Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553 |
Resumo: | Twice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical. |
id |
RCAP_af2ad3a2f88ced12d9c86319f7272dd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32553 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in BrazilExcepcionalidad Doble y enseñanza de las ciencias: una revisión integradora de la literatura en BrasilDupla Excepcionalidade e Ensino de Ciências: uma revisão integrativa da literatura no BrasilTwice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical.La Excepcionalidad Doble es una condición en la que una persona tiene, al mismo tiempo, altas capacidades/superdotación y un trastorno, discapacidad y/o dificultad de aprendizaje. Partiendo de este supuesto, el objetivo de este estudio fue realizar una Revisión Integradora de la Literatura relacionada con la doble excepcionalidad realizada entre 2011 y 2021 en el área de Ciencias Naturales. Los resultados apuntan a dos aspectos, por un lado, la escasez de investigaciones que aborden la doble excepcionalidad en el ámbito de la Enseñanza de las Ciencias y por otro, el énfasis en el carácter complementario de la AEE para este público que necesita, al mismo tiempo, complementación y suplementación pedagógica.A Dupla Excepcionalidade é uma condição na qual a pessoa tem, a um só tempo, altas habilidades/superdotação e um transtorno, deficiência e/ou dificuldade de aprendizagem. Com base nesse pressuposto, o objetivo desse estudo foi fazer uma Revisão Integrativa da Literatura relacionada a dupla excepcionalidade realizada entre 2011 e 2021 na área de Ciências Naturais. Os resultados apontam duas vertentes, de um lado, a escassez de pesquisas que abordam a dupla excepcionalidade no âmbito do Ensino de Ciências e de outro, a ênfase no caráter suplementar do AEE para esse público que necessita, de forma concomitante, de complementação e suplementação pedagógica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 27-40Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 27-401647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553/22320http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Raimunda Leila JoséCaixeta, Juliana EugêniaGauche, Ricardode Paula, João Felipe Camilo2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32553Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.974040Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil Excepcionalidad Doble y enseñanza de las ciencias: una revisión integradora de la literatura en Brasil Dupla Excepcionalidade e Ensino de Ciências: uma revisão integrativa da literatura no Brasil |
title |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
spellingShingle |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil da Silva, Raimunda Leila José |
title_short |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
title_full |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
title_fullStr |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
title_full_unstemmed |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
title_sort |
Twice Exceptional and Science Teaching: an integrative review of the literature in Brazil |
author |
da Silva, Raimunda Leila José |
author_facet |
da Silva, Raimunda Leila José Caixeta, Juliana Eugênia Gauche, Ricardo de Paula, João Felipe Camilo |
author_role |
author |
author2 |
Caixeta, Juliana Eugênia Gauche, Ricardo de Paula, João Felipe Camilo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Raimunda Leila José Caixeta, Juliana Eugênia Gauche, Ricardo de Paula, João Felipe Camilo |
description |
Twice Exceptional is a condition in which a person has both high abilities/giftedness and a learning disorder, disability, and/or difficulty. Based on this assumption, the objective of this study was to carry out an Integrative Review of the Literature related to the Twice Exceptional carried out between 2011 and 2021 in the area of Natural Sciences. The results point to two aspects, on the one hand, the scarcity of research that addresses the Twice Exceptional in the scope of Science Teaching and on the other, the emphasis on the supplementary character of AEE for this public that needs, at the same time, complementation and supplementation pedagogical. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553 https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32553/22320 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 27-40 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 27-40 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 27-40 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 27-40 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574328221696 |