"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649 |
Resumo: | In this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue. |
id |
RCAP_c52a086142332378a2724785307b9d17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/649 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski“Um modo de relacionamento com a realidade”: Noções de poesia de Andrei TarkovskiAndrei TarkovskipoetrytimeobservationrealAndrei TarkovskipoesiatempoobservaçãorealIn this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue.Neste estudo, que metodologicamente orienta-se pela Teoria dos Cineastas, exploro algumas ideias de Tarkovkski sobre poesia, expressas em declarações verbais suas, mostrando como essas ideias dão sustentação à sua própria concepção de cinema e de arte. Opostamente à noção de poesia como evasão ou como atividade simbólica , Tarkovski firma uma concepção de poesia (e de cinema) fundada numa experiência do real, experiência esta que demanda uma observação atenta dos fenômenos nos quais o tempo se imprime e que dá suporte à própria ontologia de seu cinema. Um diálogo das ideias do cineasta com ideias e práticas poéticas de outros poetas, como seu pai Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen e haicaístas japoneses tradicionais também é feito, no sentido de ampliar a leitura das próprias ideias de Tarkovski, pondo-as em diálogo. AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 152-172Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 152-1722183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649/398Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Beatriz Avila2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/649Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:19.966148Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski “Um modo de relacionamento com a realidade”: Noções de poesia de Andrei Tarkovski |
title |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
spellingShingle |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski Vasconcelos, Beatriz Avila Andrei Tarkovski poetry time observation real Andrei Tarkovski poesia tempo observação real |
title_short |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
title_full |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
title_fullStr |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
title_full_unstemmed |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
title_sort |
"A mode of relationship with reality": Notions of poetry by Andrei Tarkovski |
author |
Vasconcelos, Beatriz Avila |
author_facet |
Vasconcelos, Beatriz Avila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Beatriz Avila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Andrei Tarkovski poetry time observation real Andrei Tarkovski poesia tempo observação real |
topic |
Andrei Tarkovski poetry time observation real Andrei Tarkovski poesia tempo observação real |
description |
In this paper, which is metodologically oriented of the Theory of the Filmmakers, I explore some of Tarkovski’s ideas about poetry, expressed in his oral and written statements, showing how these ideas underpin his own conception of cinema and art. Opposed to the notion of poetry as evasion or symbolic activity, Tarkovski establishes a conception of poetry (and of cinema) founded on an experience of the real, an experience that demands an attentive observation of the phenomena in which time imprints itself and that supports the very ontology of his cinema. A dialogue of the filmmaker's thoughts with poetical ideas and practices from other poets such as his father Arseni Tarkovski, Octavio Paz, Sophia de Mello Breyner Andersen and traditional japanese haiku poets is also made, in order to broaden the reading of Tarkovski's own ideas, putting them in dialogue. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649 https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/649/398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 152-172 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 152-172 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059832594432 |