Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Raimunda Leila José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Caixeta, Juliana Eugênia, Gauche, Ricardo, de Paula, João Felipe Camilo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553
Resumo: Twice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical.
id RCAP_af2ad3a2f88ced12d9c86319f7272dd8
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32553
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in BrazilExcepcionalidad Doble y enseñanza de las ciencias: una revisión integradora de la literatura en BrasilDupla Excepcionalidade e Ensino de Ciências: uma revisão integrativa da literatura no BrasilTwice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical.La Excepcionalidad Doble es una condición en la que una persona tiene, al mismo tiempo, altas capacidades/superdotación y un trastorno, discapacidad y/o dificultad de aprendizaje. Partiendo de este supuesto, el objetivo de este estudio fue realizar una Revisión Integradora de la Literatura relacionada con la doble excepcionalidad realizada entre 2011 y 2021 en el área de Ciencias Naturales. Los resultados apuntan a dos aspectos, por un lado, la escasez de investigaciones que aborden la doble excepcionalidad en el ámbito de la Enseñanza de las Ciencias y por otro, el énfasis en el carácter complementario de la AEE para este público que necesita, al mismo tiempo, complementación y suplementación pedagógica.A Dupla Excepcionalidade é uma condição na qual a pessoa tem, a um só tempo, altas habilidades/superdotação e um transtorno, deficiência e/ou dificuldade de aprendizagem. Com base nesse pressuposto, o objetivo desse estudo foi fazer uma Revisão Integrativa da Literatura relacionada a dupla excepcionalidade realizada entre 2011 e 2021 na área de Ciências Naturais. Os resultados apontam duas vertentes, de um lado, a escassez de pesquisas que abordam a dupla excepcionalidade no âmbito do Ensino de Ciências e de outro, a ênfase no caráter suplementar do AEE para esse público que necessita, de forma concomitante, de complementação e suplementação pedagógica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 27-401647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553/22320http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Raimunda Leila JoséCaixeta, Juliana EugêniaGauche, Ricardode Paula, João Felipe Camilo2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32553Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.974040Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
Excepcionalidad Doble y enseñanza de las ciencias: una revisión integradora de la literatura en Brasil
Dupla Excepcionalidade e Ensino de Ciências: uma revisão integrativa da literatura no Brasil
title Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
spellingShingle Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
da Silva, Raimunda Leila José
title_short Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
title_full Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
title_fullStr Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
title_full_unstemmed Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
title_sort Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
author da Silva, Raimunda Leila José
author_facet da Silva, Raimunda Leila José
Caixeta, Juliana Eugênia
Gauche, Ricardo
de Paula, João Felipe Camilo
author_role author
author2 Caixeta, Juliana Eugênia
Gauche, Ricardo
de Paula, João Felipe Camilo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Raimunda Leila José
Caixeta, Juliana Eugênia
Gauche, Ricardo
de Paula, João Felipe Camilo
description Twice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553
url https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553/22320
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 27-40
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 27-40
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 27-40
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 27-40
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574328221696