Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62 |
Resumo: | As related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School. |
id |
RCAP_b5e3aac8de01351f73d12bf62fcccb9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/62 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of CoimbraA Expressão Dramática/Teatro como Prática nos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico – um Estudo na Região de CoimbraArtes na EducaçãoAtividades DramáticasProfessores de Expressão Dramática/TeatroConceçõesComportamentos e Perceções do Processo Ensino-AprendizagemDrama and Theatre TeachersDramaDrama Activities;Conceptions,Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-LearningAs related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School.Como refere Efland (1990), o enquadramento e incremento da arte na educação está, não só, relacionado com a educação generalista, mas também sob a sua influência. Assim, a inclusão ou exclusão da arte dos currículos escolares tem sido, ao longo dos tempos, reflexo de transformações e evoluções científicas, filosóficas e políticas.As conceções e perspetivas que justificam a arte na educação, nem sempre consonantes na sua conceptualização, demonstram, precisamente, a complexidade do tema. Nesse sentido, este artigo, resumo da dissertação de mestradoA expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico 1 pretende dar a conhecer as perceções e significados dos professores de teatro/expressão dramática, no que diz respeito à sua prática nas atividades dramáticas nos níveis de ensino abordados.CEPAM2011-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-692183-74811647-905X10.34639/rpea.v1i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62/68Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueira, Ana Paula CouceiroTorres, Margarida Adónis2024-01-31T10:29:04Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/62Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:25.162691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra A Expressão Dramática/Teatro como Prática nos 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico – um Estudo na Região de Coimbra |
title |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
spellingShingle |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra Figueira, Ana Paula Couceiro Artes na Educação Atividades Dramáticas Professores de Expressão Dramática/Teatro Conceções Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem Drama and Theatre Teachers Drama Drama Activities; Conceptions, Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning |
title_short |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
title_full |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
title_fullStr |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
title_full_unstemmed |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
title_sort |
Drama and Theater as Practical in 2nd and 3rd Cycles of Basic Education – a Study in the Region of Coimbra |
author |
Figueira, Ana Paula Couceiro |
author_facet |
Figueira, Ana Paula Couceiro Torres, Margarida Adónis |
author_role |
author |
author2 |
Torres, Margarida Adónis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueira, Ana Paula Couceiro Torres, Margarida Adónis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artes na Educação Atividades Dramáticas Professores de Expressão Dramática/Teatro Conceções Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem Drama and Theatre Teachers Drama Drama Activities; Conceptions, Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning |
topic |
Artes na Educação Atividades Dramáticas Professores de Expressão Dramática/Teatro Conceções Comportamentos e Perceções do Processo Ensino-Aprendizagem Drama and Theatre Teachers Drama Drama Activities; Conceptions, Behaviour and Perceptions of the Process of Teaching-Learning |
description |
As related by Efland (1990), the framing and increment of the art in education are, not only, related with the general education, but also under its influence. Therefore, throughout the years, the inclusion or exclusion of art in curricula has beena consequence of scientific, philosophical and political transformations and evolutions. Conceptions and perspectives that justify art in education, not always consonant in its conceptualization, exemplify the complexity of the subject. Following those ideas, the present article, summary of the master thesis A expressão dramática/teatro como prática nos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico is intended to reveal the drama teachers’ understanding of the importance and significance of artistic expressions for theatre and drama related activities at Junior High School. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62 https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.62 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/62/68 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torres info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2011 Ana Paula Couceiro Figueira, Margarida Adónis Torres |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 61-69 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v1i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133582438957056 |