Será possível dissociar o conectivismo do contexto do ensino superior actualmente?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4588 |
Resumo: | In a competitive knowledge society where new technologies are essential for building one’s knowledge and where what is true today may not be so tomorrow, it is necessary to find out if higher education is preparing students for this new reality. Life-time employment is something of the past and what we do today may not have anything to do with what we will be doing tomorrow. A new learning approach is developing within this context – connectivism – which suggests that knowledge is built through connections and social networks. Skills such as reflection, critical thinking, decision-making and knowledge sharing are thus essential. It is possible to say that this community-created knowledge is already being used by students in higher education but it is still built on a non-institutional fashion. Therefore, it is necessary for lecturers/institutions to become aware of this new dimension of knowledge and thus change their role in the learning/teaching process in order to meet the challenges of this new society. |
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Será possível dissociar o conectivismo do contexto do ensino superior actualmente?In a competitive knowledge society where new technologies are essential for building one’s knowledge and where what is true today may not be so tomorrow, it is necessary to find out if higher education is preparing students for this new reality. Life-time employment is something of the past and what we do today may not have anything to do with what we will be doing tomorrow. A new learning approach is developing within this context – connectivism – which suggests that knowledge is built through connections and social networks. Skills such as reflection, critical thinking, decision-making and knowledge sharing are thus essential. It is possible to say that this community-created knowledge is already being used by students in higher education but it is still built on a non-institutional fashion. Therefore, it is necessary for lecturers/institutions to become aware of this new dimension of knowledge and thus change their role in the learning/teaching process in order to meet the challenges of this new society.Dans une société de la connaissance, compétitive à l’échelle mondiale, où les nouvelles technologies sont indispensables pour la construction de la propre connaissance et où ce qui est vrai aujourd’hui pourra ne pas l’être demain, il s’impose d’analyser dans quelle mesure l’enseignement supérieur prépare pour cette nouvelle réalité, où l’activité professionnelle n’est pas pour toute la vie et où ce que nous faisons aujourd’hui peut devenir très différent de ce que nous ferons demain. Dans ce contexte, il apparaît une nouvelle approche d’apprentissage, le connectivisme, qui a pour but la construction de la connaissance à travers des connexions dans une dimension sociale, où l’aptitude à savoir trouver et sélectionner l’information est fondamentale, ce qui implique le développement de capacités, telles que réfléchir, critiquer, décider, partager. Dans l’enseignement supérieur, actuellement, beaucoup de fois de façon non institutionnelle, on construit déjà la connaissance connectiviste, étant donc nécessaire que les professeurs/institutions prennent conscience de cette nouvelle dimension de la connaissance et changent leur rôle dans le paradigme enseignement/apprentissage de façon à accompagner les défis de cette nouvelle société.Numa sociedade de conhecimento, competitiva à escala mundial, onde as novas tecnologias são indispensáveis para a construção do próprio conhecimento e onde o que é verdade hoje pode já não o ser amanhã, é fundamental analisar se o ensino superior prepara para esta nova realidade, na qual a actividade profissional não é para toda a vida e o que fazemos hoje pode nada ter a ver com o que vamos fazer amanhã. Neste contexto, surge uma nova abordagem de aprendizagem, o conectivismo, que visa a construção do conhecimento através de conexões numa dimensão social, onde é fundamental saber encontrar e seleccionar a informação, o que implica o desenvolvimento de capacidades, tais como reflectir, criticar, decidir, partilhar. No ensino superior, actualmente, muitas vezes de forma não institucional, já se constrói o conhecimento conectivista, pelo que é essencial os professores/instituições tomarem consciência desta nova dimensão de conhecimento e mudarem o seu papel no paradigma ensino/aprendizagem de modo a acompanhar os desafios desta nova sociedade.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2010-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v2i2.4588https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4588Indagatio Didactica; Vol 2 No 2 (2010); 104-118Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 2 (2010); 104-118Indagatio Didactica; Vol. 2 No 2 (2010); 104-118Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 2 (2010); 104-1181647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4588https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4588/3497de Araújo, Isabel Maria Torres Magalhães Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:07Zoai:proa.ua.pt:article/4588Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:14.478898Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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