Parental health literacy: from evidence to interventions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goes, Ana Rita
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25758/set.2237
Resumo: The influence of the social determinants of health on child health is widely recognized. Health literacy is seen as a critical component to improve child health and reduce inequalities. As in the general population, many parents have a low level of health literacy, which affects their ability to protect their child's health. In this work, we intend to describe the relationship between parental health literacy, parental behaviors, and child health outcomes. In addition, interventions to address parental health literacy will be discussed. The effects of parental health literacy are wide-ranging, affecting different parental behaviors and different child health outcomes, across the domains of health promotion, disease prevention, acute illness care, and chronic illness care. Most interventions to promote parenting health literacy are based on verbal counseling and the provision of written materials, following the application of the “universal precautions” principle and adopting validated methodologies. The data suggest the need for socio-ecological approaches, which invest in creating supporting environments along with the promotion of parents' health literacy skills. Addressing parents' health literacy in a sustainable way implies adopting a family-centered approach, using universal precautions, and gaining a better alignment between the demands placed on parents and their health literacy skills.
id RCAP_b0ca227237bc974828617d91d71e4c0c
oai_identifier_str oai:journals.ipl.pt:article/531
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Parental health literacy: from evidence to interventionsLiteracia em saúde parental: dos fundamentos às intervençõesLiteracia em saúdePaisInformaçãoAconselhamentoHealth literacyParentsInformationCounsellingThe influence of the social determinants of health on child health is widely recognized. Health literacy is seen as a critical component to improve child health and reduce inequalities. As in the general population, many parents have a low level of health literacy, which affects their ability to protect their child's health. In this work, we intend to describe the relationship between parental health literacy, parental behaviors, and child health outcomes. In addition, interventions to address parental health literacy will be discussed. The effects of parental health literacy are wide-ranging, affecting different parental behaviors and different child health outcomes, across the domains of health promotion, disease prevention, acute illness care, and chronic illness care. Most interventions to promote parenting health literacy are based on verbal counseling and the provision of written materials, following the application of the “universal precautions” principle and adopting validated methodologies. The data suggest the need for socio-ecological approaches, which invest in creating supporting environments along with the promotion of parents' health literacy skills. Addressing parents' health literacy in a sustainable way implies adopting a family-centered approach, using universal precautions, and gaining a better alignment between the demands placed on parents and their health literacy skills.A influência dos determinantes sociais de saúde na saúde infantil é amplamente reconhecida. A literacia em saúde é apontada como uma componente essencial para melhorar a saúde infantil e reduzir as desigualdades. À semelhança do que acontece na população geral, muitos pais têm um baixo nível de literacia em saúde, que condiciona a sua capacidade para proteger a saúde da criança. Neste trabalho pretende-se descrever a relação entre literacia em saúde parental, comportamentos parentais e resultados em saúde da criança. Adicionalmente serão discutidas medidas para abordar a literacia em saúde parental. Os efeitos da literacia em saúde dos pais são abrangentes, afetando comportamentos diversos dos pais e diferentes resultados em saúde da criança, em domínios que vão desde a promoção da saúde e prevenção da doença aos cuidados na doença aguda e doença crónica. A maior parte das intervenções para a promoção da literacia em saúde dos pais assenta no aconselhamento verbal e na disponibilização de materiais escritos, seguindo a aplicação do princípio de «precauções universais» e adotando metodologias validadas. Os dados sugerem a necessidade de abordagens socioecológicas, que invistam na criação de ambientes favoráveis e não apenas na promoção de competências de literacia em saúde dos pais. Abordar a literacia em saúde dos pais de forma sustentada implica a adoção de uma abordagem centrada na família, a utilização de precauções universais e um maior alinhamento entre as exigências colocadas aos pais e as suas competências de literacia em saúde.Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa)2022-07-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.25758/set.2237oai:journals.ipl.pt:article/531Saúde e Tecnologia; No. 22 (2019): Novembro 2019; 08-12Saúde & Tecnologia; N.º 22 (2019): Novembro 2019; 08-121646-9704reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://journals.ipl.pt/stecnologia/article/view/531https://doi.org/10.25758/set.2237https://journals.ipl.pt/stecnologia/article/view/531/457Direitos de Autor (c) 2022 Saúde & Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessGoes, Ana Rita2022-12-20T10:58:42Zoai:journals.ipl.pt:article/531Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:21:21.176175Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Parental health literacy: from evidence to interventions
Literacia em saúde parental: dos fundamentos às intervenções
title Parental health literacy: from evidence to interventions
spellingShingle Parental health literacy: from evidence to interventions
Goes, Ana Rita
Literacia em saúde
Pais
Informação
Aconselhamento
Health literacy
Parents
Information
Counselling
title_short Parental health literacy: from evidence to interventions
title_full Parental health literacy: from evidence to interventions
title_fullStr Parental health literacy: from evidence to interventions
title_full_unstemmed Parental health literacy: from evidence to interventions
title_sort Parental health literacy: from evidence to interventions
author Goes, Ana Rita
author_facet Goes, Ana Rita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goes, Ana Rita
dc.subject.por.fl_str_mv Literacia em saúde
Pais
Informação
Aconselhamento
Health literacy
Parents
Information
Counselling
topic Literacia em saúde
Pais
Informação
Aconselhamento
Health literacy
Parents
Information
Counselling
description The influence of the social determinants of health on child health is widely recognized. Health literacy is seen as a critical component to improve child health and reduce inequalities. As in the general population, many parents have a low level of health literacy, which affects their ability to protect their child's health. In this work, we intend to describe the relationship between parental health literacy, parental behaviors, and child health outcomes. In addition, interventions to address parental health literacy will be discussed. The effects of parental health literacy are wide-ranging, affecting different parental behaviors and different child health outcomes, across the domains of health promotion, disease prevention, acute illness care, and chronic illness care. Most interventions to promote parenting health literacy are based on verbal counseling and the provision of written materials, following the application of the “universal precautions” principle and adopting validated methodologies. The data suggest the need for socio-ecological approaches, which invest in creating supporting environments along with the promotion of parents' health literacy skills. Addressing parents' health literacy in a sustainable way implies adopting a family-centered approach, using universal precautions, and gaining a better alignment between the demands placed on parents and their health literacy skills.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25758/set.2237
oai:journals.ipl.pt:article/531
url https://doi.org/10.25758/set.2237
identifier_str_mv oai:journals.ipl.pt:article/531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://journals.ipl.pt/stecnologia/article/view/531
https://doi.org/10.25758/set.2237
https://journals.ipl.pt/stecnologia/article/view/531/457
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Saúde & Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Saúde & Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa)
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa)
dc.source.none.fl_str_mv Saúde e Tecnologia; No. 22 (2019): Novembro 2019; 08-12
Saúde & Tecnologia; N.º 22 (2019): Novembro 2019; 08-12
1646-9704
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130660348100608