The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Agnaldo Rodrigues da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133
Resumo: As Orações de Mansata (2007) is the first play from Guinea-Bissau post-independence period. The work adopts the peculiar strategy of political theater, because it compromises to discuss some crucial points of society and culture, in a resignification scenario memory and identity construction. It is a reinterpretation script from the classic Macbeth, by the English playwri- ght William Shakespeare, in which Abdulai Sila contextualizes the theme of the power abuse in the African reality, joining selfish and alienated characters that seek social and political ascension, in a complete articulation between betrayal and death. In this sense, selfishness is revealed in the characters and also in their tragic destinies, in the face of the realistic deter- minism that historically plagues the man’s character. The drama is materialized by the death’s presence, in which the coronation and dethroning ritual is a repetitive fact, in the confrontation between superior and subordinate characters, in space and time of extreme social asymmetry.
id RCAP_c106d62bdda6e76907ec3aac2123a8c5
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/27133
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai SilaO teatro bissau-guineense: egotismo e alienação em As orações de Mansata, de Abdulai SilaAs Orações de Mansata (2007) is the first play from Guinea-Bissau post-independence period. The work adopts the peculiar strategy of political theater, because it compromises to discuss some crucial points of society and culture, in a resignification scenario memory and identity construction. It is a reinterpretation script from the classic Macbeth, by the English playwri- ght William Shakespeare, in which Abdulai Sila contextualizes the theme of the power abuse in the African reality, joining selfish and alienated characters that seek social and political ascension, in a complete articulation between betrayal and death. In this sense, selfishness is revealed in the characters and also in their tragic destinies, in the face of the realistic deter- minism that historically plagues the man’s character. The drama is materialized by the death’s presence, in which the coronation and dethroning ritual is a repetitive fact, in the confrontation between superior and subordinate characters, in space and time of extreme social asymmetry.As Orações de Mansata (2007) é a primeira peça teatral do período pós-independência da Guiné- -Bissau. A obra adota a estratégia peculiar do teatro político, uma vez que se empenha em discutir alguns pontos cruciais da sociedade e da cultura, em um cenário de ressignificação da memória e construção da identidade. Trata-se de um texto que faz uma releitura do clás- sico Macbeth, do dramaturgo inglês William Shakespeare, no qual Abdulai Sila contextualiza a temática do abuso de poder à realidade africana, reunindo personagens egóticas e alienadas que perseguem a ascensão social e política, em plena articulação entre traição e morte. Nesse sentido, o egotismo revela-se nas personagens e também nos seus destinos trágicos, diante do determinismo realista que assola historicamente o caráter do homem. O drama concretiza-se pela presença da morte, em que o ritual de coroação e destronamento é fato recorrente, no confronto entre personagens superiores e subalternas, em espaço e tempo de extrema assimetria social.UA Editora - Universidade de Aveiro2021-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133https://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133Forma Breve; No 17 (2021): Olhares de Narciso: egotismo e alienação; 235-251Forma Breve; n.º 17 (2021): Olhares de Narciso: egotismo e alienação; 235-2512183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/27133https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/27133/19705Direitos de Autor (c) 2021 Agnaldo Rodrigues da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Agnaldo Rodrigues da2023-11-23T18:47:17Zoai:proa.ua.pt:article/27133Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:21.541156Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
O teatro bissau-guineense: egotismo e alienação em As orações de Mansata, de Abdulai Sila
title The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
spellingShingle The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
Silva, Agnaldo Rodrigues da
title_short The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
title_full The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
title_fullStr The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
title_full_unstemmed The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
title_sort The bissau-guinean theater: egotism and alienation in As orações de mansata, by Abdulai Sila
author Silva, Agnaldo Rodrigues da
author_facet Silva, Agnaldo Rodrigues da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Agnaldo Rodrigues da
description As Orações de Mansata (2007) is the first play from Guinea-Bissau post-independence period. The work adopts the peculiar strategy of political theater, because it compromises to discuss some crucial points of society and culture, in a resignification scenario memory and identity construction. It is a reinterpretation script from the classic Macbeth, by the English playwri- ght William Shakespeare, in which Abdulai Sila contextualizes the theme of the power abuse in the African reality, joining selfish and alienated characters that seek social and political ascension, in a complete articulation between betrayal and death. In this sense, selfishness is revealed in the characters and also in their tragic destinies, in the face of the realistic deter- minism that historically plagues the man’s character. The drama is materialized by the death’s presence, in which the coronation and dethroning ritual is a repetitive fact, in the confrontation between superior and subordinate characters, in space and time of extreme social asymmetry.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133
https://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133
url https://doi.org/10.34624/fb.v0i17.27133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/27133
https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/27133/19705
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Agnaldo Rodrigues da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Agnaldo Rodrigues da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UA Editora - Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv UA Editora - Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Forma Breve; No 17 (2021): Olhares de Narciso: egotismo e alienação; 235-251
Forma Breve; n.º 17 (2021): Olhares de Narciso: egotismo e alienação; 235-251
2183-4709
1645-927X
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130497695088640