Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446 |
Resumo: | This is a study developed under the theme of the conflict between Ukraine and Russia – which erupted in February 2022 and is currently still in action. As a motivation for this study, we noticed that Ukraine had posted a series of memes against Russia on its official Twitter profile, which led to the problem: what meanings are evoked by memes from their instantiation in a multimodal genre? In this article, we aim to present an analysis of the multimodal structure of the genre in a sample of 5 memes, collected between January and March 2022, directly from Ukraine's official Twitter profile, following the analysis criteria from the Grammar of Visual Design (GVD), proposed by Kress & Van Leeuwen (2006). The study has a descriptive and explanatory character. In its theoretical stage, we contextualize memes as a digital language and present the GVD. Results point out to various expressions and positions of resistance and criticism on the part of Ukraine against its invading country, through the visual meta-significations used in the construction of memes. |
id |
RCAP_b695b2b34cb0ed5d44ad96dd4753e1bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.utad.pt:article/446 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against RussiaUcrânia X Rússia: A gramática do design visual nos memes ucranianos do Twitter durante o conflito contra a RússiaThis is a study developed under the theme of the conflict between Ukraine and Russia – which erupted in February 2022 and is currently still in action. As a motivation for this study, we noticed that Ukraine had posted a series of memes against Russia on its official Twitter profile, which led to the problem: what meanings are evoked by memes from their instantiation in a multimodal genre? In this article, we aim to present an analysis of the multimodal structure of the genre in a sample of 5 memes, collected between January and March 2022, directly from Ukraine's official Twitter profile, following the analysis criteria from the Grammar of Visual Design (GVD), proposed by Kress & Van Leeuwen (2006). The study has a descriptive and explanatory character. In its theoretical stage, we contextualize memes as a digital language and present the GVD. Results point out to various expressions and positions of resistance and criticism on the part of Ukraine against its invading country, through the visual meta-significations used in the construction of memes.Este es un estudio desarrollado bajo el tema del conflicto entre Ucrania y Rusia, que estalló en febrero de 2022 y actualmente sigue en acción. Motivando este estudio, nos dimos cuenta de que Ucrania ha publicado una serie de memes contra Rusia en su perfil oficial de Twitter, lo que nos llevó a la problemática: ¿qué significados evocan los memes, a partir de su instanciación en un género multimodal? En este artículo, nuestro objetivo general es presentar un análisis de la estructura multimodal del género en una muestra de 5 memes, recopilados entre enero y marzo de 2022, directamente del perfil oficial de Ucrania en Twitter, siguiendo los criterios de análisis de la "Grammar of Visual Design" (GVD), propuesto por Kress y van Leeuwen (2006). El estudio tiene un carácter descriptivo y explicativo. En su etapa teórica, contextualizamos los memes como lenguaje digital y presentamos GVD. Como resultado, podemos comprender distintas expresiones y posiciones de resistencia y crítica, por parte de Ucrania, frente a su país invasor, a través de las metasignificaciones visuales utilizadas en la construcción de los memes.Esta é uma pesquisa desenvolvida sob o tema do atual conflito entre Ucrânia e Rússia – eclodido em fevereiro de 2022 e ainda em andamento. Como motivação para este estudo, observamos que a Ucrânia postou uma série de memes contra a Rússia em seu perfil oficial no Twitter, o que nos levou ao problema: que significados podem ser evocados pelos memes em suas implicações como um gênero multimodal? Neste artigo, pretendemos apresentar uma análise da estrutura multimodal do respectivo gênero em uma amostra de 5 memes, coletados entre janeiro e março de 2022, diretamente do perfil oficial da Ucrânia no Twitter, seguindo os critérios de análise da Gramática do Design Visual (GVD), proposta por Kress & Van Leeuwen (2006). O estudo tem um caráter descritivo e explicativo. Em sua fase teórica, contextualizamos os memes como uma linguagem digital e apresentamos a GVD. Os resultados apontam para diversas expressões e posições de resistência e crítica por parte da Ucrânia contra seu país invasor, por meio das metassinificações visuais utilizadas na construção dos memes.Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro2023-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446https://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 8 (2023): Revista de Letras / Communication Sciences; 7-27Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 8 (2023): Revista de Letras / Ciencias de la Comunicación; 7-27Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 8 (2023): Revista de Letras / Ciências da Comunicação; 7-272975-89550874-7962reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/446https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/446/238Direitos de Autor (c) 2023 Carlos Henrique da Costa Barreto, Valeria Iensen Bortoluzzi, Taís Steffenello Ghislenihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Carlos Henrique da CostaBortoluzzi, Valeria IensenGhisleni, Taís Steffenello2023-12-23T04:33:48Zoai:ojs.revistas.utad.pt:article/446Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:44.614783Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia Ucrânia X Rússia: A gramática do design visual nos memes ucranianos do Twitter durante o conflito contra a Rússia |
title |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
spellingShingle |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia Barreto, Carlos Henrique da Costa |
title_short |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
title_full |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
title_fullStr |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
title_full_unstemmed |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
title_sort |
Ukraine X Russia: The grammar of visual design in Ukrainian Twitter memes during the conflict against Russia |
author |
Barreto, Carlos Henrique da Costa |
author_facet |
Barreto, Carlos Henrique da Costa Bortoluzzi, Valeria Iensen Ghisleni, Taís Steffenello |
author_role |
author |
author2 |
Bortoluzzi, Valeria Iensen Ghisleni, Taís Steffenello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Carlos Henrique da Costa Bortoluzzi, Valeria Iensen Ghisleni, Taís Steffenello |
description |
This is a study developed under the theme of the conflict between Ukraine and Russia – which erupted in February 2022 and is currently still in action. As a motivation for this study, we noticed that Ukraine had posted a series of memes against Russia on its official Twitter profile, which led to the problem: what meanings are evoked by memes from their instantiation in a multimodal genre? In this article, we aim to present an analysis of the multimodal structure of the genre in a sample of 5 memes, collected between January and March 2022, directly from Ukraine's official Twitter profile, following the analysis criteria from the Grammar of Visual Design (GVD), proposed by Kress & Van Leeuwen (2006). The study has a descriptive and explanatory character. In its theoretical stage, we contextualize memes as a digital language and present the GVD. Results point out to various expressions and positions of resistance and criticism on the part of Ukraine against its invading country, through the visual meta-significations used in the construction of memes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446 https://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446 |
url |
https://doi.org/10.58155/revistadeletras.v1i8.446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/446 https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/446/238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 8 (2023): Revista de Letras / Communication Sciences; 7-27 Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 8 (2023): Revista de Letras / Ciencias de la Comunicación; 7-27 Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 8 (2023): Revista de Letras / Ciências da Comunicação; 7-27 2975-8955 0874-7962 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136443471233024 |