Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163 |
Resumo: | This work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents. |
id |
RCAP_c2f1cb35ddd54a2610f6afdbd25cdf37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11163 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic educationSítio do pica-pau amarelo: uma atividade de estatística no 2.º ciclo do ensino básico portuguêsThis work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents.Este trabajo presenta cómo una alumna de quinto año de una escuela pública en Portugal (edades 10-11 años) ha resuelto una tarea de vacaciones con el fin de aplicar conceptos estadísticos en un contexto del cotidiano, por lo tanto, reconocido por la alumna. La metodología es cualitativa pues queríamos efectuar un análisis de la actividad realizada desde el punto de vista del acto pedagógico y registrar aspectos de su enfoque semiótico.La contribución de este trabajo se verifica en el hecho de que una actividad de educación básica, siendo realizada en un contexto de reconocimiento del alumno, también puede facilitar ese aprendizaje en estos contenidos.Este trabalho apresenta como uma aluna do 5º ano de escolaridade de uma escola pública em Portugal resolveu o trabalho de férias de estatística usando o seu quotidiano como ponto de partida para a abordagem dos conteúdos. A metodologia é qualitativa, pois queríamos efetuar uma análise da atividade realizada do ponto de vista de ato pedagógico e registar aspetos do seu enfoque semiótico. A contribuição deste trabalho verifica-se no facto de que uma atividade de educação básica, sendo realizada num contexto de reconhecimento do aluno também pode facilitar essa aprendizagem dos conteúdos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 107-117Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 107-1171647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163/7281Nascimento, Maria ManuelPaula, Marlúbia deCatarino, Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:11Zoai:proa.ua.pt:article/11163Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.458580Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education Sítio do pica-pau amarelo: uma atividade de estatística no 2.º ciclo do ensino básico português |
title |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
spellingShingle |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education Nascimento, Maria Manuel |
title_short |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
title_full |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
title_fullStr |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
title_full_unstemmed |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
title_sort |
Sítio do pica-pau amarelo: a statistical activity in the 2nd cycle of portuguese basic education |
author |
Nascimento, Maria Manuel |
author_facet |
Nascimento, Maria Manuel Paula, Marlúbia de Catarino, Paula |
author_role |
author |
author2 |
Paula, Marlúbia de Catarino, Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Maria Manuel Paula, Marlúbia de Catarino, Paula |
description |
This work presents how a 5th year student from a public school in Portugal (ages 10-11) solved statistical holiday homework with the aim of using a daily life context familiar to that student. It is a qualitative approach in order to analyze the activity carried out from the point of view of a pedagogical act and its semiotic approach aspects also. The contribution of this work lies in the fact that the use of an investigation basic education activity – carried out in a context that the student recognizes – can also enable learning of the statistical contents. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163 https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11163/7281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 107-117 Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 107-117 Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 107-117 Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 107-117 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571454074880 |