Developing Rhythmic Intelligence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alhadeff-Jones, Michel
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.26894
Resumo: This article discusses what goes into the adoption of a rhythmological conception of education. It theorizes the notion of rhythmic intelligence as a mean to further improve our understanding of educational temporalities and the ways they are experienced. Accordingly, this contribution aims at: (1) laying the foundations of a rhythmological perspective in educational research by formulating the main assumptions that define it; (2) illustrating the relevance of a rhythmological approach and exploring how it may be conceived, considering the language mobilised, the categorisations made, and the forms of reasoning through which the relations between heterogeneous temporalities are made intelligible; (3) introducing and defining the notion of rhythmic intelligence, to qualify the capacity required to deal with the rhythmicity of educational processes; and (4) exploring six pathways (learning to discriminate, interpret, examine, argue, judge and challenge rhythmic phenomena) to envision the development of rhythmic intelligence.
id RCAP_c41240a9e6a8e56661515a3524e9585f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/26894
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Developing Rhythmic IntelligenceDesarrollo de la Inteligencia RítmicaDesenvolvendo a Inteligência RítmicaArticlesThis article discusses what goes into the adoption of a rhythmological conception of education. It theorizes the notion of rhythmic intelligence as a mean to further improve our understanding of educational temporalities and the ways they are experienced. Accordingly, this contribution aims at: (1) laying the foundations of a rhythmological perspective in educational research by formulating the main assumptions that define it; (2) illustrating the relevance of a rhythmological approach and exploring how it may be conceived, considering the language mobilised, the categorisations made, and the forms of reasoning through which the relations between heterogeneous temporalities are made intelligible; (3) introducing and defining the notion of rhythmic intelligence, to qualify the capacity required to deal with the rhythmicity of educational processes; and (4) exploring six pathways (learning to discriminate, interpret, examine, argue, judge and challenge rhythmic phenomena) to envision the development of rhythmic intelligence.Este artículo analiza lo que supone la adopción de una concepción rítmica de la educación. Teoriza la noción de inteligencia rítmica como medio para mejorar nuestra comprensión de las temporalidades educativas y las formas en que se experimentan. En consecuencia, esta contribución pretende: (1) sentar las bases de una perspectiva rítmica en la investigación educativa, formulando los principales supuestos que la definen; (2) ilustrar la relevancia de un enfoque rítmico y explorar cómo puede concebirse, considerando el lenguaje movilizado, las categorizaciones realizadas y las formas de razonamiento a través de las cuales se hacen inteligibles las relaciones entre temporalidades heterogéneas; (3) introducir y definir la noción de inteligencia rítmica, para calificar la capacidad necesaria para tratar la ritmicidad de los procesos educativos; y (4) explorar seis vías (aprender a discriminar, interpretar, examinar, argumentar, juzgar y desafiar los fenómenos rítmicos) para prever el desarrollo de la inteligencia rítmica.Este artigo discute uma concepção ritmológica da educação. Teoriza a noção de inteligência rítmica como um meio para melhorar a nossa compreensão das temporalidades educativas e das formas como elas são vivenciadas. Por conseguinte, esta contribuição tem como objetivo: (1) lançar as bases de uma perspetiva ritmológica na investigação educacional, formulando os principais pressupostos que a definem; (2) ilustrar a relevância de uma abordagem ritmológica e explorar a forma como ela pode ser concebida, considerando a linguagem mobilizada, as categorizações feitas e as formas de raciocínio através das quais as relações entre temporalidades heterogéneas são tornadas inteligíveis; (3) introduzir e definir a noção de inteligência rítmica, para qualificar a capacidade necessária para lidar com a ritmicidade dos processos educativos; e (4) explorar seis vias (aprender a discriminar, interpretar, examinar, argumentar, julgar e desafiar fenómenos rítmicos) para prever o desenvolvimento da inteligência rítmica.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.26894eng2182-96402182-8474Alhadeff-Jones, Michelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-06-30T08:15:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/26894Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:48:07.587219Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Developing Rhythmic Intelligence
Desarrollo de la Inteligencia Rítmica
Desenvolvendo a Inteligência Rítmica
title Developing Rhythmic Intelligence
spellingShingle Developing Rhythmic Intelligence
Alhadeff-Jones, Michel
Articles
title_short Developing Rhythmic Intelligence
title_full Developing Rhythmic Intelligence
title_fullStr Developing Rhythmic Intelligence
title_full_unstemmed Developing Rhythmic Intelligence
title_sort Developing Rhythmic Intelligence
author Alhadeff-Jones, Michel
author_facet Alhadeff-Jones, Michel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alhadeff-Jones, Michel
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description This article discusses what goes into the adoption of a rhythmological conception of education. It theorizes the notion of rhythmic intelligence as a mean to further improve our understanding of educational temporalities and the ways they are experienced. Accordingly, this contribution aims at: (1) laying the foundations of a rhythmological perspective in educational research by formulating the main assumptions that define it; (2) illustrating the relevance of a rhythmological approach and exploring how it may be conceived, considering the language mobilised, the categorisations made, and the forms of reasoning through which the relations between heterogeneous temporalities are made intelligible; (3) introducing and defining the notion of rhythmic intelligence, to qualify the capacity required to deal with the rhythmicity of educational processes; and (4) exploring six pathways (learning to discriminate, interpret, examine, argue, judge and challenge rhythmic phenomena) to envision the development of rhythmic intelligence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.26894
url https://doi.org/10.25749/sis.26894
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130952082915328