The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shimada, Marcella Seika
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Locatelli, Solange Wagner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834
Resumo: This qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research.
id RCAP_afea746189ae1397022d3f5eb23e7e59
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/31834
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reactionLa evocación del pensamiento metavisual en una actividad sobre el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacciónA evocação do pensamento metavisual em uma atividade sobre o efeito da temperatura na rapidez de uma reaçãoThis qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research.Este estudio cualitativo es una sección de una investigación más amplia sobre la enseñanza de la química, centrada en la cinética, desde la perspectiva de la metacognición. El objetivo de este trabajo es analizar cómo los incidentes metavisuales evocados por un grupo de estudiantes influyen en el proceso de aprendizaje durante una actividad que aborda el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacción química. La actividad metavisual se llevó a cabo con tres estudiantes de licenciatura de una universidad pública brasileña. Durante la actividad, se animó a los estudiantes a reflexionar comparando sus propias representaciones simbólicas y pictóricas con los diagramas químicos presentados por el profesor. Los resultados indicaron que los incidentes metavisuales, de forma integrada, permitieron a los estudiantes revisar y reconstruir su pensamiento en diferentes etapas de la tarea. Además, el estudio también aborda algunas dificultades relacionadas con los conceptos de química general y las implicaciones para la enseñanza en el contexto de esta investigación.Este estudo qualitativo trata de um recorte de uma pesquisa maior sobre o ensino de química, com foco na cinética, sob a perspectiva da metacognição. O objetivo deste trabalho é analisar de que forma os incidentes metavisuais, evocados por um grupo de estudantes, influenciam no processo de aprendizagem durante uma atividade que aborda o efeito da temperatura na rapidez de uma reação química. A atividade metavisual foi realizada com três estudantes universitários em uma universidade pública brasileira. Durante a atividade, os alunos foram incentivados a refletir por meio da comparação de suas próprias representações simbólicas e pictóricas com os diagramas químicos apresentados pela professora. Os resultados indicaram que os incidentes metavisuais, de modo integrado, permitiram que os discentes revisassem e reconstruíssem o pensamento em estágios diferentes da tarefa. Além disso, o estudo também aborda algumas dificuldades relacionadas aos conceitos de química geral e implicações para o ensino no contexto desta pesquisa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 131-1501647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834/23236Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatellihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShimada, Marcella SeikaLocatelli, Solange Wagner2024-02-01T11:37:57Zoai:proa.ua.pt:article/31834Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:25.512066Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
La evocación del pensamiento metavisual en una actividad sobre el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacción
A evocação do pensamento metavisual em uma atividade sobre o efeito da temperatura na rapidez de uma reação
title The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
spellingShingle The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
Shimada, Marcella Seika
title_short The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
title_full The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
title_fullStr The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
title_full_unstemmed The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
title_sort The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
author Shimada, Marcella Seika
author_facet Shimada, Marcella Seika
Locatelli, Solange Wagner
author_role author
author2 Locatelli, Solange Wagner
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shimada, Marcella Seika
Locatelli, Solange Wagner
description This qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834
url https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834/23236
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatelli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatelli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 131-150
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 131-150
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 131-150
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 131-150
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137077701378048