Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Maria Manuel
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Paula, Marlúbia de, Catarino, Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163
Resumo: This work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents.
id RCAP_c2f1cb35ddd54a2610f6afdbd25cdf37
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11163
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic educationSítio do pica-pau amarelo: uma atividade de estatística no 2.º ciclo do ensino básico portuguêsThis work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents.Este trabajo presenta cómo una alumna de quinto año de una escuela pública en Portugal (edades 10-11 años) ha resuelto una tarea de vacaciones con el fin de aplicar conceptos estadísticos en un contexto del cotidiano, por lo tanto, reconocido por la alumna. La metodología es cualitativa pues queríamos efectuar un análisis de la actividad realizada desde el punto de vista del acto pedagógico y registrar aspectos de su enfoque semiótico.La contribución de este trabajo se verifica en el hecho de que una actividad de educación básica, siendo realizada en un contexto de reconocimiento del alumno, también puede facilitar ese aprendizaje en estos contenidos.Este trabalho apresenta como uma aluna do 5º ano de escolaridade de uma escola pública em Portugal resolveu o trabalho de férias de estatística usando o seu quotidiano como ponto de partida para a abordagem dos conteúdos. A metodologia é qualitativa, pois queríamos efetuar uma análise da atividade realizada do ponto de vista de ato pedagógico e registar aspetos do seu enfoque semiótico. A contribuição deste trabalho verifica-se no facto de que uma atividade de educação básica, sendo realizada num contexto de reconhecimento do aluno também pode facilitar essa aprendizagem dos conteúdos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 107-1171647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163/7281Nascimento, Maria ManuelPaula, Marlúbia deCatarino, Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:11Zoai:proa.ua.pt:article/11163Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.458580Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
Sítio do pica-pau amarelo: uma atividade de estatística no 2.º ciclo do ensino básico português
title Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
spellingShingle Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
Nascimento, Maria Manuel
title_short Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
title_full Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
title_fullStr Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
title_full_unstemmed Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
title_sort Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
author Nascimento, Maria Manuel
author_facet Nascimento, Maria Manuel
Paula, Marlúbia de
Catarino, Paula
author_role author
author2 Paula, Marlúbia de
Catarino, Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Maria Manuel
Paula, Marlúbia de
Catarino, Paula
description This work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163
url https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163/7281
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 107-117
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 107-117
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 107-117
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 107-117
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571454074880