Probability of events involving logical aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, José António
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/68971
Resumo: In this article, we study the Probability's knowledge of prospective primary school teachers, when there are logical aspects involved in the formulation of events. Forty-six students participated in the study, from a University in Northern Portugal, who had to resolve a three-item task in the context of a formal evaluation: the first one, on the union probability (connective or), the second one, on the joint probability (connective and), and the third one, on the conditional probability, in which the conditioned event is, in turn, a joint probability (connective and). In terms of the main results of the study, it was found that the students showed a very limited performance, frequently changing the connectives and and or, the inclusive disjunction with the exclusive disjunction and in the disjunction considered as incompatible non-disjoint events.
id RCAP_c835e021f933cdaf3d3a345518fc6ad1
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68971
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Probability of events involving logical aspectsProbabilidade de acontecimentos envolvendo aspetos lógicosLogical connectivesProbabilityProspective primary school teachersProbabilidadesConetivos lógicosFuturos professores dos primeiros anosCiências Sociais::Ciências da EducaçãoIn this article, we study the Probability's knowledge of prospective primary school teachers, when there are logical aspects involved in the formulation of events. Forty-six students participated in the study, from a University in Northern Portugal, who had to resolve a three-item task in the context of a formal evaluation: the first one, on the union probability (connective or), the second one, on the joint probability (connective and), and the third one, on the conditional probability, in which the conditioned event is, in turn, a joint probability (connective and). In terms of the main results of the study, it was found that the students showed a very limited performance, frequently changing the connectives and and or, the inclusive disjunction with the exclusive disjunction and in the disjunction considered as incompatible non-disjoint events.Neste artigo estuda-se o conhecimento de Probabilidades de futuros professores dos primeiros anos escolares, quando na formulação dos acontecimentos estão envolvidos aspetos lógicos. Participaram no estudo 46 alunos da Licenciatura em Educação Básica, de uma Universidade do Norte de Portugal, os quais resolveram uma tarefa, com três itens, em contexto de avaliação formal: o primeiro sobre a probabilidade da reunião (conetivo ), o segundo sobre a probabilidade conjunta (conetivo ) e o terceiro sobre a probabilidade condicionada, em que o acontecimento condicionado é, por sua vez, uma probabilidade conjunta (conetivo ). Em termos dos principais resultados do estudo, verificou-se que os alunos revelaram um desempenho muito limitado, trocando, frequentemente, os conetivos e , a disjunção inclusiva com a disjunção exclusiva e na disjunção consideraram como sendo incompatíveis acontecimentos não disjuntos.Este trabalho contou com o apoio de Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto PEst-OE/CED/UI1661/2014, do CIEd-UM e do projeto UID/Multi/04016/2016.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade do MinhoFernandes, José António20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/68971eng0103-636X10.1590/1980-4415v32n60a09https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2018000100172info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:44:16Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68971Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:41:55.296595Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Probability of events involving logical aspects
Probabilidade de acontecimentos envolvendo aspetos lógicos
title Probability of events involving logical aspects
spellingShingle Probability of events involving logical aspects
Fernandes, José António
Logical connectives
Probability
Prospective primary school teachers
Probabilidades
Conetivos lógicos
Futuros professores dos primeiros anos
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Probability of events involving logical aspects
title_full Probability of events involving logical aspects
title_fullStr Probability of events involving logical aspects
title_full_unstemmed Probability of events involving logical aspects
title_sort Probability of events involving logical aspects
author Fernandes, José António
author_facet Fernandes, José António
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, José António
dc.subject.por.fl_str_mv Logical connectives
Probability
Prospective primary school teachers
Probabilidades
Conetivos lógicos
Futuros professores dos primeiros anos
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Logical connectives
Probability
Prospective primary school teachers
Probabilidades
Conetivos lógicos
Futuros professores dos primeiros anos
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description In this article, we study the Probability's knowledge of prospective primary school teachers, when there are logical aspects involved in the formulation of events. Forty-six students participated in the study, from a University in Northern Portugal, who had to resolve a three-item task in the context of a formal evaluation: the first one, on the union probability (connective or), the second one, on the joint probability (connective and), and the third one, on the conditional probability, in which the conditioned event is, in turn, a joint probability (connective and). In terms of the main results of the study, it was found that the students showed a very limited performance, frequently changing the connectives and and or, the inclusive disjunction with the exclusive disjunction and in the disjunction considered as incompatible non-disjoint events.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/68971
url http://hdl.handle.net/1822/68971
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0103-636X
10.1590/1980-4415v32n60a09
https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2018000100172
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132970316988416