Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueira, Ana Paula Couceiro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Torres, Margarida Adónis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62
Resumo: As related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School.
id RCAP_b5e3aac8de01351f73d12bf62fcccb9d
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/62
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of CoimbraA Expressão Dramática/Teatro como Prática nos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico – um Estudo na Região de CoimbraArtes na EducaçãoAtividades DramáticasProfessores de Expressão Dramática/TeatroConceçõesComportamentos e Perceções do Processo Ensino-AprendizagemDrama and Theatre TeachersDramaDrama Activities;Conceptions,Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-LearningAs related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School.Como refere Efland (1990), o enquadramento e incremento da arte na educação está, não só, relacionado com a educação generalista, mas também sob a sua influência. Assim, a inclusão ou exclusão da arte dos currículos escolares tem sido, ao longo dos tempos, reflexo de transformações e evoluções científicas, filosóficas e políticas.As conceções e perspetivas que justificam a arte na educação, nem sempre consonantes na sua conceptualização, demonstram, precisamente, a complexidade do tema. Nesse sentido, este artigo, resumo da dissertação de mestradoA expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico 1 pretende dar a conhecer as perceções e significados dos professores de teatro/expressão dramática, no que diz respeito à sua prática nas atividades dramáticas nos níveis de ensino abordados.CEPAM2011-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-692183-74811647-905X10.34639/rpea.v1i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62/68Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueira, Ana Paula CouceiroTorres, Margarida Adónis2024-01-31T10:29:04Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/62Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:25.162691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
A Expressão Dramática/Teatro como Prática nos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico – um Estudo na Região de Coimbra
title Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
spellingShingle Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
Figueira, Ana Paula Couceiro
Artes na Educação
Atividades Dramáticas
Professores de Expressão Dramática/Teatro
Conceções
Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem
Drama and Theatre Teachers
Drama
Drama Activities;
Conceptions,
Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning
title_short Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
title_full Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
title_fullStr Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
title_full_unstemmed Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
title_sort Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
author Figueira, Ana Paula Couceiro
author_facet Figueira, Ana Paula Couceiro
Torres, Margarida Adónis
author_role author
author2 Torres, Margarida Adónis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueira, Ana Paula Couceiro
Torres, Margarida Adónis
dc.subject.por.fl_str_mv Artes na Educação
Atividades Dramáticas
Professores de Expressão Dramática/Teatro
Conceções
Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem
Drama and Theatre Teachers
Drama
Drama Activities;
Conceptions,
Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning
topic Artes na Educação
Atividades Dramáticas
Professores de Expressão Dramática/Teatro
Conceções
Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem
Drama and Theatre Teachers
Drama
Drama Activities;
Conceptions,
Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning
description As related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62
url https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62/68
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torres
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torres
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v1i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582438957056