A direct-to-fan aproach for the music business

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Miguel Lopes da Costa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/35717
Resumo: The need for a professional structure often arises along the course of an independent artist’s career. This structure can be implemented in three different ways: by signing with a major record label, establishing a professional team with small intermediaries, or having a Do-It-Yourself (DIY) approach. The Direct-to-Fan (D2F) business model, supported by access to global communication networks and the web tools available online, helps independent artists leverage technology and perform business functions, such as management, funding, distribution, and promotion. This dissertation offers exploratory research on how disintermediation phenomena alter independent artists’ business models and practices, particularly the implementation of the D2F business model. This research adopted a realism-based philosophical approach that assessed the challenges for long-term success using D2F and emerging trends such as subscription model-based platforms and community record labels.
id RCAP_a93b4e71b2cfc62c2c224141ac6e7370
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/35717
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A direct-to-fan aproach for the music businessDirect-to-fanDo-it-yourselfMajor record labelWeb toolsRecording industryPortugalDireto-ao-fãEditoras discográficasFerramentas da webIndústria da músicaDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThe need for a professional structure often arises along the course of an independent artist’s career. This structure can be implemented in three different ways: by signing with a major record label, establishing a professional team with small intermediaries, or having a Do-It-Yourself (DIY) approach. The Direct-to-Fan (D2F) business model, supported by access to global communication networks and the web tools available online, helps independent artists leverage technology and perform business functions, such as management, funding, distribution, and promotion. This dissertation offers exploratory research on how disintermediation phenomena alter independent artists’ business models and practices, particularly the implementation of the D2F business model. This research adopted a realism-based philosophical approach that assessed the challenges for long-term success using D2F and emerging trends such as subscription model-based platforms and community record labels.A necessidade de uma estrutura profissional muitas vezes surge ao longo do curso da carreira de um artista independente. Essa estrutura pode ser implementada de três maneiras diferentes: assinando com uma grande editora discográfica, estabelecendo uma equipa profissional com pequenos intermediários ou tendo uma abordagem Do-it-Yourself (DIY). O modelo de negócios Direto-ao-Fã (D2F), apoiado pelo acesso a redes de comunicação globais e ferramentas da web disponíveis online, ajuda artistas independentes a aproveitar a tecnologia e desempenhar funções de negócios, como gestão, financiamento, distribuição e promoção. Esta dissertação oferece uma pesquisa exploratória sobre como os fenômenos de desintermediação alteram os modelos e práticas de negócios de artistas independentes, particularmente a implementação do modelo de negócios D2F. Esta pesquisa adotou uma abordagem filosófica baseada no realismo e avaliou os desafios para o sucesso a longo prazo com o uso do modelo D2F e tendências emergentes, como plataformas baseadas em modelos de subscrição e editoras discográficas comunitárias.Rajsing, PeterPinho, AndréVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaGomes, Miguel Lopes da Costa2021-10-28T09:59:31Z2021-07-092021-062021-07-09T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/35717TID:202751449enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:41:15Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/35717Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:29:00.452542Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A direct-to-fan aproach for the music business
title A direct-to-fan aproach for the music business
spellingShingle A direct-to-fan aproach for the music business
Gomes, Miguel Lopes da Costa
Direct-to-fan
Do-it-yourself
Major record label
Web tools
Recording industry
Portugal
Direto-ao-fã
Editoras discográficas
Ferramentas da web
Indústria da música
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
title_short A direct-to-fan aproach for the music business
title_full A direct-to-fan aproach for the music business
title_fullStr A direct-to-fan aproach for the music business
title_full_unstemmed A direct-to-fan aproach for the music business
title_sort A direct-to-fan aproach for the music business
author Gomes, Miguel Lopes da Costa
author_facet Gomes, Miguel Lopes da Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rajsing, Peter
Pinho, André
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Miguel Lopes da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Direct-to-fan
Do-it-yourself
Major record label
Web tools
Recording industry
Portugal
Direto-ao-fã
Editoras discográficas
Ferramentas da web
Indústria da música
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
topic Direct-to-fan
Do-it-yourself
Major record label
Web tools
Recording industry
Portugal
Direto-ao-fã
Editoras discográficas
Ferramentas da web
Indústria da música
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
description The need for a professional structure often arises along the course of an independent artist’s career. This structure can be implemented in three different ways: by signing with a major record label, establishing a professional team with small intermediaries, or having a Do-It-Yourself (DIY) approach. The Direct-to-Fan (D2F) business model, supported by access to global communication networks and the web tools available online, helps independent artists leverage technology and perform business functions, such as management, funding, distribution, and promotion. This dissertation offers exploratory research on how disintermediation phenomena alter independent artists’ business models and practices, particularly the implementation of the D2F business model. This research adopted a realism-based philosophical approach that assessed the challenges for long-term success using D2F and emerging trends such as subscription model-based platforms and community record labels.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-28T09:59:31Z
2021-07-09
2021-06
2021-07-09T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/35717
TID:202751449
url http://hdl.handle.net/10400.14/35717
identifier_str_mv TID:202751449
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132009679814656