Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Cristina Manuela
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mesquita, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397
Resumo: This paper analyzes the way in which the representations on global education of future early years and primary school teachers are reflected in the promotion and analysis of teaching/learning situations in Portuguese language education. Within a Course Unit of a Professional Teaching Master’s degree, seven lesson plans and their respective rationale were collected and analyzed. Such plans were oriented towards the development of oral and written communication skills in Portuguese from a global perspective. The results show that, in general, the participants recognized global education more as a theoretical framework rather than as goals, contents and activities to be developed in teaching/learning situations.Consequently, we recognize that it is necessary to include across teacher education curricula more activities based on the analysis and experimentation of concrete practices in which global education arises from curricular development in different areas, particularly in/on Portuguese language teaching.
id RCAP_a2d87d916a7f8a5f0e5de925c0f4a554
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11397
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global educationDesempenho de futuros professores na planificação de situações de ensino/ aprendizagem do Português à luz da educação globalThis paper analyzes the way in which the representations on global education of future early years and primary school teachers are reflected in the promotion and analysis of teaching/learning situations in Portuguese language education. Within a Course Unit of a Professional Teaching Master’s degree, seven lesson plans and their respective rationale were collected and analyzed. Such plans were oriented towards the development of oral and written communication skills in Portuguese from a global perspective. The results show that, in general, the participants recognized global education more as a theoretical framework rather than as goals, contents and activities to be developed in teaching/learning situations.Consequently, we recognize that it is necessary to include across teacher education curricula more activities based on the analysis and experimentation of concrete practices in which global education arises from curricular development in different areas, particularly in/on Portuguese language teaching.Este estudio examina cómo los futuros maestros de preescolar y primaria reflejan sus representaciones de la educación global en la promoción y análisis de situaciones de enseñanza/aprendizaje en el campo de la educación en Lengua Portuguesa. Como parte de una asignatura de un Máster de Formación de Profesorado se recogieron y analizaron siete planes de clase y sus justificaciones teóricas orientados al desarrollo de habilidades en comunicación oral y escrita en portugués desde una perspectiva global. Los resultados apuntan que, en general, los futuros maestros reconocieron la educación global más como base de fundamentación teórica que propiamente como metas, contenidos y actividades a trabajar en situaciones de enseñanza-aprendizaje. A partir de esa observación, se reconoce la necesidad de desarrollar, transversalmente al currículo de formación docente, más dinámicas basadas en el análisis y experimentación de prácticas concretas en las que la educación global sea implementada a partir de diferentes áreas curriculares, particularmente en Lengua Portuguesa.Este estudo analisa o modo como futuros educadores de infância e professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico espelham as suas representações sobre a educação global na promoção e análise de situações de ensino/aprendizagem no campo da educação em Português. No âmbito de uma Unidade Curricular de um mestrado profissionalizante foram recolhidas e analisadas sete planificações, e respetivas fundamentações, orientadas para o desenvolvimento de competências em comunicação oral e escrita em Português a partir de uma perspetiva global. Os resultados apontam que, de modo geral, os sujeitos reconheceram a educação global mais como base de fundamentação teórica do que propriamente como metas, conteúdos e atividades a serem trabalhados em situações de ensino-aprendizagem.A partir dessa observação, reconhece-se a necessidade de desenvolver, transversalmente ao currículo de formação docente, mais dinâmicas baseadas na análise e experimentação de práticas concretas em que a educação global seja operacionalizada a partir da educação em diferentes áreas curriculares, particularmente em/sobre Língua Portuguesa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397https://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397Indagatio Didactica; Vol 10 No 1 (2018); 63-82Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 1 (2018); 63-82Indagatio Didactica; Vol. 10 No 1 (2018); 63-82Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 1 (2018); 63-821647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11397https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11397/7449Sá, Cristina ManuelaMesquita, Lucianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:22Zoai:proa.ua.pt:article/11397Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:22.772348Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
Desempenho de futuros professores na planificação de situações de ensino/ aprendizagem do Português à luz da educação global
title Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
spellingShingle Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
Sá, Cristina Manuela
title_short Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
title_full Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
title_fullStr Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
title_full_unstemmed Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
title_sort Future teachers’ performance in the planning of Portuguese teaching/learning situations in the light of global education
author Sá, Cristina Manuela
author_facet Sá, Cristina Manuela
Mesquita, Luciana
author_role author
author2 Mesquita, Luciana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Cristina Manuela
Mesquita, Luciana
description This paper analyzes the way in which the representations on global education of future early years and primary school teachers are reflected in the promotion and analysis of teaching/learning situations in Portuguese language education. Within a Course Unit of a Professional Teaching Master’s degree, seven lesson plans and their respective rationale were collected and analyzed. Such plans were oriented towards the development of oral and written communication skills in Portuguese from a global perspective. The results show that, in general, the participants recognized global education more as a theoretical framework rather than as goals, contents and activities to be developed in teaching/learning situations.Consequently, we recognize that it is necessary to include across teacher education curricula more activities based on the analysis and experimentation of concrete practices in which global education arises from curricular development in different areas, particularly in/on Portuguese language teaching.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397
https://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397
url https://doi.org/10.34624/id.v10i1.11397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11397
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11397/7449
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 1 (2018); 63-82
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 1 (2018); 63-82
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 1 (2018); 63-82
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 1 (2018); 63-82
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571607166976