O leviatã Do ensino de química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Nádja Patrícia Gonçalves da Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: de Oliveira, Maria Marly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4336
Resumo: In this research we analyze the difficulties to work content associated practical activities faced by “lay teachers”, in other words, professionals who have no specific training in this area of knowledge, and who are teaching chemistry in public schools in the State of Pernambuco, Brazil .We left of the presupposition that, detecting such difficulties, it will be possible to drift and to suggest actions of continuous formation to improve the quality of the teaching of that discipline. The methodological procedure used for the collection of data was the Interactive Methodology, through the Interactive Didactic Sequence and of the application of a questionnaire. They participated in the research thirty three (33) teachers, of the public net of teaching. The obtained results demonstrated a great lack of continuous formation for those teachers, that participated in the research. That text is still configured as a preliminary survey to subsidize a doctorate theory in the Program of Teaching of the Sciences of the Rural Federal University of Pernambuco-UFRPE-Brazil.
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spelling O leviatã Do ensino de químicaIn this research we analyze the difficulties to work content associated practical activities faced by “lay teachers”, in other words, professionals who have no specific training in this area of knowledge, and who are teaching chemistry in public schools in the State of Pernambuco, Brazil .We left of the presupposition that, detecting such difficulties, it will be possible to drift and to suggest actions of continuous formation to improve the quality of the teaching of that discipline. The methodological procedure used for the collection of data was the Interactive Methodology, through the Interactive Didactic Sequence and of the application of a questionnaire. They participated in the research thirty three (33) teachers, of the public net of teaching. The obtained results demonstrated a great lack of continuous formation for those teachers, that participated in the research. That text is still configured as a preliminary survey to subsidize a doctorate theory in the Program of Teaching of the Sciences of the Rural Federal University of Pernambuco-UFRPE-Brazil.En esta investigación se analizan las dificultades a las que se enfrentan los “maestros ‘laicos’”, profesionales sin formación específica en este ámbito de conocimiento, para trabajar contenidos asociados a las actividades prácticas, siendo estos docentes responsables de la enseñanza de química en las escuelas públicas en el estado de Pernambuco, Brasil. Suponemos que la detección de estas dificultades nos permitirían planear y proponer acciones de educación continua para la mejorará la calidad de la enseñanza de esta disciplina. El procedimiento metodológico utilizado para la recolección de datos fue mediante Metodología Interactiva, a través de la Secuencia Didáctica Interactiva y mediante la aplicación de un cuestionario. Participaron en la investigación treinta y tres (33) profesores de escuelas públicas. Los resultados muestran una gran carencia en la formación continua de estos docentes. Esta investigación constituye un estudio preliminar en el marco de una tesis doctoral en el Programa de Enseñanza de las Ciencias, de la Universidad Federal Rural de Pernambuco - Brasil - UFRPENesta pesquisa analisamos as dificuldades para trabalhar conteúdos associados às atividades práticas enfrentadas por “professores leigos”, ou seja, os profissionais que não têm a formação especifica nesta área de conhecimento, e que se encontram lecionando Química em escolas públicas no Estado de Pernambuco-Brasil. Partimos do pressuposto que, detectando tais dificuldades, será possível planejar e sugerir ações de formação continuada que possam melhorar a qualidade do ensino dessa disciplina. O procedimento metodológico utilizado para a coleta de dados foi a Metodologia Interativa, através da Sequência Didática Interativa e da aplicação de um questionário. Participaram da pesquisa trinta e três (33) professores, da rede pública de ensino. Os resultados obtidos demonstraram uma grande carência de formação continuada para esses professores participantes da pesquisa. Esse texto se configura como uma sondagem preliminar para subsidiar uma tese de doutorado no Programa de Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco–UFRPE-BrasilCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4336https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4336Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 133-144Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 133-144Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 133-144Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 133-1441647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4336https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4336/3266Almeida, Nádja Patrícia Gonçalves da Silvade Oliveira, Maria Marlyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:14Zoai:proa.ua.pt:article/4336Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:08.184790Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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