O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreno-Murcia, Juan Antonio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Huéscar Hernández, Elisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.6063/motricidade.16676
Resumo: This study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education.
id RCAP_a99ed680f9608a6b8557a118f41459e4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16676
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação físicaO efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação físicaOriginal ArticleThis study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education.Este estudo procurou analisar como a criação de um clima motivacional orientado por tarefas, através da intervenção, afeta diversas variáveis motivacionais, o prazer e a importância que as pessoas atribuem à educação física. Utilizou-se uma amostra de alunos da sexta série do ensino fundamental. A idade variou de 11 a 12 anos (M = 11,53, DP = 0,50) (Número do Comité de Ética DPS.JMM.01.17). Foram divididos em um grupo experimental (n = 20), onde um clima orientado por tarefas foi transmitido, e um grupo controle (n = 20) que não recebeu manipulação. Medidas repetidas (ANOVA) foram realizadas nos dados coletados. Os resultados revelaram que o grupo experimental melhorou significativamente mais do que o grupo controle nas metas de responsabilidade social e relacionamento social, e pontuou mais em objetivos de mestria, necessidades psicológicas básicas, motivação intrínseca, prazer e importância atribuída à educação física. Eles também exibiram menor regulação externa e amotivação. O grupo controle, inversamente, teve uma motivação intrínseca significativamente menor após o teste do grupo experimental. Discutimos a importância da transmissão de um clima motivacional orientado para a tarefa na educação física para alcançar efeitos motivacionais positivos que favoreçam o prazer e o interesse pela educação física.Edições Sílabas Didáticas2019-09-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.6063/motricidade.16676eng2182-29721646-107XMoreno-Murcia, Juan AntonioHuéscar Hernández, Elisainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T14:54:45Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16676Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:30:07.919095Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
title O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
spellingShingle O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
Moreno-Murcia, Juan Antonio
Original Article
title_short O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
title_full O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
title_fullStr O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
title_full_unstemmed O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
title_sort O efeito de uma intervenção de ensino no gozo da educação física
author Moreno-Murcia, Juan Antonio
author_facet Moreno-Murcia, Juan Antonio
Huéscar Hernández, Elisa
author_role author
author2 Huéscar Hernández, Elisa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreno-Murcia, Juan Antonio
Huéscar Hernández, Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Original Article
topic Original Article
description This study sought to analyze how creating a task-oriented motivational climate through intervention affects various motivational variables, enjoyment, and the importance people attribute to physical education. A sample of sixth-grade elementary school students was used. Ages ranged from 11 to 12 years-old (M = 11.53, SD = .50). Groups were divided into an experimental group (n = 20), where a task-oriented climate was transmitted, and a control group (n = 20) that received no manipulation. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted on the data collected at the pretest. To detect intra-group differences between pre and posttest measures, a t-test for related samples was conducted in each group. Results revealed that the experimental group improved significantly more than the control group in social responsibility and social relationship goals, and scored higher on approach-mastery goals, basic psychological needs, intrinsic motivation, enjoyment, and importance attributed to physical education. They also exhibited lower external regulation and amotivation. The control group, conversely, had significantly lower intrinsic motivation posttest than the experimental group. We discuss the importance of transmitting a task-oriented motivational climate in physical education to accomplish positive motivational effects that favor enjoyment and interest in physical education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-30T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.6063/motricidade.16676
url https://doi.org/10.6063/motricidade.16676
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-2972
1646-107X
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições Sílabas Didáticas
publisher.none.fl_str_mv Edições Sílabas Didáticas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130169170984960