A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795 |
Resumo: | The article focuses upon women struggle for education, from the point of reference of their insertion into the teaching profession, towards the end of the XIXth Century, under the auspices of Christianity ideas which have taken Mary as a model of feminine formation. Resulting from a theoretical-bibliographical research, it points out the women"™s entrance into teaching, which became predominantly, a feminine profession, from the last decades of the XIXth Century to the first ones of the XXth Century, that is, within the Brazilian Republican context, in which, on one hand, the positive-hygienist values along with the Catholic Church ideas were being disseminated, and, on the other hand, the women struggle towards their access to education and against feminine submission, in general, gained more strength. |
id |
UERN-3_ba5d3b665aafedc8fd2126c7c05bea1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1795 |
network_acronym_str |
UERN-3 |
network_name_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educaçãoFeminização do magistérioModelo marianoLuta das mulheres pela educaçãoFeminization of teachingThe Marian model.Women"™s struggle for educationThe article focuses upon women struggle for education, from the point of reference of their insertion into the teaching profession, towards the end of the XIXth Century, under the auspices of Christianity ideas which have taken Mary as a model of feminine formation. Resulting from a theoretical-bibliographical research, it points out the women"™s entrance into teaching, which became predominantly, a feminine profession, from the last decades of the XIXth Century to the first ones of the XXth Century, that is, within the Brazilian Republican context, in which, on one hand, the positive-hygienist values along with the Catholic Church ideas were being disseminated, and, on the other hand, the women struggle towards their access to education and against feminine submission, in general, gained more strength.O presente artigo busca situar a luta das mulheres pela educação frente a sua inserção no magistério, a partir do final do século XIX, sob os auspícios do ideário cristão que tomava Maria como modelo de formação feminina. Fruto de uma pesquisa teórico-bibliográfica, registra a entrada das mulheres no magistério, profissão que se tornou predominantemente feminina, desde o final do século XIX até as primeiras décadas do século XX, ou seja, no cenário brasileiro republicano em que, de um lado, se propagavam a concepção positiva-higienista e os ideais da Igreja Católica; e, do outro lado, também, se fortalecia a luta das mulheres pelo acesso à educação e, mais genericamente, contra a submissão feminina.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795Trilhas Filosóficas; v. 5 n. 2 (2012): Trilhas Filosóficas; 57-701984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795/1636Copyright (c) 2012 Diana Silva Monteiro, Cristiane Maria Abreu Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Diana SilvaLima, Cristiane Maria Abreu 2020-05-22T22:36:10Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1795Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-05-22T22:36:10Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
title |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
spellingShingle |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação Monteiro, Diana Silva Feminização do magistério Modelo mariano Luta das mulheres pela educação Feminization of teaching The Marian model. Women"™s struggle for education |
title_short |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
title_full |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
title_fullStr |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
title_full_unstemmed |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
title_sort |
A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação |
author |
Monteiro, Diana Silva |
author_facet |
Monteiro, Diana Silva Lima, Cristiane Maria Abreu |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Cristiane Maria Abreu |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Diana Silva Lima, Cristiane Maria Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Feminização do magistério Modelo mariano Luta das mulheres pela educação Feminization of teaching The Marian model. Women"™s struggle for education |
topic |
Feminização do magistério Modelo mariano Luta das mulheres pela educação Feminization of teaching The Marian model. Women"™s struggle for education |
description |
The article focuses upon women struggle for education, from the point of reference of their insertion into the teaching profession, towards the end of the XIXth Century, under the auspices of Christianity ideas which have taken Mary as a model of feminine formation. Resulting from a theoretical-bibliographical research, it points out the women"™s entrance into teaching, which became predominantly, a feminine profession, from the last decades of the XIXth Century to the first ones of the XXth Century, that is, within the Brazilian Republican context, in which, on one hand, the positive-hygienist values along with the Catholic Church ideas were being disseminated, and, on the other hand, the women struggle towards their access to education and against feminine submission, in general, gained more strength. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795/1636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Diana Silva Monteiro, Cristiane Maria Abreu Lima info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Diana Silva Monteiro, Cristiane Maria Abreu Lima |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas; v. 5 n. 2 (2012): Trilhas Filosóficas; 57-70 1984-5561 reponame:Trilhas Filosóficas (Online) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
collection |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br |
_version_ |
1797240255456215040 |