Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Branquinho, Cátia Sofia dos Santos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Fauvelet, Cristiana, Cruz, Jaqueline, Santos, Teresa, Gaspar, Tania, Matos, MG
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/42757
Resumo: © Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades Lusíada
id RCAP_b81df1560abf51ea2f85051f214965fd
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/42757
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidadeDream Kids, giving childrean a voice : the future already begun with social participation, autonomy and responsibilityChildrenActive voiceAutonomyCompetenceMotivationSchoolsHealth promotionSocial participation© Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades LusíadaIn recent years, health research has increasingly focused on processes associated with health promotion and less on disease and its determinants, talking more about promoting personal skills (self-regulation) and interpersonal, social and environmental skills (associated with promoting social cohesion and social support) as effective strategies for health and well-being promotion. The present study aims to present the pilot project “Dream Kids - giving voice to children “, also carried out by the Aventura Social Project, as a continuation of the Dream Teens project, including now children between 9 and 11 years old. The main objectives of this project were to emphasize the importance of children’s active participation, in their well-being and positive development, promote their social participation in different themes (school, culture, health, family, peers and adults, and relational, behavioral and social skills) and, at the same time, promote the interrelation between teacher and students and their social processes. Dream Kids Project included 26 children attending the 3rd grade between 8 and 9 years old. Since not all children responded to the two assessment moments, 21 (52.4% boys, M = 8.24) were included in this study. The “Para mim é Fácil [For me it’s Easy]” Scale (Gaspar & Matos, 2015) was used for the pre-post evaluation with a paired t-test and a satisfaction questionnaire. On the satisfaction scale, a salient issue is the fact that students enjoy the sessions and were eager to attend the program again, although some have complained about the questionnaires and others have not enjoyed talking about themselves and feelings, which contrasts with the fact that there were no significant changes in students’ assessment between pre and post evaluation. The issue of programme length is to be raised in future interventions.Universidade Lusíada EditoraRepositório da Universidade de LisboaBranquinho, Cátia Sofia dos SantosFauvelet, CristianaCruz, JaquelineSantos, TeresaGaspar, TaniaMatos, MG2020-04-08T10:25:36Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/42757porRevista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 8:2 (2017)2182-8008info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:42:52Zoai:repositorio.ul.pt:10451/42757Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:55:43.906348Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
Dream Kids, giving childrean a voice : the future already begun with social participation, autonomy and responsibility
title Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
spellingShingle Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
Branquinho, Cátia Sofia dos Santos
Children
Active voice
Autonomy
Competence
Motivation
Schools
Health promotion
Social participation
title_short Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
title_full Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
title_fullStr Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
title_full_unstemmed Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
title_sort Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
author Branquinho, Cátia Sofia dos Santos
author_facet Branquinho, Cátia Sofia dos Santos
Fauvelet, Cristiana
Cruz, Jaqueline
Santos, Teresa
Gaspar, Tania
Matos, MG
author_role author
author2 Fauvelet, Cristiana
Cruz, Jaqueline
Santos, Teresa
Gaspar, Tania
Matos, MG
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Branquinho, Cátia Sofia dos Santos
Fauvelet, Cristiana
Cruz, Jaqueline
Santos, Teresa
Gaspar, Tania
Matos, MG
dc.subject.por.fl_str_mv Children
Active voice
Autonomy
Competence
Motivation
Schools
Health promotion
Social participation
topic Children
Active voice
Autonomy
Competence
Motivation
Schools
Health promotion
Social participation
description © Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades Lusíada
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
2020-04-08T10:25:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/42757
url http://hdl.handle.net/10451/42757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 8:2 (2017)
2182-8008
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Lusíada Editora
publisher.none.fl_str_mv Universidade Lusíada Editora
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134498628042752