Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Iuva, Patricia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640
Resumo: This article discusses the dimension of memory in cinematographic creation processes throughout making of documentaries, understanding them as traces of theoretical and creative thinking, whose temporal signs reverberate and disseminate meanings of a memory of (and for) cinema, transcending the film text to which it refers. We admit the making of as process and work, where memory emerges as a theoretical act of possible unveiling in the cinematic creation environment. The theoretical-methodological course reveals a brief explanation about the concepts of memory and dialectic of the view to, in a second moment, combine certain aspects with the notions of critical image and double distance, from Didi-Huberman (2010). Reflection on the assemblages of audiovisual memory in making of documentaries occurs through the following corpus: Burden of Dreams (1982, directed by Les Blank) and The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys (1996, directed by Keith Fulton and Louis Peppe).
id RCAP_a350825d739c74f069987cde6f3e749b
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/640
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Memory as a theoretical act by 'making of' documentariesA memória enquanto ato teórico dos 'making of' documentáriosmemorymaking-of documentaryauthorshipfilmmakerdialectics of gazememóriadocumentário making-ofautoriacineastadialética do olharThis article discusses the dimension of memory in cinematographic creation processes throughout making of documentaries, understanding them as traces of theoretical and creative thinking, whose temporal signs reverberate and disseminate meanings of a memory of (and for) cinema, transcending the film text to which it refers. We admit the making of as process and work, where memory emerges as a theoretical act of possible unveiling in the cinematic creation environment. The theoretical-methodological course reveals a brief explanation about the concepts of memory and dialectic of the view to, in a second moment, combine certain aspects with the notions of critical image and double distance, from Didi-Huberman (2010). Reflection on the assemblages of audiovisual memory in making of documentaries occurs through the following corpus: Burden of Dreams (1982, directed by Les Blank) and The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys (1996, directed by Keith Fulton and Louis Peppe).Este artigo discute a dimensão da memória nos processos de criação cinematográficos através dos making ofs documentários, compreendendo-os enquanto índices de pensamento teórico e criativo, cujos vestígios temporais reverberam e disseminam sentidos de uma memória do (e para o) cinema, ultrapassando o texto fílmico ao qual se refere. Admitimos o making of como processo e obra, donde a memória desponta enquanto um ato teórico no ambiente de criação cinematográfica possível de desvelamento. O percurso teórico-metodológico revela uma breve explanação acerca dos conceitos de memória e dialética do olhar para, num segundo momento, conjugar determinados aspectos com as noções de imagem crítica e dupla distância, a partir de Didi-Huberman (2010). A reflexão sobre os agenciamentos da memória audiovisual nos making ofs documentários se dá através do seguinte corpus: Burden of Dreams (de 1982, direção de Les Blank) e The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys (de 1996, direção de Keith Fulton e Louis Peppe).AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 129-151Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 129-1512183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/640http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/640/397Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Iuva, Patricia2024-01-26T02:03:18Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/640Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:19.820361Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
A memória enquanto ato teórico dos 'making of' documentários
title Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
spellingShingle Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
de Oliveira Iuva, Patricia
memory
making-of documentary
authorship
filmmaker
dialectics of gaze
memória
documentário making-of
autoria
cineasta
dialética do olhar
title_short Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
title_full Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
title_fullStr Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
title_full_unstemmed Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
title_sort Memory as a theoretical act by 'making of' documentaries
author de Oliveira Iuva, Patricia
author_facet de Oliveira Iuva, Patricia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Iuva, Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv memory
making-of documentary
authorship
filmmaker
dialectics of gaze
memória
documentário making-of
autoria
cineasta
dialética do olhar
topic memory
making-of documentary
authorship
filmmaker
dialectics of gaze
memória
documentário making-of
autoria
cineasta
dialética do olhar
description This article discusses the dimension of memory in cinematographic creation processes throughout making of documentaries, understanding them as traces of theoretical and creative thinking, whose temporal signs reverberate and disseminate meanings of a memory of (and for) cinema, transcending the film text to which it refers. We admit the making of as process and work, where memory emerges as a theoretical act of possible unveiling in the cinematic creation environment. The theoretical-methodological course reveals a brief explanation about the concepts of memory and dialectic of the view to, in a second moment, combine certain aspects with the notions of critical image and double distance, from Didi-Huberman (2010). Reflection on the assemblages of audiovisual memory in making of documentaries occurs through the following corpus: Burden of Dreams (1982, directed by Les Blank) and The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys (1996, directed by Keith Fulton and Louis Peppe).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.640
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/640
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/640/397
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 129-151
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 129-151
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059828400128