Marketing relacional no setor turístico alentejano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34624/rtd.v1i17/18.12763 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763 |
Resumo: | This paper focuses on assessing the impact of different strategies and actions of Relationship Marketing on customer loyalty for the tourism industry of Alentejo. This sector is facing an increasing development and is necessary, more and more, to ensure the competitiveness of companies through the adoption of strategies to retain customers. The results indicated that the companies under analysis have a long way to go when it comes to managing the relationship with their customers and to using strategies and techniques of Relationship Marketing. Although there is a concern about the services that are provided to the client, this is not enough to provide customer loyalty. It is necessary to work on relationships, in order to create lasting bonds leading to customer loyalty. |
id |
RCAP_ba47db902504c699d5854c9e9ed9bac2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12763 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Marketing relacional no setor turístico alentejanoThis paper focuses on assessing the impact of different strategies and actions of Relationship Marketing on customer loyalty for the tourism industry of Alentejo. This sector is facing an increasing development and is necessary, more and more, to ensure the competitiveness of companies through the adoption of strategies to retain customers. The results indicated that the companies under analysis have a long way to go when it comes to managing the relationship with their customers and to using strategies and techniques of Relationship Marketing. Although there is a concern about the services that are provided to the client, this is not enough to provide customer loyalty. It is necessary to work on relationships, in order to create lasting bonds leading to customer loyalty. Este artigo centra-se na avaliação do impacto das diferentes estratégias e ações do Marketing Relacional na fidelização dos clientes das empresas do setor turístico alentejano. Este setor encontra-se em crescente desenvolvimento e é necessário, cada vez mais, assegurar a competitividade das empresas, adotando estratégias capazes de fidelizar clientes. Os resultados indicaram que as empresas em estudo têm, ainda, um longo caminho a percorrer no que concerne à gestão da relação com os seus clientes e à utilização das estratégias e técnicas do Marketing Relacional. Existe uma preocupação com os serviços que são prestados ao cliente, o que não é, por si só, suficiente para fidelizar os clientes. É necessário trabalhar as relações, de forma a serem criados laços duradouros que levem à fidelização de clientes. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763oai:proa.ua.pt:article/12763Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 45-56Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 45-562182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12763https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12763/8463http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sónia Isabel Duarte daMarreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa2022-09-26T10:57:07Zoai:proa.ua.pt:article/12763Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:48.916165Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marketing relacional no setor turístico alentejano |
title |
Marketing relacional no setor turístico alentejano |
spellingShingle |
Marketing relacional no setor turístico alentejano Marketing relacional no setor turístico alentejano Silva, Sónia Isabel Duarte da Silva, Sónia Isabel Duarte da |
title_short |
Marketing relacional no setor turístico alentejano |
title_full |
Marketing relacional no setor turístico alentejano |
title_fullStr |
Marketing relacional no setor turístico alentejano Marketing relacional no setor turístico alentejano |
title_full_unstemmed |
Marketing relacional no setor turístico alentejano Marketing relacional no setor turístico alentejano |
title_sort |
Marketing relacional no setor turístico alentejano |
author |
Silva, Sónia Isabel Duarte da |
author_facet |
Silva, Sónia Isabel Duarte da Silva, Sónia Isabel Duarte da Marreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa Marreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa |
author_role |
author |
author2 |
Marreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sónia Isabel Duarte da Marreiros, Cristina Isabel Galamba Oliveira Costa |
description |
This paper focuses on assessing the impact of different strategies and actions of Relationship Marketing on customer loyalty for the tourism industry of Alentejo. This sector is facing an increasing development and is necessary, more and more, to ensure the competitiveness of companies through the adoption of strategies to retain customers. The results indicated that the companies under analysis have a long way to go when it comes to managing the relationship with their customers and to using strategies and techniques of Relationship Marketing. Although there is a concern about the services that are provided to the client, this is not enough to provide customer loyalty. It is necessary to work on relationships, in order to create lasting bonds leading to customer loyalty. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763 oai:proa.ua.pt:article/12763 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12763 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12763 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12763/8463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 45-56 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 45-56 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822181957236162561 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34624/rtd.v1i17/18.12763 |