Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/42757 |
Resumo: | © Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades Lusíada |
id |
RCAP_b81df1560abf51ea2f85051f214965fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/42757 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidadeDream Kids, giving childrean a voice : the future already begun with social participation, autonomy and responsibilityChildrenActive voiceAutonomyCompetenceMotivationSchoolsHealth promotionSocial participation© Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades LusíadaIn recent years, health research has increasingly focused on processes associated with health promotion and less on disease and its determinants, talking more about promoting personal skills (self-regulation) and interpersonal, social and environmental skills (associated with promoting social cohesion and social support) as effective strategies for health and well-being promotion. The present study aims to present the pilot project “Dream Kids - giving voice to children “, also carried out by the Aventura Social Project, as a continuation of the Dream Teens project, including now children between 9 and 11 years old. The main objectives of this project were to emphasize the importance of children’s active participation, in their well-being and positive development, promote their social participation in different themes (school, culture, health, family, peers and adults, and relational, behavioral and social skills) and, at the same time, promote the interrelation between teacher and students and their social processes. Dream Kids Project included 26 children attending the 3rd grade between 8 and 9 years old. Since not all children responded to the two assessment moments, 21 (52.4% boys, M = 8.24) were included in this study. The “Para mim é Fácil [For me it’s Easy]” Scale (Gaspar & Matos, 2015) was used for the pre-post evaluation with a paired t-test and a satisfaction questionnaire. On the satisfaction scale, a salient issue is the fact that students enjoy the sessions and were eager to attend the program again, although some have complained about the questionnaires and others have not enjoyed talking about themselves and feelings, which contrasts with the fact that there were no significant changes in students’ assessment between pre and post evaluation. The issue of programme length is to be raised in future interventions.Universidade Lusíada EditoraRepositório da Universidade de LisboaBranquinho, Cátia Sofia dos SantosFauvelet, CristianaCruz, JaquelineSantos, TeresaGaspar, TaniaMatos, MG2020-04-08T10:25:36Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/42757porRevista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 8:2 (2017)2182-8008info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:42:52Zoai:repositorio.ul.pt:10451/42757Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:55:43.906348Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade Dream Kids, giving childrean a voice : the future already begun with social participation, autonomy and responsibility |
title |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
spellingShingle |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade Branquinho, Cátia Sofia dos Santos Children Active voice Autonomy Competence Motivation Schools Health promotion Social participation |
title_short |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
title_full |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
title_fullStr |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
title_full_unstemmed |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
title_sort |
Dream Kids, dar voz às crianças : o futuro já começou, com participação social, autonomia e responsabilidade |
author |
Branquinho, Cátia Sofia dos Santos |
author_facet |
Branquinho, Cátia Sofia dos Santos Fauvelet, Cristiana Cruz, Jaqueline Santos, Teresa Gaspar, Tania Matos, MG |
author_role |
author |
author2 |
Fauvelet, Cristiana Cruz, Jaqueline Santos, Teresa Gaspar, Tania Matos, MG |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Branquinho, Cátia Sofia dos Santos Fauvelet, Cristiana Cruz, Jaqueline Santos, Teresa Gaspar, Tania Matos, MG |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children Active voice Autonomy Competence Motivation Schools Health promotion Social participation |
topic |
Children Active voice Autonomy Competence Motivation Schools Health promotion Social participation |
description |
© Fundação Minerva - Cultura - Ensino e Investigação Científica / Universidades Lusíada |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2017-01-01T00:00:00Z 2020-04-08T10:25:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/42757 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/42757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 8:2 (2017) 2182-8008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Lusíada Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Lusíada Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134498628042752 |