The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834 |
Resumo: | This qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research. |
id |
RCAP_afea746189ae1397022d3f5eb23e7e59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/31834 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reactionLa evocación del pensamiento metavisual en una actividad sobre el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacciónA evocação do pensamento metavisual em uma atividade sobre o efeito da temperatura na rapidez de uma reaçãoThis qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research.Este estudio cualitativo es una sección de una investigación más amplia sobre la enseñanza de la química, centrada en la cinética, desde la perspectiva de la metacognición. El objetivo de este trabajo es analizar cómo los incidentes metavisuales evocados por un grupo de estudiantes influyen en el proceso de aprendizaje durante una actividad que aborda el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacción química. La actividad metavisual se llevó a cabo con tres estudiantes de licenciatura de una universidad pública brasileña. Durante la actividad, se animó a los estudiantes a reflexionar comparando sus propias representaciones simbólicas y pictóricas con los diagramas químicos presentados por el profesor. Los resultados indicaron que los incidentes metavisuales, de forma integrada, permitieron a los estudiantes revisar y reconstruir su pensamiento en diferentes etapas de la tarea. Además, el estudio también aborda algunas dificultades relacionadas con los conceptos de química general y las implicaciones para la enseñanza en el contexto de esta investigación.Este estudo qualitativo trata de um recorte de uma pesquisa maior sobre o ensino de química, com foco na cinética, sob a perspectiva da metacognição. O objetivo deste trabalho é analisar de que forma os incidentes metavisuais, evocados por um grupo de estudantes, influenciam no processo de aprendizagem durante uma atividade que aborda o efeito da temperatura na rapidez de uma reação química. A atividade metavisual foi realizada com três estudantes universitários em uma universidade pública brasileira. Durante a atividade, os alunos foram incentivados a refletir por meio da comparação de suas próprias representações simbólicas e pictóricas com os diagramas químicos apresentados pela professora. Os resultados indicaram que os incidentes metavisuais, de modo integrado, permitiram que os discentes revisassem e reconstruíssem o pensamento em estágios diferentes da tarefa. Além disso, o estudo também aborda algumas dificuldades relacionadas aos conceitos de química geral e implicações para o ensino no contexto desta pesquisa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 131-150Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 131-1501647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834/23236Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatellihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShimada, Marcella SeikaLocatelli, Solange Wagner2024-02-01T11:37:57Zoai:proa.ua.pt:article/31834Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:25.512066Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction La evocación del pensamiento metavisual en una actividad sobre el efecto de la temperatura en la velocidad de una reacción A evocação do pensamento metavisual em uma atividade sobre o efeito da temperatura na rapidez de uma reação |
title |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
spellingShingle |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction Shimada, Marcella Seika |
title_short |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
title_full |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
title_fullStr |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
title_full_unstemmed |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
title_sort |
The evocation of metavisual thought in activity on the effect of temperature the rate of a reaction |
author |
Shimada, Marcella Seika |
author_facet |
Shimada, Marcella Seika Locatelli, Solange Wagner |
author_role |
author |
author2 |
Locatelli, Solange Wagner |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shimada, Marcella Seika Locatelli, Solange Wagner |
description |
This qualitative study is a section of a larger research on the teaching of chemistry, with a focus on kinetics, from the perspective of metacognition. The objective of this work is to analyze how the metavisual incidents evoked by a group of students influence the learning process during an activity that addresses the effect of temperature on the rate of a chemical reaction. The metavisual activity was carried out with three undergraduate students at a public Brazilian university. During the activity, students were encouraged to reflect by comparing their own symbolic and pictorial representations with the chemical diagrams presented by the teacher. The results indicated that the metavisual incidents, in an integrated manner, allowed the learners to revise and reconstruct their thinking at different stages of the task. In addition, the study also addresses some difficulties related to general chemistry concepts and implications for teaching in the context of this research. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834 https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.31834 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31834/23236 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatelli http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 Marcella Seika Shimada, Solange Wagner Locatelli http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 131-150 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 131-150 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 131-150 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 131-150 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137077701378048 |