As dinâmicas de um trabalho de campo etnomusicológico na prática dos Bombos em Lavacolhos
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1330 |
Resumo: | According to the ethnomusicologist Helen Myers, “fieldwork is the most personal and essential task required for an ethnomusicologist” (1992: 21). It consists of being in the world, as referred to by Jeff Titon, promoting a lively experience in close contact with subjects as a privileged means of learning a specific musical practice through experience. (Barz and Cooley 2008) This was the principle that guided the fieldwork I carried out in Lavacolhos between 2012 and 2013, concerning the practice/tradition of “Bombos de Lavacolhos”.The practice occurs at three calendar festivities and integrates players - men - a male choir, the Lavacolhos community (some living outside the village), and craftsmen. It also involves the local authorities and the priest. This complexity has led to the formulation of various questions, such as: What exactly comprises drum performance in Lavacolhos? Who are the protagonists? What are the iconic dimensions of its musical instruments? What sort of power games are involved? In this paper I intend to focus on matters related to the challenges and particularities I have encountered during my fieldwork research, to reflect on some aspects concerning gender issues, social roles reformulation and local authority and church interferences in the drumming practice. |
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As dinâmicas de um trabalho de campo etnomusicológico na prática dos Bombos em LavacolhosAccording to the ethnomusicologist Helen Myers, “fieldwork is the most personal and essential task required for an ethnomusicologist” (1992: 21). It consists of being in the world, as referred to by Jeff Titon, promoting a lively experience in close contact with subjects as a privileged means of learning a specific musical practice through experience. (Barz and Cooley 2008) This was the principle that guided the fieldwork I carried out in Lavacolhos between 2012 and 2013, concerning the practice/tradition of “Bombos de Lavacolhos”.The practice occurs at three calendar festivities and integrates players - men - a male choir, the Lavacolhos community (some living outside the village), and craftsmen. It also involves the local authorities and the priest. This complexity has led to the formulation of various questions, such as: What exactly comprises drum performance in Lavacolhos? Who are the protagonists? What are the iconic dimensions of its musical instruments? What sort of power games are involved? In this paper I intend to focus on matters related to the challenges and particularities I have encountered during my fieldwork research, to reflect on some aspects concerning gender issues, social roles reformulation and local authority and church interferences in the drumming practice.Para a etnomusicóloga Helen Myers “o trabalho de campo é a tarefa mais pessoal e necessária exigida a um etnomusicólogo” (1992: 21). Consiste em “estar no mundo” como refere Jeff Titon (2008: 31) e promove uma experiência vivida no contato com indivíduos como um meio privilegiado para a aprendizagem sobre uma determinada prática musical (Barz e Cooley 2008). Foi este posicionamento que orientou o trabalho de campo que realizei entre 2012 e 2013, durante o estudo que venho a desenvolver sobre a prática dos bombos em Lavacolhos. Esta prática presente em três festas locais, integra tocadores – homens –, coro masculino, artesãos, comunidade de Lavacolhos – residentes fora da localidade – envolve a igreja e a autarquia. Esta complexidade conduziu à formulação de um conjunto de questões como: em que consiste aperformance dos bombos em Lavacolhos, quem são os intervenientes, quais as dimensões icônicas dos seus instrumentos musicais e quais os jogos de poder que circunstanciam. Neste artigo pretendo abordar questões relacionadas com os desafios e as especificidades que constituíram o estar em campo durante a minha pesquisa em Lavacolhos, refletir aspectos como as questões de gênero, a reformulação de papéis sociais e a interferência da autarquia e da igreja na prática dos bombos.UA Editora2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1330oai:proa.ua.pt:article/1330Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 140-147Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 140-1472184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1330https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1330https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1330/1102Pedrassoli, Karla Regina Bach de Andradeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:32Zoai:proa.ua.pt:article/1330Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:39.161306Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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