"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Beatriz Avila
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649
Resumo: In this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of  poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue.
id RCAP_c52a086142332378a2724785307b9d17
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/649
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski“Um modo de relacionamento com a realidade”: Noções de poesia de Andrei TarkovskiAndrei TarkovskipoetrytimeobservationrealAndrei TarkovskipoesiatempoobservaçãorealIn this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of  poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue.Neste estudo, que metodologicamente orienta-se pela Teoria dos Cineastas, exploro algumas ideias de Tarkovkski sobre poesia, expressas em declarações verbais suas, mostrando como essas ideias dão sustentação à sua própria concepção de cinema e de arte. Opostamente à noção de poesia como evasão ou como atividade simbólica , Tarkovski firma uma concepção de poesia (e de cinema) fundada numa experiência do real, experiência esta que demanda uma observação atenta dos fenômenos nos quais o tempo se imprime e que dá suporte à própria ontologia de seu cinema. Um diálogo das ideias do cineasta com ideias e práticas poéticas de outros poetas,  como seu pai Arseni Tarkovski,  Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen e  haicaístas japoneses tradicionais também é feito, no sentido de ampliar a leitura das próprias ideias de Tarkovski, pondo-as em diálogo.  AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 152-172Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 152-1722183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649/398Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Beatriz Avila2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/649Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:19.966148Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
“Um modo de relacionamento com a realidade”: Noções de poesia de Andrei Tarkovski
title "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
spellingShingle "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
Vasconcelos, Beatriz Avila
Andrei Tarkovski
poetry
time
observation
real
Andrei Tarkovski
poesia
tempo
observação
real
title_short "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
title_full "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
title_fullStr "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
title_full_unstemmed "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
title_sort "A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
author Vasconcelos, Beatriz Avila
author_facet Vasconcelos, Beatriz Avila
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Beatriz Avila
dc.subject.por.fl_str_mv Andrei Tarkovski
poetry
time
observation
real
Andrei Tarkovski
poesia
tempo
observação
real
topic Andrei Tarkovski
poetry
time
observation
real
Andrei Tarkovski
poesia
tempo
observação
real
description In this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of  poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649/398
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 152-172
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 152-172
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059832594432