The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Tãnia Santos
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746
Resumo: Based on the analysis of gender assignment and nominal gender agreement deviations in oral productions, the present study aims to assess patterns of acquisition of the grammatical gender category in Portuguese as a non native language (PNNL) by late learners, native speakers of Spanish and English, attending classes at levels A2, B1 and B2. More specifically, we aim to investigate whether the configuration of prior linguistic knowledge affects learners’ performance with respect to the association of nominal gender values in Portuguese. The empirical work showed that a greater typological proximity of the languages, mother tongue and learning target language, does not translate into a reduced number of deviations, since, in proportional terms, the deviation rates in the two segments are very close, especially at the most advanced level. Finally, the oral productions of the Spanish informants also reveal a certain stabilization effect in learning, since at level B2 the proportion of deviations is not considerably lower than that recorded at the previous levels, A2 and B1.
id RCAP_be1d66f02777d4826d7a89d5d2de01ad
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/35746
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native languageA atribuição de valores de género nominal em produções orais de aprendentes tardios de português como língua não maternaBased on the analysis of gender assignment and nominal gender agreement deviations in oral productions, the present study aims to assess patterns of acquisition of the grammatical gender category in Portuguese as a non native language (PNNL) by late learners, native speakers of Spanish and English, attending classes at levels A2, B1 and B2. More specifically, we aim to investigate whether the configuration of prior linguistic knowledge affects learners’ performance with respect to the association of nominal gender values in Portuguese. The empirical work showed that a greater typological proximity of the languages, mother tongue and learning target language, does not translate into a reduced number of deviations, since, in proportional terms, the deviation rates in the two segments are very close, especially at the most advanced level. Finally, the oral productions of the Spanish informants also reveal a certain stabilization effect in learning, since at level B2 the proportion of deviations is not considerably lower than that recorded at the previous levels, A2 and B1.Partindo da análise de desvios de atribuição e de concordância nominal em género, em produções orais, o presente estudo visa aferir padrões relativos à aquisição da categoria de género gramatical em português como língua não materna (PLNM) por aprendentes tardios, falantes nativos de espanhol e de inglês, a frequentar turmas dos níveis A2, B1 e B2. Mais especificamente, procurou‑se averiguar se a configuração do conhecimento linguístico prévio condiciona o desempenho dos aprendentes no que respeita à associação de valores de género nominal em português. O trabalho empírico permitiu constatar que uma maior proximidade tipológica dos idiomas, língua materna e língua‑alvo de aprendizagem, não se traduz num número reduzido de desvios, já que, em termos proporcionais, os índices de desvios nos dois segmentos da amostra é muito próximo, sobretudo no nível mais avançado. Por fim, as produções orais dos informantes de LM espanhola revelam, ainda, um certo efeito de estabilização na aprendizagem, visto que no nível B2 a proporção de desvios não é consideravelmente inferior à registada nos níveis precedentes, A2 e B1.UA Editora2024-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746https://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-1052183-46950870-1547reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/35746https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/35746/23302Direitos de Autor (c) 2024 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Tãnia Santos2024-03-08T09:45:13Zoai:proa.ua.pt:article/35746Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:11:40.092501Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
A atribuição de valores de género nominal em produções orais de aprendentes tardios de português como língua não materna
title The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
spellingShingle The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
Ferreira, Tãnia Santos
title_short The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
title_full The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
title_fullStr The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
title_full_unstemmed The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
title_sort The attribution of nominal gender in oral productions of late learners of Portuguese as a non-native language
author Ferreira, Tãnia Santos
author_facet Ferreira, Tãnia Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Tãnia Santos
description Based on the analysis of gender assignment and nominal gender agreement deviations in oral productions, the present study aims to assess patterns of acquisition of the grammatical gender category in Portuguese as a non native language (PNNL) by late learners, native speakers of Spanish and English, attending classes at levels A2, B1 and B2. More specifically, we aim to investigate whether the configuration of prior linguistic knowledge affects learners’ performance with respect to the association of nominal gender values in Portuguese. The empirical work showed that a greater typological proximity of the languages, mother tongue and learning target language, does not translate into a reduced number of deviations, since, in proportional terms, the deviation rates in the two segments are very close, especially at the most advanced level. Finally, the oral productions of the Spanish informants also reveal a certain stabilization effect in learning, since at level B2 the proportion of deviations is not considerably lower than that recorded at the previous levels, A2 and B1.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746
https://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746
url https://doi.org/10.34624/rual.v0i11.35746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/35746
https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/35746/23302
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UA Editora
publisher.none.fl_str_mv UA Editora
dc.source.none.fl_str_mv RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 11 (2022): Novas abordagens em linguística contrastiva: da teoria à aplicação; 87-105
2183-4695
0870-1547
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137766415532032