Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259 |
Resumo: | Bioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities. |
id |
RCAP_b59a03b5a0c00584ab00df000f468d1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/33259 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediaçãoBioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities.A biorremediação surge como uma estratégia promissora para lidar com a contaminação ambiental, utilizando organismos vivos ou as suas enzimas, para degradar os poluentes, eliminando ou diminuindo a sua toxicidade no ambiente. A aprendizagem dos conceitos de biorremediação assume um maior significado quando aplicada em contextos locais, proporcionando experiências de aprendizagem significativas e reais. Ao utilizar o património da cidade do Barreiro como recurso educativo, os estudantes adquiriram experiências de aprendizagem do mundo real, envolvendo-se ativamente com os desafios ambientais únicos desta cidade. Esta abordagem educativa não só melhorou a compreensão dos princípios da biorremediação, como também promoveu um sentido de responsabilidade e inovação na resolução de problemas ambientais locais. O trabalho apresentado, embora realizado por estudantes do ensino superior, possui um potencial significativo para ser replicado em estudos ambientais em diversos níveis de ensino. Isto deve-se à sua abordagem acessível e à capacidade de proporcionar uma compreensão clara da diminuição da diversidade em ambientes sujeitos a uma maior influência de atividades humanas.Revista Captar: Ciência e Ambiente para TodosRevista Captar: Ciência e Ambiente para Todos2023-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; Vol 12 (2023); Art. 4Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; vol. 12 (2023); Art. 41647-323Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259/22990Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, CláudiaSerralha, Fátima Nunes2024-01-19T12:30:19Zoai:proa.ua.pt:article/33259Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:25:56.306439Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
title |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
spellingShingle |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação Coelho, Cláudia |
title_short |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
title_full |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
title_fullStr |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
title_full_unstemmed |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
title_sort |
Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação |
author |
Coelho, Cláudia |
author_facet |
Coelho, Cláudia Serralha, Fátima Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Serralha, Fátima Nunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Cláudia Serralha, Fátima Nunes |
description |
Bioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259 https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259 |
url |
https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259 https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259/22990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; Vol 12 (2023); Art. 4 Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; vol. 12 (2023); Art. 4 1647-323X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134140893757440 |