O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.6063/motricidade.16676 |
Resumo: | This study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education. |
id |
RCAP_a99ed680f9608a6b8557a118f41459e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16676 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação físicaO efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação físicaOriginal ArticleThis study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education.Este estudo procurou analisar como a criação de um clima motivacional orientado por tarefas, através da intervenção, afeta diversas variáveis motivacionais, o prazer e a importância que as pessoas atribuem à educação física. Utilizou-se uma amostra de alunos da sexta série do ensino fundamental. A idade variou de 11 a 12 anos (M = 11,53, DP = 0,50) (Número do Comité de Ética DPS.JMM.01.17). Foram divididos em um grupo experimental (n = 20), onde um clima orientado por tarefas foi transmitido, e um grupo controle (n = 20) que não recebeu manipulação. Medidas repetidas (ANOVA) foram realizadas nos dados coletados. Os resultados revelaram que o grupo experimental melhorou significativamente mais do que o grupo controle nas metas de responsabilidade social e relacionamento social, e pontuou mais em objetivos de mestria, necessidades psicológicas básicas, motivação intrínseca, prazer e importância atribuída à educação física. Eles também exibiram menor regulação externa e amotivação. O grupo controle, inversamente, teve uma motivação intrínseca significativamente menor após o teste do grupo experimental. Discutimos a importância da transmissão de um clima motivacional orientado para a tarefa na educação física para alcançar efeitos motivacionais positivos que favoreçam o prazer e o interesse pela educação física.Edições Sílabas Didáticas2019-09-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.6063/motricidade.16676eng2182-29721646-107XMoreno-Murcia, Juan AntonioHuéscar Hernández, Elisainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T14:54:45Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16676Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:30:07.919095Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
title |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
spellingShingle |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física Moreno-Murcia, Juan Antonio Original Article |
title_short |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
title_full |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
title_fullStr |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
title_full_unstemmed |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
title_sort |
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física |
author |
Moreno-Murcia, Juan Antonio |
author_facet |
Moreno-Murcia, Juan Antonio Huéscar Hernández, Elisa |
author_role |
author |
author2 |
Huéscar Hernández, Elisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreno-Murcia, Juan Antonio Huéscar Hernández, Elisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Original Article |
topic |
Original Article |
description |
This study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-30T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.6063/motricidade.16676 |
url |
https://doi.org/10.6063/motricidade.16676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-2972 1646-107X |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições Sílabas Didáticas |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições Sílabas Didáticas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130169170984960 |