É possível descolonizar a arte?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/38682 |
Resumo: | Is it possible to decolonize art? Between art and power, oppositions or alliances are established, both constructing of identities and discourses, in the context of the crisis of decentralization around ethnocentrism, around gender, and around post-colonialism. Images have now become more lethally political (the fakenews, the memes, the web): they are ‘trap images,’ or ‘offensive images.’ The museum, dyed with hybridization, there remains the distrust of its colonial genesis: the East was first imagined in the museum, in the Egyptian artifacts that legitimized it |
id |
RCAP_aa73b2be9e740a852b434c0a17d4c2bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/38682 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
É possível descolonizar a arte?Is it possible to decolonize art?DescolonizaçãoGéneroImagemCriação artísticaCrítica da arteIs it possible to decolonize art? Between art and power, oppositions or alliances are established, both constructing of identities and discourses, in the context of the crisis of decentralization around ethnocentrism, around gender, and around post-colonialism. Images have now become more lethally political (the fakenews, the memes, the web): they are ‘trap images,’ or ‘offensive images.’ The museum, dyed with hybridization, there remains the distrust of its colonial genesis: the East was first imagined in the museum, in the Egyptian artifacts that legitimized itUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaQueiroz, João Paulo, 1966-2019-06-17T15:40:52Z2019-012019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/38682porIn: :Estúdio. - Lisboa, 2010. - Volume 10, nº25, (Jan./Mar. 2019), p. 12-17info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:36:46Zoai:repositorio.ul.pt:10451/38682Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:52:33.778046Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
É possível descolonizar a arte? Is it possible to decolonize art? |
title |
É possível descolonizar a arte? |
spellingShingle |
É possível descolonizar a arte? Queiroz, João Paulo, 1966- Descolonização Género Imagem Criação artística Crítica da arte |
title_short |
É possível descolonizar a arte? |
title_full |
É possível descolonizar a arte? |
title_fullStr |
É possível descolonizar a arte? |
title_full_unstemmed |
É possível descolonizar a arte? |
title_sort |
É possível descolonizar a arte? |
author |
Queiroz, João Paulo, 1966- |
author_facet |
Queiroz, João Paulo, 1966- |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, João Paulo, 1966- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Descolonização Género Imagem Criação artística Crítica da arte |
topic |
Descolonização Género Imagem Criação artística Crítica da arte |
description |
Is it possible to decolonize art? Between art and power, oppositions or alliances are established, both constructing of identities and discourses, in the context of the crisis of decentralization around ethnocentrism, around gender, and around post-colonialism. Images have now become more lethally political (the fakenews, the memes, the web): they are ‘trap images,’ or ‘offensive images.’ The museum, dyed with hybridization, there remains the distrust of its colonial genesis: the East was first imagined in the museum, in the Egyptian artifacts that legitimized it |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-17T15:40:52Z 2019-01 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/38682 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/38682 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: :Estúdio. - Lisboa, 2010. - Volume 10, nº25, (Jan./Mar. 2019), p. 12-17 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134462714314752 |