Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294 |
Resumo: | The present study explores how violin teachers can assist students in optimizing the memorization process. Authors who have investigated this theme have highlighted the importance of effective access to stored information through the use of specific cues (retrieval cues). In physical education, the same cues have been investigated as a means of improving communication, as well as promoting meaningful learning and memory optimization. The aim of this exploratory study was to identify teaching cues and their use in one-to-one violin lessons. This research topic emerged from my experience as a violin teacher when I began to question myself: “Why should I repeat some instructions so many times for some students? Why do they remember some instructions instead others?” These, and others questions, led me to undertake a detailedobservation of teacher and student communication behind classroom doors. The results of this study highlighted the importance and the need to systematize the use of teaching cues as a teaching tool. |
id |
RCAP_c4fec6cefb89c15f239fc66e04c83e3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/1294 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violinoThe present study explores how violin teachers can assist students in optimizing the memorization process. Authors who have investigated this theme have highlighted the importance of effective access to stored information through the use of specific cues (retrieval cues). In physical education, the same cues have been investigated as a means of improving communication, as well as promoting meaningful learning and memory optimization. The aim of this exploratory study was to identify teaching cues and their use in one-to-one violin lessons. This research topic emerged from my experience as a violin teacher when I began to question myself: “Why should I repeat some instructions so many times for some students? Why do they remember some instructions instead others?” These, and others questions, led me to undertake a detailedobservation of teacher and student communication behind classroom doors. The results of this study highlighted the importance and the need to systematize the use of teaching cues as a teaching tool.O presente estudo investiga como os professores de violino podem auxiliar os alunos a otimizarem o processo de memorização. Autores que investigaram esta temática destacaram a necessidade de um acesso eficaz às informações armazenadas, através da utilização de “pistas” (Retrieval Cues). No ensino do desporto essas mesmas “pistas” vêm sendo investigadas como forma de melhorar a comunicação, bem como promover uma aprendizagem mais significativa e que otimize a memorização. O objetivo deste estudo exploratório foi identificar pistas de ensino e o seu uso em aulas individuais de violino. Esse tópico de investigação surgiu a partir da minha experiência de sala de aula enquanto professora de violino, quando muitas vezes me questionei: “Porque preciso repetir tantas vezes determinadas instruções a alguns alunos? Porque é que às vezes os alunos não se lembram das informações na aula seguinte?” Essas e outras perguntas me levaram a uma observação detalhada sobre a interação entre professor e aluno num contexto de aula instrumental. Os resultados deste estudo enfatizam a importância e a necessidade de sistematizar o uso das pistas de ensino como ferramentas de aprendizagem.UA Editora2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294oai:proa.ua.pt:article/1294Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 54-62Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 54-622184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1294https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1294/1069Foletto, Clarissainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:26Zoai:proa.ua.pt:article/1294Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:38.718086Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
title |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
spellingShingle |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino Foletto, Clarissa |
title_short |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
title_full |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
title_fullStr |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
title_full_unstemmed |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
title_sort |
Otimização do ensino aprendizagem instrumental: um estudo sobre a memorização de informações nas aulas de violino |
author |
Foletto, Clarissa |
author_facet |
Foletto, Clarissa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Foletto, Clarissa |
description |
The present study explores how violin teachers can assist students in optimizing the memorization process. Authors who have investigated this theme have highlighted the importance of effective access to stored information through the use of specific cues (retrieval cues). In physical education, the same cues have been investigated as a means of improving communication, as well as promoting meaningful learning and memory optimization. The aim of this exploratory study was to identify teaching cues and their use in one-to-one violin lessons. This research topic emerged from my experience as a violin teacher when I began to question myself: “Why should I repeat some instructions so many times for some students? Why do they remember some instructions instead others?” These, and others questions, led me to undertake a detailedobservation of teacher and student communication behind classroom doors. The results of this study highlighted the importance and the need to systematize the use of teaching cues as a teaching tool. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294 oai:proa.ua.pt:article/1294 |
url |
https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/1294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1294 https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1294 https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1294/1069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 54-62 Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 54-62 2184-6138 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130744137711616 |