A cooperação entre os atores no turismo: uma perspetiva interorganizacional e intersetorial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Marta Isabel Casteleiro
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.11949
Resumo: The purpose of this article is to share with the community in general, latest research about the importance of cooperation between the tourism actors in inter-organizational and inter-sectorial development and competitiveness of tourist destinations model. Here we present some of the findings of a scientific study that aimed to understand the perception of tourism actors on the importance of cooperation between them for the sustainable development of tourism in a region with rural features: South Alentejo. The empirical research was based on an examination of the social actors of local and regional tourism organizations, and a tripartite sectorial perspective. Having this purpose in mind, we used a quantitative methodology based on the application of a survey to all the leaders of public sector institutions, the leaders of non governmental organizations and a sample of tourism entrepreneurs. The study showed the perception of leaders and entrepreneurs about the importance of cooperation among actors for tourism development of the South Alentejo in priority areas such as tourism promotion and development of tourism packages, highlighting their advantages in terms of competitiveness and exchange resources and the factors that contribute to their success (teamwork, trust and compromise)as well as the difficulties for its implementation (financial, lengthy and bureaucratic process).  
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spelling A cooperação entre os atores no turismo: uma perspetiva interorganizacional e intersetorialThe purpose of this article is to share with the community in general, latest research about the importance of cooperation between the tourism actors in inter-organizational and inter-sectorial development and competitiveness of tourist destinations model. Here we present some of the findings of a scientific study that aimed to understand the perception of tourism actors on the importance of cooperation between them for the sustainable development of tourism in a region with rural features: South Alentejo. The empirical research was based on an examination of the social actors of local and regional tourism organizations, and a tripartite sectorial perspective. Having this purpose in mind, we used a quantitative methodology based on the application of a survey to all the leaders of public sector institutions, the leaders of non governmental organizations and a sample of tourism entrepreneurs. The study showed the perception of leaders and entrepreneurs about the importance of cooperation among actors for tourism development of the South Alentejo in priority areas such as tourism promotion and development of tourism packages, highlighting their advantages in terms of competitiveness and exchange resources and the factors that contribute to their success (teamwork, trust and compromise)as well as the difficulties for its implementation (financial, lengthy and bureaucratic process).  Pretende-se com este artigo partilhar com a comunidade, a investigação sobre a importância da cooperação entre os atores num modelo interorganizacional e intersetorial no desenvolvimento e na competitividade dos destinos turísticos. Propõe-se, então, apresentar algumas das conclusões de um estudo científico que teve como principal objetivo compreender a perceção dos agentes turísticos sobre a importância da cooperação entre eles para o desenvolvimento turístico sustentável de uma região com caraterísticas rurais: o Baixo Alentejo (Alentejo). A investigação empírica assentou numa inquirição dos atores sociais das organizações de turismo local e regional, numa perspetiva setorial. Para tal, recorreu-se a uma metodologia quantitativa, baseada na aplicação de um inquérito aos dirigentes de instituições do setorpúblico e de organizações associativas e de uma amostra de empresários do turismo. O estudo mostrou a perceção dos agentes sobre a importância da cooperação entre os atores para o desenvolvimento turístico do Baixo Alentejo em áreas prioritárias como a organização de pacotes turísticos e circuitos e a promoção turística de produtos temáticos, valorizando os fatores que contribuem para o seu sucesso (trabalho de equipa e comunicação), bem como as suas vantagens ao nível da competitividade e da troca de recursos, assim como as dificuldades para a sua concretização (financeiras, morosidade e burocracia dos processos e problemas de comunicação).  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.11949oai:proa.ua.pt:article/11949Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 21/22 (2014); 49-60Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 21/22 (2014); 49-602182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11949https://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.11949https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11949/7887https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Marta Isabel Casteleiro2022-09-26T10:56:54Zoai:proa.ua.pt:article/11949Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:38.089304Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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