OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014 |
Resumo: | The present article intends to expose the results of the procedures of creation from the inversion of genres in the construction of the performance Vértices. The study is based on the investigation of devices related to the Drag Queen cul‑ ture in conjunction with Contemporary Theater, in order to assist in the con‑ struction of poetic paths for the soloist. In order to conceive the interweaving between Drag and artistic construction for theater, with academic reflection on the history of gender inversion throughout theater history, the boundaries between expression of gender identity and artistic performance and its results in the scenic construction of the theatrical performance Vértices. |
id |
RCAP_a488a015bb3ea812da318336f6a8dec7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17497 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de HamletOFF-élia: performatividade drag no contexto de HamletTheatreDrag queen performanceScenic constructionQueer theoryTeatroPerformance de drag queensConstrução cénicaTeoria queerThe present article intends to expose the results of the procedures of creation from the inversion of genres in the construction of the performance Vértices. The study is based on the investigation of devices related to the Drag Queen cul‑ ture in conjunction with Contemporary Theater, in order to assist in the con‑ struction of poetic paths for the soloist. In order to conceive the interweaving between Drag and artistic construction for theater, with academic reflection on the history of gender inversion throughout theater history, the boundaries between expression of gender identity and artistic performance and its results in the scenic construction of the theatrical performance Vértices.O presente artigo pretende expor os resultados dos procedimentos de criação a partir da inversão de géneros na construção dos Vértices de desempenho. O estudo baseia-se na investigação de dispositivos relacionados com o cul- tura Drag Queen em conjunto com o Teatro Contemporâneo, a fim de ajudar na con-estruturação de caminhos poéticos para o solista. A fim de conceber o entrelaçamento entre o Drag e a construção artística para o teatro, com a reflexão académica sobre a história da inversão de género ao longo da história do teatro, as fronteiras entre a expressão da identidade de género e a performance artística e os seus resultados na construção cénica do espectáculo teatral Vértices.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2018-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014Sinais de Cena; 2nd series, nr. 3 (2018); 168-181Sinais de Cena; 2e série, n°3 (2018); 168-181Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 3 (2018); 168-1812184-95521646-071510.51427/cet.sdc.2018.0001reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17497https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17497/17998Direitos de Autor (c) 2018 Lara Barbosa Couto, Marthins Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCouto, Lara BarbosaMachado, Marthins2024-03-23T05:21:09Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17497Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-03-23T05:21:09Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
title |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
spellingShingle |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet Couto, Lara Barbosa Theatre Drag queen performance Scenic construction Queer theory Teatro Performance de drag queens Construção cénica Teoria queer |
title_short |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
title_full |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
title_fullStr |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
title_full_unstemmed |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
title_sort |
OFF-élia: performatividade drag no contexto de Hamlet |
author |
Couto, Lara Barbosa |
author_facet |
Couto, Lara Barbosa Machado, Marthins |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Marthins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Couto, Lara Barbosa Machado, Marthins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Theatre Drag queen performance Scenic construction Queer theory Teatro Performance de drag queens Construção cénica Teoria queer |
topic |
Theatre Drag queen performance Scenic construction Queer theory Teatro Performance de drag queens Construção cénica Teoria queer |
description |
The present article intends to expose the results of the procedures of creation from the inversion of genres in the construction of the performance Vértices. The study is based on the investigation of devices related to the Drag Queen cul‑ ture in conjunction with Contemporary Theater, in order to assist in the con‑ struction of poetic paths for the soloist. In order to conceive the interweaving between Drag and artistic construction for theater, with academic reflection on the history of gender inversion throughout theater history, the boundaries between expression of gender identity and artistic performance and its results in the scenic construction of the theatrical performance Vértices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17497 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17497/17998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Lara Barbosa Couto, Marthins Machado info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Lara Barbosa Couto, Marthins Machado |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 3 (2018); 168-181 Sinais de Cena; 2e série, n°3 (2018); 168-181 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 3 (2018); 168-181 2184-9552 1646-0715 10.51427/cet.sdc.2018.0001 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817542915335913472 |