Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pombo, Lúcia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Alves, António
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169
Resumo: The large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization.
id RCAP_9d59e2839495e919b4c96b439abefb96
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4169
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilizaçãoThe large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization.Una amplia variedad de herramientas de la Web 2.0 se puede utilizar para optimizar los recursos existentes, así como promover una mayor difusión de información relacionada con la biblioteca de la escuela. Este estudio tiene como objetivo analizar el potencial de la Web 2.0 y cómo darse cuenta de cómo estas herramientas se están utilizando en la biblioteca de la escuela, por parte de los estudiantes, profesores o profesores bibliotecários, en una región en el norte de Portugal. La investigación es un estudio de caso siguiendo un enfoque metodológico cualitativo. Los datos se obtuvieron a través de la indagación, la observación y análisis documental. Los principales resultados parecen indicar cierta falta de conocimiento de los estudiantes y profesores en explorar el potencial de las herramientas Web 2.0, por lo que su optimización todavía tiene que desarrollar una cultura de uso de la tecnología en las organizaciones escolares.A grande diversidade de ferramentas da web 2.0 pode servir para otimizar os recursos existentes; assim como potenciar uma maior visibilidade à Biblioteca Escolar. Este estudo pretende analisar o potencial da Web 2.0 e perceber a forma de como essas ferramentas estão a ser usadas na Biblioteca Escolar, quer pelos alunos, professores ou professores bibliotecários numa região no norte de Portugal. O estudo seguiu uma metodologia essencialmente qualitativa, do tipo estudo de caso. Os dados foram obtidos através de inquirição, observação e análise documental. Os principais resultados apontam para algum desconhecimento, por parte de alunos e professores, na exploração do potencial das ferramentas web 2.0, pelo que a sua otimização carece ainda do desenvolvimento de uma cultura de utilização das tecnologias nas organizações escolares.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169Indagatio Didactica; Vol 4 No 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; Vol. 4 No 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 4 (2012); 23-401647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169/3137Pombo, LúciaAlves, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:01Zoai:proa.ua.pt:article/4169Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.023588Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
title Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
spellingShingle Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
Pombo, Lúcia
title_short Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
title_full Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
title_fullStr Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
title_full_unstemmed Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
title_sort Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
author Pombo, Lúcia
author_facet Pombo, Lúcia
Alves, António
author_role author
author2 Alves, António
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pombo, Lúcia
Alves, António
description The large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169
https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169
url https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169/3137
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 4 No 4 (2012); 23-40
Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 4 (2012); 23-40
Indagatio Didactica; Vol. 4 No 4 (2012); 23-40
Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 4 (2012); 23-40
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569118896128