Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/42704 |
Resumo: | Dissertação de mestrado em Psicologia Aplicada |
id |
RCAP_c4f060d67beda2034dcdc2b03565f2dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/42704 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomesRevisão sistemática sobre o school engagement no ensino básico: intervenientes e resultadosSchool engagementAcademic achievementElementary studentsSystematic reviewRendimento académicoRevisão sistemáticaCiências Sociais::PsicologiaDissertação de mestrado em Psicologia AplicadaLow engagement in school activities could have serious consequences for students, such as involvement in disruptive behaviors, loss of interest in studying, low achievement, and an increased risk of early school leaving. Extant research reports a close relationship between school engagement and academic achievement in high school, yet systematic reviews focusing on elementary school are still missing. The present study aims to examine the relationships between school engagement and school achievement, and the role played by peers, teachers, or parents’ support on elementary students’ school engagement. A systematic search of original articles published between January 1, 2005 and November 1, 2015 was conducted in three databases (Web of Science, Scopus, ERIC). The research followed PRISMA statement and Cochrane’s guidelines. Findings show a relationship between school engagement and academic achievement and stress the effectiveness of the interventions designed to promote school engagement in elementary school. Additionally, peers’ and teachers’ support showed an impact on elementary students’ school engagement, but evidence on the effect of parents’ support is still limited. Further research is needed to explore the role of parental support on school engagement.O baixo comprometimento com as atividades escolares pode trazer graves consequências aos estudantes, como o envolvimento em comportamentos disruptivos, perda de interesse no estudo, baixo rendimento e um risco acrescido de abandono escolar. A pesquisa existente menciona a existência de uma relação estreita entre school engagement e rendimento académico no ensino secundário, estando ainda em falta revisões sistemáticas com foco no ensino básico. O presente estudo tem como objetivo compreender a relação entre school engagement e rendimento escolar e o papel desempenhado pelo apoio dos pares, pais ou professores no school engagement de estudantes do primeiro ciclo. Foi realizada uma pesquisa sistemática de artigos publicados entre janeiro e novembro de 2015 em três bases de dados (Web of Science, Scopus, ERIC). A pesquisa foi realizada de acordo com as recomendações do PRISMA e da Cochrane. Os resultados apontam para uma relação entre school engagement e rendimento académico e realçam a eficácia das intervenções desenhadas para promover o school engagement no ensino básico. Adicionalmente, o apoio dos pares e professores influencia o school engagement, permanecendo menos explorado o efeito do suporte parental. Assim, é necessária mais investigação que explore a relação entre school engagement e suporte parental.Rosário, PedroCorreia, Paula Cristina Soares de Magalhães da SilvaUniversidade do MinhoMartins, Juliana Andreia Oliveira20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/42704eng201218143info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:52:05Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/42704Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:51:08.455187Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes Revisão sistemática sobre o school engagement no ensino básico: intervenientes e resultados |
title |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
spellingShingle |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes Martins, Juliana Andreia Oliveira School engagement Academic achievement Elementary students Systematic review Rendimento académico Revisão sistemática Ciências Sociais::Psicologia |
title_short |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
title_full |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
title_fullStr |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
title_full_unstemmed |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
title_sort |
Systematic review of school engagement in elementary school: interveners and outcomes |
author |
Martins, Juliana Andreia Oliveira |
author_facet |
Martins, Juliana Andreia Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rosário, Pedro Correia, Paula Cristina Soares de Magalhães da Silva Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Juliana Andreia Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School engagement Academic achievement Elementary students Systematic review Rendimento académico Revisão sistemática Ciências Sociais::Psicologia |
topic |
School engagement Academic achievement Elementary students Systematic review Rendimento académico Revisão sistemática Ciências Sociais::Psicologia |
description |
Dissertação de mestrado em Psicologia Aplicada |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/42704 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/42704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
201218143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133098614456320 |