Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161 |
Resumo: | The research focused on altitude wine region in the Midwest state of Santa Catarina, given the number of wineries in the region, natural landscape features of the producing areas, as well as the articulation of new parameters of available resources and competitiveness strategies used. The five wineries in the region were analyzed using exploratory and descriptive quantitative research through a questionnaire that investigated infrastructure, tourist destination, public policy, economics and sustainability of the region. The results obtained indicate that the wineries have good infrastructure and municipalities also offer various services to the visiting population. The tourist destinations (wineries) have specific infrastructures for visitors, services and attractions, such as visitation in foreign languages, and beautiful scenic landscapes. All companies are concerned with the sustainability of their business and act consciously in relation to the environment. In the economic analysis we realize the growth potential of the activity, because the number of visitors to the wineries isfar below compared to other wine tourism regions. The results indicate limitations in the area of public policy because it lacks specific plans for tourism and support to existing destinations. |
id |
RCAP_9d572a41dcdd13b0fc29cf68a390e471 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/13161 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolasThe research focused on altitude wine region in the Midwest state of Santa Catarina, given the number of wineries in the region, natural landscape features of the producing areas, as well as the articulation of new parameters of available resources and competitiveness strategies used. The five wineries in the region were analyzed using exploratory and descriptive quantitative research through a questionnaire that investigated infrastructure, tourist destination, public policy, economics and sustainability of the region. The results obtained indicate that the wineries have good infrastructure and municipalities also offer various services to the visiting population. The tourist destinations (wineries) have specific infrastructures for visitors, services and attractions, such as visitation in foreign languages, and beautiful scenic landscapes. All companies are concerned with the sustainability of their business and act consciously in relation to the environment. In the economic analysis we realize the growth potential of the activity, because the number of visitors to the wineries isfar below compared to other wine tourism regions. The results indicate limitations in the area of public policy because it lacks specific plans for tourism and support to existing destinations. A pesquisa concentrou-se na região vinícola de altitude do Meio Oeste do Estado de Santa Catarina, tendo em vista o número de vinícolas da região, as características paisagísticas singulares das áreas produtoras, bem como os novos parâmetros de articulação dos recursos disponíveis e as estratégias de competitividade utilizadas. As cinco vinícolas da região foram analisadas através de pesquisa quantitativa exploratória e descritiva, por meio de um questionário que investigou infraestrutura, destino turístico, políticas públicas, economia e sustentabilidade da região. Os resultados obtidos apontam que as vinícolas apresentam boas condições de infra-estrutura e os municípios oferecem diversos serviços também para a população visitante. Os destinos turísticos (vinícolas) possuem construções específicas para atendimento ao público e atrativos diversificados como visitação em língua estrangeira e paisagens cênicas. Todas as empresas sepreocupam com a sustentabilidade de seus negócios e atuam de forma consciente no que se refere ao meio ambiente. Na análise econômica percebemos o potencial de crescimento da atividade, pois o número de visitantes nas vinícolas é bem abaixo se comparado a outras regiões enoturísticas. Os resultados indicam limitação na área de políticas públicas, pois faltam planos específicos para o turismo e apoio aos destinos existentes. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161oai:proa.ua.pt:article/13161Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1235-1244Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1235-12442182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13161https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13161/8771https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPanceri, Carolina PrettoRossetto, Carlos RicardoMartins, Elvis Silveira-2022-09-26T10:57:16Zoai:proa.ua.pt:article/13161Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:55.700517Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
title |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
spellingShingle |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas Panceri, Carolina Pretto |
title_short |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
title_full |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
title_fullStr |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
title_full_unstemmed |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
title_sort |
Enoturismo de altitude de Santa Catarina: um estudo buscando identificar os atributos competitivos das empresas vinícolas |
author |
Panceri, Carolina Pretto |
author_facet |
Panceri, Carolina Pretto Rossetto, Carlos Ricardo Martins, Elvis Silveira- |
author_role |
author |
author2 |
Rossetto, Carlos Ricardo Martins, Elvis Silveira- |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Panceri, Carolina Pretto Rossetto, Carlos Ricardo Martins, Elvis Silveira- |
description |
The research focused on altitude wine region in the Midwest state of Santa Catarina, given the number of wineries in the region, natural landscape features of the producing areas, as well as the articulation of new parameters of available resources and competitiveness strategies used. The five wineries in the region were analyzed using exploratory and descriptive quantitative research through a questionnaire that investigated infrastructure, tourist destination, public policy, economics and sustainability of the region. The results obtained indicate that the wineries have good infrastructure and municipalities also offer various services to the visiting population. The tourist destinations (wineries) have specific infrastructures for visitors, services and attractions, such as visitation in foreign languages, and beautiful scenic landscapes. All companies are concerned with the sustainability of their business and act consciously in relation to the environment. In the economic analysis we realize the growth potential of the activity, because the number of visitors to the wineries isfar below compared to other wine tourism regions. The results indicate limitations in the area of public policy because it lacks specific plans for tourism and support to existing destinations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161 oai:proa.ua.pt:article/13161 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/13161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13161 https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13161 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13161/8771 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1235-1244 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1235-1244 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130520838209536 |