Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Vítor
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011
Resumo: This article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score.
id RCAP_a207e48ac8358daef03a3904afab6c5e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21937
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actorAs ações físicas de Stanislávski na poética do autor contemporâneoPhysical actionsExperienceModes of subjectivationPoetics of performanceStanislavskiAcções físicasExperiênciaModos de subjectivaçãoPoética da performanceStanislavskiThis article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score.Este artigo contempla questões fundamentais que apoiam o projecto de pós-doutoramento O carácter como exercício da diferença: perspectivas para as acções físicas de Stanislavski, que estou a desenvolver na Universidade de Lisboa (Centro de Estudos Teatrais). O estudo reconhece no "sistema" russo respostas a um dos mais complexos anseios do actor contemporâneo: fazer do actor char-actriz, mesmo num contexto dramático, um exercício de subjectividade. Alguns elementos fundamentais propostos por Constantin Stanislavski são Comentados e revistos do pensamento contemporâneo como "iscas" para a experiência: um estado psicofísico pró-duzido pela tensão ambivalente entre, por um lado, a atenção do actor ao cumprimento de uma partitura de acções e, por outro, o que nele é produzido pelas forças subjectivas que cruzam esta mesma partitura.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 134-144Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 134-144Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 134-1442184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937/18023Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Vítor2024-01-13T05:16:15Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21937Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:00.176441Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
As ações físicas de Stanislávski na poética do autor contemporâneo
title Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
spellingShingle Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
Lemos, Vítor
Physical actions
Experience
Modes of subjectivation
Poetics of performance
Stanislavski
Acções físicas
Experiência
Modos de subjectivação
Poética da performance
Stanislavski
title_short Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
title_full Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
title_fullStr Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
title_full_unstemmed Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
title_sort Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
author Lemos, Vítor
author_facet Lemos, Vítor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Vítor
dc.subject.por.fl_str_mv Physical actions
Experience
Modes of subjectivation
Poetics of performance
Stanislavski
Acções físicas
Experiência
Modos de subjectivação
Poética da performance
Stanislavski
topic Physical actions
Experience
Modes of subjectivation
Poetics of performance
Stanislavski
Acções físicas
Experiência
Modos de subjectivação
Poética da performance
Stanislavski
description This article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937/18023
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 134-144
Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 134-144
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 134-144
2184-9552
1646-0715
10.51427/sdc.vi4
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130243339911168