Reflections on education as a form of emancipation, construction and liberation of the subject: Uma análise do conceito de autonomia de Paulo Freire com o processo de feminização do magistério

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Mayra Silva dos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29375
Resumo: The book Pedagogia da Autonomia by Paulo Freire brings with it reflections on education as a form of emancipation, construction and liberation of the subject. Thus, taking as a starting point Freyre’s statement about the emancipating and liberating power of education, this work aims to articulate the concept of autonomy in his book Pedagogia da Autonomia with the historical, social and cultural process called feminization of teaching. We will relate the ideas of Paulo Freire (2022) with the social, political and economic changes that he attributed to women, his majority presence in the teaching profession. The research is of the bibliographic type. In an analytical and descriptive perspective, we use Almeida (1998), Louro (2004), Rosa (2011), Yannoulas (2013) and Oliveira (2017) among other authors who discuss the theme of feminization of the teaching profession and especially the work Pedagogia of the Autonomy of the educator, Paulo Freire (2002). We affirm that the feminization of the teaching profession represented a potential for life, power, liberation and autonomy for women, considering that the genesis of education in Brazil was made through impositions of dominant groups for dominated ones, propagating ideals and roles that should be performed by certain groups in the social environment.
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spelling Reflections on education as a form of emancipation, construction and liberation of the subject: Uma análise do conceito de autonomia de Paulo Freire com o processo de feminização do magistérioProfessoras formadas, trabalhadoras emancipadas: Uma análise do conceito de autonomia de Paulo Freire com o processo de feminização do magistérioPaulo Freire; Feminização; Magistério; AutonomiaFeminization; Teaching; AutonomyThe book Pedagogia da Autonomia by Paulo Freire brings with it reflections on education as a form of emancipation, construction and liberation of the subject. Thus, taking as a starting point Freyre’s statement about the emancipating and liberating power of education, this work aims to articulate the concept of autonomy in his book Pedagogia da Autonomia with the historical, social and cultural process called feminization of teaching. We will relate the ideas of Paulo Freire (2022) with the social, political and economic changes that he attributed to women, his majority presence in the teaching profession. The research is of the bibliographic type. In an analytical and descriptive perspective, we use Almeida (1998), Louro (2004), Rosa (2011), Yannoulas (2013) and Oliveira (2017) among other authors who discuss the theme of feminization of the teaching profession and especially the work Pedagogia of the Autonomy of the educator, Paulo Freire (2002). We affirm that the feminization of the teaching profession represented a potential for life, power, liberation and autonomy for women, considering that the genesis of education in Brazil was made through impositions of dominant groups for dominated ones, propagating ideals and roles that should be performed by certain groups in the social environment.O livro Pedagogia da Autonomia de Paulo Freire traz consigo reflexões a respeito da educação como forma de emancipação, construção e de libertação do sujeito. Assim, tomando como ponto de partida a afirmação de Freyre sobre o poder emancipador e libertador da educação, esse trabalho tem como objetivo articular o conceito de autonomia de seu livro Pedagogia da Autonomia com o processo histórico, social e cultural denominado feminização do magistério. Iremos relacionar as ideias de Paulo Freire (2022) com as mudanças sociais, políticas e econômicas que atribuiu às mulheres, sua presença majoritária na profissão docente. A pesquisa é do tipo bibliográfica. Em uma perspectiva analítica e descritiva, utilizamos Almeida (1998), Louro (2004), Rosa (2011), Yannoulas (2013) e Oliveira (2017) dentre outros autores que discutem sobre a temática de feminização da profissão docente e sobretudo a obra Pedagogia da Autonomia do educador, Paulo Freire (2002). Afirmamos que a feminização do magistério representou um potencial de vida, de poder, de libertação e de autonomia para mulheres, tendo em vista que a gênese da educação no Brasil se fez por meio de imposições de grupos dominantes para dominados, propalando ideais e papéis que deveriam ser desempenhados por determinados grupos no meio social.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v30i2.29375https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29375Saber & Educar; Vol. 31 No. 2 (2022): 100 years of Paulo Freire: practices, learning and researchSaber e Educar; Vol. 31 N.º 2 (2022): CadernoTemático:100 anos de Paulo Freire: práticas, aprendizagens e pesquisas1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29375https://revista.esepf.pt/article/view/29375/20920https://revista.esepf.pt/article/view/29375/20921Santos, Mayra Silva dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-12T08:45:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29375Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:04.577618Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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