Género e voyeurismo desmontado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/89435 |
Resumo: | UID/PAM/00417/2013 |
id |
RCAP_c1eeb853b3977f51d6acccee85374f2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/89435 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Género e voyeurismo desmontadoGenre and voyeurism dismantledWho looks for who in experimental cinema of Andy Warhol, Yoko Ono and Julião Sarmento?Quem olha para quem no cinema experimental de Andy Warhol, Yoko Ono e Julião Sarmento?Andy WarholExperimental cinemaJulião SarmentoVoyeurismYoko OnoVisual Arts and Performing ArtsUID/PAM/00417/2013How does experimental cinema disassemble voyeurism? And what are its political implications when viewed from different gender positions? Yoko Ono's Fly (1970) questions the role of women as passive objects by means of a 'masculine' intruder in the form of a fly. Andy Warhol's Blowjob (1964) explores the vulnerability of a sexually aroused man and holds the viewer accountable for watching him. In Copies (1975), by Julião Sarmento, the director/voyeur reveals himself at the end, thus abandoning his space-shadow and showing himself to be an exhibitionist. This paper argues that though the dismantling of voyeurism by the experimental cinema of the 1960 and 70s is often associated with a feminist perspective, there are significant male counter examples, from both queer and heterosexual viewpoints. Warhol and Sarmento question an orthodox feminist theory bound to a binary analysis (male/female, activity/passivity, watching/being watched, voyeur/exhibitionist, subject/object) and show that the subject of voyeurism is far more ambivalent, heterodox and complex.Instituto de História da Arte (IHA)RUNMarques, BrunoDuarte, Miguel Mesquita2019-12-05T23:22:19Z2016-01-012016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article19application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/89435spa1579-7414PURE: 15706377http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85039868148&partnerID=8YFLogxKinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:39:47Zoai:run.unl.pt:10362/89435Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:36:59.754945Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Género e voyeurismo desmontado Genre and voyeurism dismantledWho looks for who in experimental cinema of Andy Warhol, Yoko Ono and Julião Sarmento? Quem olha para quem no cinema experimental de Andy Warhol, Yoko Ono e Julião Sarmento? |
title |
Género e voyeurismo desmontado |
spellingShingle |
Género e voyeurismo desmontado Marques, Bruno Andy Warhol Experimental cinema Julião Sarmento Voyeurism Yoko Ono Visual Arts and Performing Arts |
title_short |
Género e voyeurismo desmontado |
title_full |
Género e voyeurismo desmontado |
title_fullStr |
Género e voyeurismo desmontado |
title_full_unstemmed |
Género e voyeurismo desmontado |
title_sort |
Género e voyeurismo desmontado |
author |
Marques, Bruno |
author_facet |
Marques, Bruno Duarte, Miguel Mesquita |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Miguel Mesquita |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto de História da Arte (IHA) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Bruno Duarte, Miguel Mesquita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Andy Warhol Experimental cinema Julião Sarmento Voyeurism Yoko Ono Visual Arts and Performing Arts |
topic |
Andy Warhol Experimental cinema Julião Sarmento Voyeurism Yoko Ono Visual Arts and Performing Arts |
description |
UID/PAM/00417/2013 |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01 2016-01-01T00:00:00Z 2019-12-05T23:22:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/89435 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/89435 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1579-7414 PURE: 15706377 http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85039868148&partnerID=8YFLogxK |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
19 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137987537141760 |