O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538 |
Resumo: | Digital inclusion is also a form of social inclusion that might enable pupils with special needs achieve a greater and better access to information and participation in society. This paper presents a literature review about how ICT can promote such inclusion. Moreover, enhancing the need of a closer relationship between school and families, it describes the advantages of this participation for students, their families and teachers. It is also discussed how the use of ICT can ease this approach and improve the inclusion of people with disabilities. |
id |
RCAP_bd2c3e3d146d044a6d394e1dc591bc7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4538 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famíliasDigital inclusion is also a form of social inclusion that might enable pupils with special needs achieve a greater and better access to information and participation in society. This paper presents a literature review about how ICT can promote such inclusion. Moreover, enhancing the need of a closer relationship between school and families, it describes the advantages of this participation for students, their families and teachers. It is also discussed how the use of ICT can ease this approach and improve the inclusion of people with disabilities.La inclusión digital es también una forma de inclusión social, ya que permite un mayor acceso a la información y a la participación en la sociedad a alumnos con necesidades educativas especiales. Este artículo presenta una revisión de la literatura sobre el modo como pueden potenciar esa inclusión las TIC. De esta forma se pone de manifiesto la importancia de un mayor acercamiento entre la escuela y la familia, describiéndose las ventajas para alumno, familia y profesores de la participación más intensa de la familia en la escuela. Se plantea también de qué forma puede contribuir el uso de las TIC a este acercamiento cómo puede mejorar la inclusión de la persona con deficiencia.L’inclusion numérique est aussi une forme d’’inclusion sociale, car elle permet aux élèves handicapées d’atteindre un plus grand accès à l’information et à la participation dans la société. Cet article présente une révision de la littérature sur la façon comment les TIC peuvent favoriser une telle inclusion. Reconnaissant également l’importance de resserrer les liens entre l’école et la famille, l’article décrit les avantages pour l’élève, la famille et les enseignants d’une plus grande participation de la famille à l’école. Il est également discuté comment l’utilisation des TIC peut constituer un facilitateur de cette approche et améliorer l’intégration des personnes handicapées.A inclusão digital é também uma forma de inclusão social, ao permitir que alunos com necessidades educativas especiais consigam ter um maior acesso à informação e participação na sociedade. Este artigo apresenta uma revisão da literatura sobre o modo como as TIC podem promover essa inclusão. Desta forma, é evidenciada a importância de uma maior aproximação entre escola-família, descrevendo-se as vantagens para o aluno, família e professores da maior participação da família na escola. É também abordado de que forma o uso das TIC pode ser facilitador desta aproximação e melhorar a inclusão da pessoa com deficiência.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 56-67Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 56-67Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 56-67Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 56-671647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4538https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4538/3446Capitão, SusanaAlmeida, Ana Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:53Zoai:proa.ua.pt:article/4538Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.369116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
title |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
spellingShingle |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias Capitão, Susana |
title_short |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
title_full |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
title_fullStr |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
title_full_unstemmed |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
title_sort |
O uso das TIC para a inclusão dos alunos com necessidades educativas especiais e suas famílias |
author |
Capitão, Susana |
author_facet |
Capitão, Susana Almeida, Ana Margarida |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Ana Margarida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capitão, Susana Almeida, Ana Margarida |
description |
Digital inclusion is also a form of social inclusion that might enable pupils with special needs achieve a greater and better access to information and participation in society. This paper presents a literature review about how ICT can promote such inclusion. Moreover, enhancing the need of a closer relationship between school and families, it describes the advantages of this participation for students, their families and teachers. It is also discussed how the use of ICT can ease this approach and improve the inclusion of people with disabilities. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538 https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4538 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4538/3446 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 56-67 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 56-67 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 56-67 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 56-67 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569965096960 |