Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169 |
Resumo: | The large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization. |
id |
RCAP_9d59e2839495e919b4c96b439abefb96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4169 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilizaçãoThe large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization.Una amplia variedad de herramientas de la Web 2.0 se puede utilizar para optimizar los recursos existentes, así como promover una mayor difusión de información relacionada con la biblioteca de la escuela. Este estudio tiene como objetivo analizar el potencial de la Web 2.0 y cómo darse cuenta de cómo estas herramientas se están utilizando en la biblioteca de la escuela, por parte de los estudiantes, profesores o profesores bibliotecários, en una región en el norte de Portugal. La investigación es un estudio de caso siguiendo un enfoque metodológico cualitativo. Los datos se obtuvieron a través de la indagación, la observación y análisis documental. Los principales resultados parecen indicar cierta falta de conocimiento de los estudiantes y profesores en explorar el potencial de las herramientas Web 2.0, por lo que su optimización todavía tiene que desarrollar una cultura de uso de la tecnología en las organizaciones escolares.A grande diversidade de ferramentas da web 2.0 pode servir para otimizar os recursos existentes; assim como potenciar uma maior visibilidade à Biblioteca Escolar. Este estudo pretende analisar o potencial da Web 2.0 e perceber a forma de como essas ferramentas estão a ser usadas na Biblioteca Escolar, quer pelos alunos, professores ou professores bibliotecários numa região no norte de Portugal. O estudo seguiu uma metodologia essencialmente qualitativa, do tipo estudo de caso. Os dados foram obtidos através de inquirição, observação e análise documental. Os principais resultados apontam para algum desconhecimento, por parte de alunos e professores, na exploração do potencial das ferramentas web 2.0, pelo que a sua otimização carece ainda do desenvolvimento de uma cultura de utilização das tecnologias nas organizações escolares.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169Indagatio Didactica; Vol 4 No 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; Vol. 4 No 4 (2012); 23-40Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 4 (2012); 23-401647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169/3137Pombo, LúciaAlves, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:01Zoai:proa.ua.pt:article/4169Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.023588Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
title |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
spellingShingle |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização Pombo, Lúcia |
title_short |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
title_full |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
title_fullStr |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
title_full_unstemmed |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
title_sort |
Web 2.0 na Biblioteca Escolar: suas práticas de utilização |
author |
Pombo, Lúcia |
author_facet |
Pombo, Lúcia Alves, António |
author_role |
author |
author2 |
Alves, António |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pombo, Lúcia Alves, António |
description |
The large diversity of Web 2.0 tools allows the exchange of subjects and the spreading of information related to School Library. This study intends to analyze the potential of Web 2.0 and the use of those technologies by students, teachers and library teachers at the School Libraries in a north region of Portugal. The research is a case study following a qualitative methodology approach. The data was gathered using inquiries, observation and documental analysis. The main results seem to indicate some lack of knowledge of students and teachers in exploring the potential of Web 2.0 tools, and their enhancement still requires a cultural development in the school organization. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169 https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v4i4.4169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4169/3137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 4 No 4 (2012); 23-40 Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 4 (2012); 23-40 Indagatio Didactica; Vol. 4 No 4 (2012); 23-40 Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 4 (2012); 23-40 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817551214913519616 |