A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263 |
Resumo: | Creativity and culture´s growing influence in the field of tourism, have originated a new paradigm in terms of destinations supply with implications in their image and branding. Cultural and creative events represent strategic tools in territorial management helping to develop touristic supply. Our goal was to characterize the creative contributions that events incorporate in terms of urban regeneration, differentiation in tourism supply, the use of intangible assets in the preservation of local culture and its contribution to more dynamic image formations and brands.Two case studies were considered relevant to this research, the Trays Festival in Tomar and MED Festival in Loulé. We have verified that such events represent cultural, social and economic development strategies, improving touristic destination images.The creative contribution that events originate, allows the development and growth of touristic fluxes, helping local and regional economies. Events should be included in territorial strategies. |
id |
RCAP_ab7563a9e8c594ec71e9f11e4a7dacb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/13263 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turísticoCreativity and culture´s growing influence in the field of tourism, have originated a new paradigm in terms of destinations supply with implications in their image and branding. Cultural and creative events represent strategic tools in territorial management helping to develop touristic supply. Our goal was to characterize the creative contributions that events incorporate in terms of urban regeneration, differentiation in tourism supply, the use of intangible assets in the preservation of local culture and its contribution to more dynamic image formations and brands.Two case studies were considered relevant to this research, the Trays Festival in Tomar and MED Festival in Loulé. We have verified that such events represent cultural, social and economic development strategies, improving touristic destination images.The creative contribution that events originate, allows the development and growth of touristic fluxes, helping local and regional economies. Events should be included in territorial strategies. A criatividade e a influência cada vez maior da cultura no campo do turismo concorreram para o surgimento de um novo paradigma ao nível da oferta dos destinos, com implicações na sua imagem e marca. Eventos culturais e criativos constituem desta forma ferramentas estratégicas na gestão dos territórios ajudando a delinear a oferta turística dos destinos. Foi nosso objetivo caracterizar os contributos criativos que os eventos incorporam em termos de reabilitação urbana, diferenciação da oferta turística, o uso de recursos intangíveis na preservação da cultura local e o seu contributo para a formação de uma imagem e marca do destino turístico mais dinâmicas.Foram analisados dois estudos de caso considerados importantes para a pesquisa em questão, a Festa dos Tabuleiros em Tomar e o Festival MED em Loulé. Verificámos que os eventos correspondem a estratégias de desenvolvimento cultural, social e económico dos destinos melhorando a imagem turística dos territórios.O incremento criativo que os eventos originam, proporciona o desenvolvimento e crescimento de fluxos turísticos contribuindo para o sucesso das economias locais e regionais. Estes devem ser enquadrados nas estratégias territoriais. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263oai:proa.ua.pt:article/13263Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1559-1572Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1559-15722182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13263https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13263/8849https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, João FiandeiroCarvalho, RuiFigueira, Luís Mota2022-09-26T10:57:18Zoai:proa.ua.pt:article/13263Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:57.588001Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
title |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
spellingShingle |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico Santos, João Fiandeiro |
title_short |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
title_full |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
title_fullStr |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
title_full_unstemmed |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
title_sort |
A importância do turismo cultural e criativo na imagem de um destino turístico |
author |
Santos, João Fiandeiro |
author_facet |
Santos, João Fiandeiro Carvalho, Rui Figueira, Luís Mota |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Rui Figueira, Luís Mota |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, João Fiandeiro Carvalho, Rui Figueira, Luís Mota |
description |
Creativity and culture´s growing influence in the field of tourism, have originated a new paradigm in terms of destinations supply with implications in their image and branding. Cultural and creative events represent strategic tools in territorial management helping to develop touristic supply. Our goal was to characterize the creative contributions that events incorporate in terms of urban regeneration, differentiation in tourism supply, the use of intangible assets in the preservation of local culture and its contribution to more dynamic image formations and brands.Two case studies were considered relevant to this research, the Trays Festival in Tomar and MED Festival in Loulé. We have verified that such events represent cultural, social and economic development strategies, improving touristic destination images.The creative contribution that events originate, allows the development and growth of touristic fluxes, helping local and regional economies. Events should be included in territorial strategies. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263 oai:proa.ua.pt:article/13263 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/13263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13263 https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13263 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13263/8849 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1559-1572 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1559-1572 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130521531318272 |