As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mayara C. de Medeiros
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Guardia, Mabel S. de Araújo Bezerra, Guardia, Sérgio Ramiro Rivero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537
Resumo: The internet is considered one of the tools that have most benefited business/consumer relationships given that it has provided greater access to information and facilitated communication between people. In turn, travel agencies have had to adhere to these new technologies in order to conform to a new market. Given this change, travel agencies now market their products and services using websites. With that in mind, the objective of this study is to evaluate both the content and quality of information available on the CVC (considered one of the best travel agencies in Brazil for online sales) website in order to identify whether the website has any user-related problems that may negatively affect the ability to meet user needs. To that end, a literature review was conducted in search of discussions on information technologies, travel agencies, and usability. To determine these positive and negative aspects, a test to identify usability problems was performed. It was noticed that although the website is a highly useful tool for purchasing and selling travel and tourism products and services, it still needs some adjustments to deliver quality service to its users.    
id RCAP_a2269a5aa2ddf522d88c39e9b27d0b9f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11537
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVCThe internet is considered one of the tools that have most benefited business/consumer relationships given that it has provided greater access to information and facilitated communication between people. In turn, travel agencies have had to adhere to these new technologies in order to conform to a new market. Given this change, travel agencies now market their products and services using websites. With that in mind, the objective of this study is to evaluate both the content and quality of information available on the CVC (considered one of the best travel agencies in Brazil for online sales) website in order to identify whether the website has any user-related problems that may negatively affect the ability to meet user needs. To that end, a literature review was conducted in search of discussions on information technologies, travel agencies, and usability. To determine these positive and negative aspects, a test to identify usability problems was performed. It was noticed that although the website is a highly useful tool for purchasing and selling travel and tourism products and services, it still needs some adjustments to deliver quality service to its users.    A internet destaca-se como uma das ferramentas que mais trouxe benefícios para as relações entre empresas e consumidores, pois proporcionou maior acesso à informação e facilitou a comunicação entre as pessoas. As agências de viagens por sua vez foram obrigadas a aderirem ao uso das novas tecnologias para se amoldar a um novo mercado. Tais empresas passaram a comercializar seus produtos e serviços utilizando-se de websites. Assim sendo, este estudo teve como objetivo avaliar o conteúdo e a qualidade das informações disponibilizadas no website da CVC, agência considerada como uma das melhores empresas de venda online do Brasil, a fim de identificar se o website possui problemas de usabilidade que podem afetar o atendimento das necessidades dos usuários. Para tanto, buscou-se na literatura discussões sobre tecnologias da informação, agências de viagens e usabilidade. Neste sentido, foi realizado um teste que permitiu a identificação de alguns problemas de usabilidade. Destaca-se, portanto, que o website analisado mesmo sendo uma ferramenta muito útil de compra e venda de serviços/produtos do setor de viagens e turismo, necessita de ajustes, para que assim possa atender com qualidade as necessidades dos seus usuários.    Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537oai:proa.ua.pt:article/11537Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 193-201Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 193-2012182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11537https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11537/7567https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mayara C. de MedeirosGuardia, Mabel S. de Araújo BezerraGuardia, Sérgio Ramiro Rivero2022-09-26T10:56:53Zoai:proa.ua.pt:article/11537Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:36.891530Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
title As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
spellingShingle As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
Silva, Mayara C. de Medeiros
title_short As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
title_full As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
title_fullStr As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
title_full_unstemmed As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
title_sort As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC
author Silva, Mayara C. de Medeiros
author_facet Silva, Mayara C. de Medeiros
Guardia, Mabel S. de Araújo Bezerra
Guardia, Sérgio Ramiro Rivero
author_role author
author2 Guardia, Mabel S. de Araújo Bezerra
Guardia, Sérgio Ramiro Rivero
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mayara C. de Medeiros
Guardia, Mabel S. de Araújo Bezerra
Guardia, Sérgio Ramiro Rivero
description The internet is considered one of the tools that have most benefited business/consumer relationships given that it has provided greater access to information and facilitated communication between people. In turn, travel agencies have had to adhere to these new technologies in order to conform to a new market. Given this change, travel agencies now market their products and services using websites. With that in mind, the objective of this study is to evaluate both the content and quality of information available on the CVC (considered one of the best travel agencies in Brazil for online sales) website in order to identify whether the website has any user-related problems that may negatively affect the ability to meet user needs. To that end, a literature review was conducted in search of discussions on information technologies, travel agencies, and usability. To determine these positive and negative aspects, a test to identify usability problems was performed. It was noticed that although the website is a highly useful tool for purchasing and selling travel and tourism products and services, it still needs some adjustments to deliver quality service to its users.    
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537
oai:proa.ua.pt:article/11537
url https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/11537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11537
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11537
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11537/7567
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 193-201
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 193-201
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130518020685824