Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Cláudia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Serralha, Fátima Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259
Resumo: Bioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities.
id RCAP_b59a03b5a0c00584ab00df000f468d1c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/33259
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediaçãoBioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities.A biorremediação surge como uma estratégia promissora para lidar com a contaminação ambiental, utilizando organismos vivos ou as suas enzimas, para degradar os poluentes, eliminando ou diminuindo a sua toxicidade no ambiente. A aprendizagem dos conceitos de biorremediação assume um maior significado quando aplicada em contextos locais, proporcionando experiências de aprendizagem significativas e reais. Ao utilizar o património da cidade do Barreiro como recurso educativo, os estudantes adquiriram experiências de aprendizagem do mundo real, envolvendo-se ativamente com os desafios ambientais únicos desta cidade. Esta abordagem educativa não só melhorou a compreensão dos princípios da biorremediação, como também promoveu um sentido de responsabilidade e inovação na resolução de problemas ambientais locais. O trabalho apresentado, embora realizado por estudantes do ensino superior, possui um potencial significativo para ser replicado em estudos ambientais em diversos níveis de ensino. Isto deve-se à sua abordagem acessível e à capacidade de proporcionar uma compreensão clara da diminuição da diversidade em ambientes sujeitos a uma maior influência de atividades humanas.Revista Captar: Ciência e Ambiente para TodosRevista Captar: Ciência e Ambiente para Todos2023-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; Vol 12 (2023); Art. 4Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; vol. 12 (2023); Art. 41647-323Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259/22990Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, CláudiaSerralha, Fátima Nunes2024-01-19T12:30:19Zoai:proa.ua.pt:article/33259Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:25:56.306439Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
title Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
spellingShingle Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
Coelho, Cláudia
title_short Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
title_full Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
title_fullStr Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
title_full_unstemmed Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
title_sort Da Herança Industrial à Educação Ambiental: O património da cidade do Barreiro como recurso educativo no estudo da biorremediação
author Coelho, Cláudia
author_facet Coelho, Cláudia
Serralha, Fátima Nunes
author_role author
author2 Serralha, Fátima Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Cláudia
Serralha, Fátima Nunes
description Bioremediation has emerged as a promising strategy for dealing with environmental contamination, using living organisms or their enzymes to degrade pollutants, and eliminating or reducing their toxicity in the environment. Learning the concepts of bioremediation takes on greater significance when applied in local contexts, providing meaningful and real learning experiences. By using Barreiro's heritage as an educational resource, students gained real-world learning experiences, actively engaging with the city's unique environmental challenges. This educational approach not only improved their understanding of the principles of bioremediation but also fostered a sense of responsibility and innovation in solving local environmental problems. The work presented, although carried out by higher education students, has significant potential to be replicated in environmental studies at various educational levels. This is due to its accessible approach and ability to provide a clear understanding of the decline in diversity in environments subject to greater influence from human activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259
https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259
url https://doi.org/10.34624/captar.v12i0.33259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259
https://proa.ua.pt/index.php/captar/article/view/33259/22990
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Cláudia Coelho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos
publisher.none.fl_str_mv Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos
dc.source.none.fl_str_mv Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; Vol 12 (2023); Art. 4
Revista Captar: Ciência e Ambiente para Todos; vol. 12 (2023); Art. 4
1647-323X
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134140893757440