanesque; Adoration of the Magi; Presentation in the Temple; Calvary
Tumulária, Românico, Adoração dos Magos, Apresentação no Templo, Calvário
topic Tomb Sculpture; Romanesque; Adoration of the Magi; Presentation in the Temple; Calvary
Tumulária, Românico, Adoração dos Magos, Apresentação no Templo, Calvário
description The Tomb (Cenotaph) of D. Rodrigo Sanches (illegitimate son of King Sancho I) was recently removed from the arcosolium that housed it in the cloister of the Monastery of S. Salvador Grijó since 1626.This transfer, which had as its main consequence the possibility of visualization of the remaining sides of the chest tomb, as well as the improved visualization of the tomb effigy and other figures of the slab brought interesting news to the panorama of History of Portuguese Medieval Art, from the iconographic point of view and also from the plastic/aesthetic point of view, since all faces are carved. Therefore this is the moment to rewrite the analysis of this work of late-Romanesque sculpture, to place it regarding all the represented, to attempt to decode the main intentions of his commissioner and seek its integration into a broader geographic universe, from the artistic point of view, (peninsular and trans-Pyrenean). The responsibility of being the first time that the work is studied in its entirety, leads to the presentation of proposals, interpretive hypotheses, rather than conclusions.   Bibliography AFONSO, Luís Urbano – O Ser e o Tempo. As Idades do Homem no Gótico Português. Lisboa: Caleidoscópio, 2003. ISBN- 972-8801-08-4. ALMEIDA, Carlos Alberto Ferreira de; BARROCA, Mário Jorge – História da Arte em Portugal. O Gótico. Lisboa: Presença, 2002. ISBN: 972-23-2841-7 BANGO TORVISO, Isidro G. dir. –Maravillas de la España medieval. Tesoro Sagrado y Monarquía. Vol. I. León: Junta de Castilla y León/ Caja de España, 2001. ISBN: 84-877739-97-0 BARROCA, Mário Jorge– Epigrafia Medieval Portuguesa (862-1422). Corpus Epigráfico Medieval Português, Vol. II, Tome I. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2000. ISBN – 972-31-0869-0 BARROCA, Mário Jorge– “Jacente de D. Rodrigo Sanches”. In BARROCA, Mário Jorge; MONTEIRO, João Gouveia (coord.) – Pera Guerrejar. Armamento Medieval no Espaço Português. Palmela: Câmara Municipal, 2000. ISBN: 972-8497-10-5. p. 83 CASTIÑEIRAS, Manuel – “La pintura sobre tabla”. In CASTIÑEIRAS, Manuel; DURAN-PORTA, Joan – El Románico en las Colecciones del MNAC. Barcelona: MNAC, 2008. ISBN: 978-84-8043-195-9. pp. 89-116. COOK, Walter William Spencer; GUDIOL, José – Pintura e imaginería românicas. Ars Hispaniae. História Universal del Arte Hispânico. Vol. 6. Madrid: Plus Ultra, 1950. FERNANDES, Carla Varela – “Construção imagética do Herói-Mártir. O caso de D. Rodrigo Sanches”. in ARTIS, Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa. Lisboa. ISSN:2182-8571. Vol. 9/10 (2011), pp. 109-124 FERNANDES, Carla Varela – “PATHOS– the bodies of Christ on the Cross. Rhetoric of suffering in wooden sculpture found in Portugal, twelfth-fourteenth centuries. A few examples". In RIHA Journal l0078 (28 November 2013): http://www.riha-journal.org/articles/2013/2013-oct-dec/fernandes-christ FRANCO, Anísio; PENALVA, Luísa – “Cruz processional”. in d’OREY, Maria Leonor Borges de Sousa (coord.) – Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais. Cruzes Processionais – Séculos XII-XV. Lisboa: Ministério da Cultura/ Instituto Português de Museus, 2003. ISBN: 972-776-062-7. p. 71 LAVAURE, Annik – L’Image de Joseph au Moyen Âge. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013. ISBN : 978-2-7535-2195-7 LE POGAM, Pierre-Yves – “Les Retables à l’époque romane”, and “Les Retables au XIIIe siècle”. in POGAM, Pierre-Yves (dir.) –  Les Primieres Retables (XIIe – début du XVe Siècle). Une Mise en Cene du Sacré. (Exhibition catalogue). Paris: Musée du Louvre Éditions, 2009. ISBN 978-2-35031-238-5. pp. 21-49 and 51-83 MALDONADO, Margarita Ruiz – Escultura Funeraria de siglo XIII: Los Sepulcros de los Lopez de Haro. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1996. ISBN: 8474819822 MIRANDA, Maria Adelaide – A Iluminura Românica em Santa Cruz de Coimbra e Santa Maria de Alcobaça. Subsídios para o estudo da iluminura em Portugal. 2 vols. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 1996, (Ph.D. Thesis). MIRANDA, Maria Adelaide (coord.) – A Iluminura em Portugal. Identidade e Influência (do séc. X ao XV). (Exhibition catalogue). Lisboa: Ministério da Cultura/ Biblioteca Nacional, 1999. ISBN: 972-565-266-5. MORGAN, Nigel J. – “108. Missal of Henry of Chichester”. in Alexander, Jonathan; Binski, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. London: Royal Academy of Arts, 1987. p. 235. PRÉVILLE, Agnés de; BOESPFLUG, François – “La gloire du Christ transfiguré”.  Le Monde de la Bible. Paris. ISSN: 0154-9049. Vol. 148 (2003), pp. 66-67. RAMÔA, Joana – Christus Patiens. Representações do Calvário na Escultura Tumular Medieval Portuguesa (século XIV). Lisboa: Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa, 2008. ISBN: 978-989-95291-2-0. REAL, Manuel Luís – A Arte Românica de Coimbra (Novos Dados – Novas Hipóteses), 2 vols. Porto: Faculdade de Letras do Porto, 1974. (BA thesis). REAL, Manuel Luís – “Escultura tumular”, unprecedented print (copied) REAL, Manuel Luís, “60. Calvário e Investidura de Santo Ildefonso. Elemento do retábulo da Mártir Santa Comba”. in EUSÉBIO, Maria de Fátima; SOALHEIRO, João (coord.) – Arte, Poder e Religião nos Tempos Medievais. A Identidade de Portugal em Construção. (Exhibition catalogue). Viseu: Câmara Municipal de Viseu, 2009, pp. 244-246. ISBN: 978-972-8215-26-2 RÉAU, Louis – Iconografia del Arte Cristiano. Tome 1/ vol. 2. Barcelona: Ediciones del Serbal,  1996. [reed. of Iconografie de l’Art Chrétien, F.U.F., 1957]. ISBN: 84-7628-189-7 SEIXAS, Miguel Metelo de – “El simbolismo del territorio en la heráldica regia portuguesa. En torno a las armas del Reino Unido de Portugal, Brasil y Algarves”. in Emblemata. Zaragoza, ISSN 1137 – 1056. Vol. 16 (2010), pp. 285-329 and 290-296. SEIXAS, Miguel Metelo de; GALVÃO-TELES, João Bernardo – “Sousas Chichorros e Sousas de Arronches: um enigma heráldico”. in ROSAS, Maria de Lurdes; SEIXAS, Miguel Metelo de (ed.) – Estudos de Heráldica Medieval. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH-UNL, 2012. ISBN: 978-989-97066-5-1. pp. 411-445. TEIXEIRA, Francisco Manuel de Almeida Correia – Arquitectura Monástica e Conventual Feminina em Portugal, nos séculos XIII a XIV. Faro: Universidade do Algarve/ Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2007. (Ph.D Thesis) TUDOR-CRAIG, Pamela – “Panel Painting”. In ALEXANDER, Jonathan; BINSKI, Paul (ed.) – Age of Chivalry. Arte in Plantagenet England 1200-1400. (Exhibition catalogue). London, Royal Academy of Arts, 1987, p. 132. TRULLÉN, Josep M. (dir.) – Museu Episcopal de Vic. Guia de las Colecciones.Vic:  Obispado de Vic/Ayuntamiento de Vic/ Generalitat de Catalunya, 2007. ISBN: 978-84-611-6318-2. WIRTH, Jean – L’Image à L’Époque Romane, Paris: Cerf, 1999. ISBN : 978-2-0686-8
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.4000/medievalista.1504
https://doi.org/10.4000/medievalista.1504
url https://doi.org/10.4000/medievalista.1504
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/225
https://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/225/215
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Medievalista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Medievalista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IEM - Instituto de Estudos Medievais
publisher.none.fl_str_mv IEM - Instituto de Estudos Medievais
dc.source.none.fl_str_mv Medievalista; No 16 (2014): Medievalista
Medievalista; No 16 (2014): Medievalista
Medievalista; n. 16 (2014): Medievalista
1646-740X
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131552446152704